EvenementOrganiseren.nl

Relatiemarketing na COVID-19: vijf trends voor jouw relatie event

Door D&B Eventmarketing
Relatie evenementen, events binnen de relatiemarketing van een bedrijf of organisatie, zijn al vele jaren de meest ingezette vorm van live communicatie en eventmarketing. In een onderzoek onder 100-en bedrijven stonden grote en kleine relatie events respectievelijk op 1 en 2 *. Maar wat is er met relatiemarketing events gebeurd? Heeft COVID veel veranderd? Dit zijn de 5 belangrijkste trends als het gaat om relatie events:

Het toonaangevende bureau D&B Eventmarketing deelt al enige tijd haar kennis en expertise via EventBranche.nl en EvenementOrganiseren.nl. Dit keer beschreven ze de vijf belangrijkste trends en ontwikkelingen waar je als organisator of opdrachtgever van een relatiemarketing evenement rekening mee dient te houden:

1. Niet te veel moeten, vooral veel mogen
Heel zakelijk Nederland viert tijdens de eerste helft van 2022 het opheffen van de maatregelen.

YEAH! We mogen weer dansen, borrelen, netwerken en eten! Wij waren, als eventmarketingbureau natuurlijk intens gelukkig toen de lockdown officieel voorbij was. En onze opdrachtgevers ook. De verhouding feestelijk / inhoudelijk in onze aanvragen aan het eind van 2021 voor 2022 was dan ook bijna 80/20!

We zien dat onze opdrachtgevers blij zijn met het ‘weer open gaan’ van de eventbranche en organiseren relatie-events waarbij de gasten niet te veel ‘moeten’ (subsessies, workshops, keynotes) maar vooral veel ‘mogen’ (borrelen, netwerken vermaakt worden) . En dat vieren we graag met ze mee.

Richting de zomer en tweede helft van het jaar zien we dat er meer vanuit doelstellingen wordt gedacht en hoe het relatie-event daaraan kan bijdragen.

2. Inhoud op ander manier programmeren

De Coronacrisis heeft er voor gezorgd dat men steeds kritischer omgaat met zijn of haar (vrije)tijd. Dit geldt ook voor bezoek aan zakelijke evenementen. 1,5 uur rijden voor een lezing en een borrel, is niet meer. Opkomstpercentages van vóór Covid zijn wellicht achterhaald.

Wij besteden dan ook veel aandacht om in gesprek te gaan met potentiële bezoekers. Door onderzoek te doen naar de beweegredenen en ook de opkomstcijfers goed bij te houden.

3. Faciliteren van LIVE ontmoetingen

Teams en zoom zijn handig. Praktisch voor concrete vergaderingen, of klantcontact. Sommige accountmanagers of clientmanagers zijn tijdens corona in dienst gekomen en hebben hun klanten nog niet eens fysiek ontmoet. Hoe belangrijk dat aspect is, blijkt uit de vele aanvragen waarbij de focus ligt op het faciliteren van die ontmoetingen. Hiermee wordt het belang en de kracht van LIVE sterk benadrukt. Wij proberen hier steeds nieuwe vormen voor te vinden.

4. Brand experience is belangrijker

Uit een onderzoek wat we voor een van onze opdrachtgevers hebben uitgevoerd, bleek dat hun klanten gemiddeld 12 uitnodigingen voor zakelijke events per jaar ontvangen. Dat betekent dat ze die ‘ene bekende spreker’ bijvoorbeeld wel 6 keer kunnen horen, en zo’n 25 uur per jaar een ‘goeie borrel met bitterbal’ kunnen nuttigen. Op de basiselementen van een evenement is het dus enorm lastig om onderscheidend te zijn. Des te belangrijker wordt de doorvertaling van het merk in de event experience en het doel wat je met het event wil bereiken.

Hier zien we bijvoorbeeld dat sommige activiteiten op zakelijke evenementen steeds meer richting brand experiences gaan die je ook vaak van grote consumentenmerken ziet.

5. Bijnader je doelgroep niet universeel

Een vraag die we altijd stellen is: Wat wil je bereiken bij wie en waarom? Je relaties komen in allerlei soorten en maten. Een CEO komt bijvoorbeeld voor heel iets anders naar een evenement dan een manager inkoop. Zorg dat je goed weet welk segment waar op aangaat. En trek je doelgroepen dan ook los.

* Bron: NIDAP onderzoek op EventBranche.nl

Tip: lees ook deze artikelen

x