EvenementOrganiseren.nl

Relatiemarketing in de praktijk: zo doe je dat!

Door D&B Eventmarketing
Relatiemarketing en live communicatie zijn een match made in heaven, maar dan moet je wel weten wat je doet. Evenementen inzetten om relaties te binden kan een enorme impact hebben en direct resultaat opleveren. De relatiemarketing experts van D&B Eventmarketing geven aan de hand van hun impactmodel een inkijkje achter de kracht en het concept van hun eigen relatie evenement D&B Rosé. (foto: Rijk in Beeld)

Relaties die ambassadeur zijn van jouw bedrijf; wie wil dat nu niet? Door de juiste inzet van LIVE communicatie in je relatiemarketingstrategie, is deze droom te realiseren.

Impact met relatiemarketing: D&B Rosé, het relatie evenement van D&B Eventmarketing

Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Het enige dat je nodig hebt naast het goed kunnen organiseren van een relatie evenement, is tijd en aandacht voor je relaties. Leer ze kennen, ontdek wat hen drijft, wat ze van je willen. Maar bedenk ook goed wat jij van hen wilt. Als je dat helder hebt, en op regelmatige basis uitdraagt, dan wordt de band met je relaties elke dag een stukje sterker.

Het verhaal en de propositie van jouw bedrijf is de basis voor je marketingcommunicatie en daarmee ook voor je relatiemarketing. De ultieme vorm waarin je dat verhaal kan vertellen, is natuurlijk het relatie-event. Maar je hoeft niet te wachten tot het event om dat verhaal te vertellen. Juist in de periodes voor- en na het event kun je al betrokkenheid genereren. Zodat dat verhaal beter beklijft en ook bij de mensen terechtkomt die niet aanwezig waren.


Relatiemarketing?
Gebruik de 'tent' van D&B


Als je een lijn zou trekken van de uitnodiging tot aan het event en van het event tot de ‘nasleep’, dan vormt zich een mooie tent waarin de hele relatiecampagne ondergebracht kan worden. Deze ‘tent’ is het D&B Impactmodel.



De schuine scheerlijn van de tent geeft de intensiteit van de communicatie weer. Meestal neemt deze toe in aanloop naar het evenement en wordt die daarna weer minder. De horizontale lijn is de communicatiestrategie van de organisatie. En het evenement, dat is een piek; het geeft een impuls aan de communicatie.
 


De relatiemarketing experts van D&B gaven eerder al relatiemarketing tips en voorbeelden en komen nu met tekst en uitleg aan de hand van hun impactmodel:

"Afgelopen juli organiseerden wij voor de 14e keer ons eigen relatie-event: de D&B Rosé. We lieten eventmanagers, marketeers en communicatieprofessionals door onze ogen naar de (event)wereld kijken. Dit event hebben we, in de conceptfase, langs de lijnen van het D&B Impactmodel gelegd."

De D&B Rosé is onze jaarlijkse kans om onze relaties te laten zien wie we zijn, waar we voor staan en wat we kunnen. De vaste ingrediënten zijn: de Rosé proeverij, ons team laten zien en ons merk zelf laten ervaren.

De 6 relatiemarketing tips

1. Zorg voor een helder uitgangspunt: verdiep je in het bedrijf, merk, organisatie en de doelgroep en formuleer waar je voor staat. Van daaruit kom je tot de thematiek voor het event, de sprekers, een locatie en overige zaken als activiteiten.

We hebben ons verdiept in de doelgroep van het event. We zaten midden in de post-corona eventpiek. We merkten dat de agenda’s heel vol zaten, maar ook dat mensen op zoek waren naar inspiratie en dat er een grote behoefte was aan het elkaar ontmoeten. De D&B Rosé biedt relaties normaliter ook een boel inhoudelijke inspiratie. Maar dit jaar kozen we er dus bewust voor om het menselijke contact centraal te stellen. Daaruit ontstond het concept ‘Door de Roze Bril’, een ontspannen maar verrassend event waarbij je werd meegezogen in onze kijk op de wereld én waarbij je in contact kwam te staan met alle D&B’ers en andere gasten.

2. Maak van het relatie-evenement geen moment. Zorg dat het relatie-evenement onderdeel is van een eventkalender. Maak voor die kalender een overkoepelend thema en laat alles logisch op elkaar aansluiten en elkaar versterken.

Het hele jaar bieden we interne events aan voor onze relaties. Allemaal vanuit onze belofte ‘Living your brand & getting your results’. We hebben dan ook een gevulde jaarkalender vol met inspirerende contactmomenten. Waaronder de D&B Masterclasses, direct mailings en natuurlijk ons relatie-event D&B Rosé.

Tijdens de D&B Masterclasses en direct mailings zie je vooral de kennisdeling terug: relaties laten zien wat we voor hen kunnen betekenen. Maar tijdens de D&B Rosé ligt de focus op ons merk, om dat tot leven te brengen. Om te laten zien wat er voor ons speelt en wie wij als personen zijn. Op deze manier vullen alle onderdelen uit de jaarkalender elkaar aan.

