EvenementOrganiseren.nl

Hoe organiseer je een goed relatie evenement?

Door D&B Eventmarketing
Relatiemarketing heeft zijn waarde bewezen. Nieuwe relaties aangaan en bestaande relaties verstevigen, het kan op diverse manier. Maar bedrijven, merken en organisaties die dat live durven te doen, komen tot de meeste impact. Relatie evenementen zijn goud waard binnen jouw relatiemarketing-mix, maar weet dan wel wat te doen. In deel II van de kennis die D&B Eventmarketing deelt, antwoord op de vraag: hoe organiseer je een goed relatie evenement?

Nu we in deel I een goed beeld hebben gekregen van wat is relatiemarketing en waarom organiseer je een relatie evenement, gaan we nu kijken hoe je een goed relatie event organiseerd van voortraject tot natraject:

Relatie Evenement: voortraject

Betrekken door crowdsourcing en crowdshaping

In het voortraject wil je als eventmaker zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep verleiden om te komen. Ook wil je tijdens het evenement de boodschap van je opdrachtgever zo goed mogelijk laten landen tussen de oren van de bezoeker. Die baseert zijn oordeel op wat hij meemaakt; op buitengewone momenten en zijn/haar emoties. Hoe beter je het event op persoonlijke voorkeuren kunt afstemmen, hoe beter de boodschap aankomt en beklijft.

Customer journey is key

D&B is ervan overtuigd dat dat alleen lukt met persoonlijke communicatie op het juiste moment en daarvoor moet je de customer journey van de bezoeker helder voor ogen hebben. “Elk ‘touchpoint’ hiervan dient als kapstok voor de communicatie voor, tijdens en na het evenement. Je moet in de huid kruipen van de bezoeker, om hem echt het gevoel te kunnen geven dat hij gezien en gekend wordt.”

Betrokkenheid begint bij betrekken

Door vooraf te crowdsourcen - het raadplegen van je doelgroep - kun je het aantal bezoekers in de lift krijgen e´n tegelijkertijd met deze informatie een evenement organiseren dat aansluit bij hun verwachtingen. “Je kunt bijvoorbeeld vragen welke sprekers zij interessant vinden, welke vorm van event het best zou passen of hen een prikkelende stelling voorleggen”, aldus Sabine.

Participatie als overtreffende trap

Met crowdsourcing kun je nog een stap verder gaan, door de doelgroep te laten participeren in het evenement. “Laat je relaties bijvoorbeeld workshops geven of breng hen dichter bij elkaar door samen succesvolle cases te presenteren.”

Medewerkers zijn cruciaal tijdens je evenement

Herken je dat? Accountmanagers die tijdens een relatie-ontvangst gegroepeerd staan rondom e´e´n statafel, terwijl de klanten binnenkomen en onzeker naar de bubbels in hun glas staren? D&B Eventmarketing geeft trainingen hoe je je relaties gastvrij ontvangt.



Tijdens het event

Content delen en genereren

Eenmaal in de goede stemming, is je bezoeker ontvankelijker voor de content die je met hem of haar wilt delen. Het is belangrijk dat die boodschap in lijn is met de visie en strategie van de organisatie, dat er voldoende momenten zijn waarop bezoekers zich kunnen laten horen en dat het event bovenal leuk is.

Maximale impact

“Wij noemen dat de Heilige Drie-eenheid”, zegt Sabine. “Inhoud, energie & interactie moeten in balans zijn en afgestemd zijn op de doelstelling en doelgroep van het event om maximale impact te kunnen maken, zowel online als LIVE.”

LIVE en voor later

Naast het delen van content, creëer je tijdens het event meteen weer nieuwe content. “Op de dag van het event ben je bijvoorbeeld online door middel van een livestream en stimuleer je je relaties om hun bevindingen te delen via social media. Ook maak je foto’s, een aftermovie en verzamel je quotes van sprekers en bezoekers.”

Natraject

Informeren en enthousiasmeren

Zowel de originele boodschap die je op het event wilde overbrengen, als de gecreëerde content tijdens het event, zijn bronnen waar je nog tijdenlang uit kunt putten om je relaties te betrekken bij de organisatie van je opdrachtgever. “De 75 procent relaties die niet naar je evenement is gekomen, kun je alsnog enthousiast maken door hen bijvoorbeeld een whitepaper, aftermovie of graphic recording toe te sturen”, tipt Sabine. “Om te informeren, maar ook om te enthousiasmeren er de volgende editie wél bij te zijn.”

D&B Eventmarketing en het team van relatiemarketing en relatie event experts deelt de komende tijd hun kennis en expertise:

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x