EvenementOrganiseren.nl

6 tips voor impactvolle relatiemarketing

Door D&B Eventmarketing
Relatiemarketing is een kwestie van strategie, goed CRM-systeem, subdoelgroepen, maar zeker ook het organiseren van een impactvol relatie event. D&B Eventmarketing deelt in diverse artikelen hun kennis en inzichten. Dit keer in deel III: 6 tips voor de meest impactvolle relatiemarketing evenementen.

Waar D&B Eventmarketing eerst al kennis deelde over een relatie evenement: wat en waarom en later ook Hoe organiseer ik een relatie evenement, komt het bureau dit keer met gouden tips en een impactmodel. Voor het organiseren van een impactvol relatie evenement binnen de relatiemarketing-doelstellingen, werkt D&B Eventmarketing namelijk met een slim en zeer overzichtelijk impactmodel:

Communicatiestrateeg Saskia van Hamersveld van D&B Eventmarketing licht het model toe: ‘De schuine scheerlijn van de tent geeft de intensiteit van de communicatie weer. Meestal neemt deze toe in de aanloop naar het evenement en wordt die daarna weer minder. De horizontale lijn is de communicatiestrategie van de organisatie. Een evenement is een piek; het geeft een impuls aan de communicatie.’

Daarbij is de basisgedachte even simpel als effectief. Waarbij de impact van de relatiemarketing in de vorm van een evenement toeneemt door in de drie fases van een evenement een heldere focus te hebben: in het voortraject draait het om het ophalen van content, tijdens het evenement wordt deze content en kennis gedeeld en met goede verspreiding van die content neemt stap voor stap de impact toe. 

Download de whitepaper Relatiemarketing van D&B Eventmarketing:

6 Tips voor impact met jouw relatie evenement

1. Zorg voor een helder uitgangspunt: verdiep je in het bedrijf, merk, organisatie en de doelgroep en formuleer waar je voor staat. Van daaruit kom je tot de thematiek voor het event, de sprekers, een locatie en overige zaken als activiteiten.

2. Maak van het relatie-evenement geen moment. Zorg dat het relatie-evenement onderdeel is van een eventkalender. Maak voor die kalender een overkoepelend thema en laat alles logisch op elkaar aansluiten en elkaar versterken.

3. De basis voor goede relatiemarketing, zeker in de vorm van een relatie-evenement is een goed CRM-systeem. Zorg er daarom voor dat jouw customer relationship management op orde is en dat je jouw relaties daar goed in beheert.

4. Kijk goed naar je doelgroep en realiseer je dat er hoogstwaarschijnlijk meerdere subdoelgroepen in jouw doelgroep zitten. Zorg er daarbij voor dat je voor de subdoelgroepen jouw programma/aanbod aanpast, dat kan heel goed leiden tot meerdere kleine events, specifiek voor een afgekaderde subdoelgroep.

5. Oprechte persoonlijke aandacht en contact van jouw organisatie/collega's met de gasten/relaties is essentieel om tot impact te komen. Betrek daarom in een vroeg stadium van het te organiseren relatie evenement jouw collega's die veel met relaties in contact zijn. Zij zijn de ambassadeurs van jouw relatiemarketingprogramma. Vergeet daarbij niet de doelgroep zelf om input te vragen. 

6. Zorg er voor dat je relaties die niet op het relatie evenement aanwezig kunnen zijn, betrekt bij de communicatie, boodschap en binding. 

In de serie Relatie evenement organiseren:

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x