3. De basis voor goede relatiemarketing, zeker in de vorm van een relatie-evenement is een goed CRM-systeem. Zorg er daarom voor dat jouw customer relationship management op orde is en dat je jouw relaties daar goed in beheert.

Voor onze D&B Rosé kijken wij altijd goed naar de gastenlijst. Om hen te benaderen hebben we vooral gebruik gemaakt van direct mailing. Het event zijn we gaan zien als een product en we hebben dit ook op die manier willen vermarkten. Met een save the date waarin we inzoomden op de toegevoegde waarde van het event. Want waarom willen ze dit niet missen? Vervolgens hebben we hen meegenomen in het verhaal rondom het event en hebben onze Commercieel Managers en Pieter Bas nog vele contacten nagebeld om hen ook persoonlijk uit te nodigen. Ook wij ervaren dat als heel prettig, dat persoonlijke contact.

4. Kijk goed naar je doelgroep en realiseer je dat er hoogstwaarschijnlijk meerdere subdoelgroepen in jouw doelgroep zitten. Zorg er daarbij voor dat je voor de subdoelgroepen jouw programma/aanbod aanpast, dat kan heel goed leiden tot meerdere kleine events, specifiek voor een afgekaderde subdoelgroep.

Voor de D&B Rosé hebben we er bewust voor gekozen om niet streng in de gastenlijst te gaan strepen. Wel hebben we in de conceptontwikkeling rekening gehouden met een diverse doelgroep, door verschillende segmenten te implementeren. Wij werken voor veel verschillende bedrijven en branches, waardoor onze relaties uiteenlopen. Er is alleen wel één grote en belangrijke deler: LIVE communicatie!

Onze relaties zijn, net als wij, constant opzoek naar inspiratie voor events. En zijn hierbij ook benieuwd naar de ervaring van anderen. Met die twee ingrediënten is er een programma opgezet waarin bezoekers ongedwongen langs diverse inspirerende activiteiten en attracties konden gaan en tussendoor goed met peers konden praten.

5. Oprechte persoonlijke aandacht en contact van jouw organisatie/collega's met de gasten/relaties is essentieel om tot impact te komen. Betrek daarom in een vroeg stadium van het te organiseren relatie evenement jouw collega's die veel met relaties in contact zijn. Zij zijn de ambassadeurs van jouw relatiemarketingprogramma. Vergeet daarbij niet de doelgroep zelf om input te vragen.

Onze collega’s maken het merk D&B Eventmarketing. In de conceptontwikkeling hebben we de collega’s gevraagd om mee te denken over de invulling van het programma. We wilden onze diverse expertises op een creatieve manier tot uiting laten komen tijdens het evenement. Een mooi voorbeeld zijn onze twee conceptontwikkelaars, Charlotte en Pierre. Die hun creativiteit hebben

laten zien in de vorm van een bijzonder consult die je tijdens de D&B Rosé kon volgen. Een korte activiteit waarbij relaties een verrassend antwoord kregen op al hun event-vragen. Of Nieske, onze internal Branding Specialist, die tijdens de rosé een waardenzegster was. Zij hielp gasten bij het ontdekken van hun eigen kernwaarden. Ongedwongen en toch inspirerend! Daarnaast hielp iedere D&B’er tijdens het event, het werd gedragen door iedereen. En zo konden we allemaal in contact staan met onze relaties.

6. Zorg er voor dat je relaties die niet op het relatie evenement aanwezig kunnen zijn, betrekt bij de communicatie, boodschap en binding.

De kern van de D&B Rosé is natuurlijk de rosé proeverij. Tijdens het evenement kunnen gasten verschillende wijnen proeven en na het event nemen zij hun meest favoriete rosé mee naar huis. De fles die het meest is meegenomen wordt uitgeroepen tot de D&B Rosé van het jaar. Na het event nemen onze Commercieel Managers contact op met wat relaties die niet aanwezig waren, en gaan zij op bezoek met de winnende rosé! Een sympathieke ijsbreker die ook altijd goed wordt gewaardeerd.

Ook konden onze relaties tijdens het evenement bij diverse activiteiten iets achterlaten. Bijvoorbeeld een ansichtkaart met daarop zijn of haar doel voor binnen 5 jaar. Of een reminder om je eigen kernwaarden trouw te blijven. In het natraject worden deze zaken op verschillende manieren aan het licht gebracht zodat we steeds weer een impuls geven aan het event en de boodschap daarvan.

En uiteraard worden alle relaties die niet aanwezig konden zijn meegenomen in het event middels het delen van de aftermovie en andere leuke highlights! Met een uitnodiging alsnog bij te praten met een glas van de winnende rosé!

 

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x