Wat kun je met een QR code op jouw evenement? De QR code. Hij kwam uit het niets opzetten, verdween weer een beetje naar de achtergrond, maar is inmiddels echt gemeengoed. Maar wat is het precies? Hoe maak je zelf een QR code aan? Wat is het verschil tussen een statische QR code en een dynamische en wat kun je er mee op jouw evenement? Laten we stap voor stap eens kijken wat je als organisator van een evenement kunt met de QR code: Wat is een QR code? Eigenlijk kun je een QR code het best vergelijken met een streepjescode met tegenwoordig in de meeste gevallen een URL en hyperlink daarin 'verborgen'. QR staat daarbij voor Quick Response. Oorspronkelijk komt de code uit de automotive industrie: het werd ontwikkeld om auto-onderdelen eenvoudig te kunnen scannen en identificeren. Inmiddels zie je de QR code overal: in tijdschriften, online, in musea, op evenementen en festivals, etc. Na het scannen van de QR code wordt veelal automatisch een URL/link geopend, maar er zijn ook QR codes die bestanden, afbeeldingen, video's of formulieren 'herbergen'. Op Wikipedia staat meer over hoe de QR code vandaag de dag gebruikt wordt: QR-code wordt inmiddels vooral gebruikt voor het aanbieden van een URL. De URL wordt hierbij gecodeerd tot een QR-code, die wordt afgedrukt in een tijdschrift, op een poster, of op de verpakking van een product. De gebruiker richt de camera van zijn telefoon op de QR-code, en neemt hiervan een foto. De code wordt door een QR-lezer in de telefoon omgezet in een URL, waarna in de webbrowser van de telefoon de bijbehorende website wordt getoond. Deze methode bespaart de gebruiker het moeizaam op een telefoon intypen van een URL. Op een vergelijkbare manier kunnen e-mailadressen, contactinformatie (vCards), agenda-afspraken, GEO-locaties, sms-berichten, telefoonnummers en teksten (maximaal 7089 tekens) worden aangeboden. Met een druk op de knop staat vervolgens bijvoorbeeld een afspraak in de agenda, of kan er genavigeerd worden naar een bepaalde locatie. De gescande GEO-coördinaten worden daarbij rechtstreeks in het navigatieprogramma van de telefoon ingevoerd. De QR-code heeft een ingebouwde redundantie. Daardoor kan een beschadigde code vaak toch nog foutloos gelezen worden. Marketeers maken hiervan soms gebruik om een stuk van de code te vervangen door een logo. Als er te veel van de originele code verdwijnt is hij echter niet meer leesbaar. Waarom is de QR code sterk in opmars? Sinds de uitvinding van de QR code, zo'n 15 jaar geleden, zagen early adopters het nut van de handige offline hyperlink meteen in. Maar ja, je moest op je eerste smartphones wel een QR scanner downloaden en je zat regelmatig met je cameraatje op je telefoon te pielen om de code scanbaar te maken, Toch had rond 2012 op zijn minst 4 op de 10 Nederlanders ooit een keer succesvol een QR code gescand. Tel daarbij op het tragere internet, de niet compatible websites en de vele 'dode' links en je snapt dat de QR code ook snel weer aan populariteit verloor. Toch zitten we nu niet in de wedergeboorte, maar in een heuse opmars. Daar is eigenlijk één hoofd oorzaak voor: vanaf iOS11 en Android 8.0 heeft de camera op jouw smartphone een QR-scanner ingebouwd. Je opent dus je fotocamera en bam, hij scant direct de code en stuurt je door. Dat de camera's en de internetsnelheid enorm in kwaliteit toe zijn genomen en vrijwel alle websites compatible zijn, versterken de opmars van de QR code. De laatste reden voor de opmars is dat we steeds meer gewend zijn aan de combinatie live en online. Kijk maar naar jouw evenement: daar is live contact links of rechtsom ook wel weer verbonden met de online en digitale wereld. De QR code is inmiddels zo gemeengoed geworden, dat we bij het bankieren op onze smartphones zonder blikken of blozen QR codes scannen om betalingen te verrichten. De cijfers over het huidige gebruik van QR codes liegen er dan ook niet om: Bijna driekwart van de ondervraagden in een onderzoek naar QR gebruik, scande in de maand van de ondervraging al eens een QR code Tweederde gaf aan dat QR codes het leven makkelijker maken 60 procent van alle ondervraagden is er van overtuigd dat de QR code een grotere rol zal spelen in ons dagelijks leven Hoe maak je zelf een QR code aan? Een kind kan de QR code-was doen. Zo eenvoudig is het om zelf een QR code aan te maken. Wij hebben via Google drie aanbieders voor het maken van QR codes voor je op een rij gezet. Daarbij hebben wij gekozen voor gratis aanbieders van zogeheten statische QR codes (hier komen we zo nog op terug), die zeer eenvoudig aan te maken zijn en niet verlopen in de tijd: https://nl.qr-code-generator.com https://www.unitag.io/qrcode https://gratisqrcode.nl/aanmaken Wat is het verschil tussen een statische en dynamische QR code? Ook de QR code heeft zich doorontwikkeld. Naast de statische QR code zijn er inmiddels ook dynamische QR codes. Het verschil tussen die twee? Statische QR code De informatie (een URL, een bestand, een formulier, etc) staat letterlijk in de 'streepjescode' van de QR code afbeelding. Een scanner leest die code, stuurt je door naar dat wat in de code staat en dat is het. Deze QR code volstaat in veel gevallen, maar heeft een aantal mogelijkheden van de dynamische code simpelweg niet. Dynamische QR code In het kort: bij een dynamische QR code, meestal betaald, zit er eigenlijk een website tussen de gescande code en de URL of het bestand waar je iemand naar toe wilt sturen. Je gaat dus indirect naar de 'landingspagina' en daar zit een extra kracht: de per scan unieke tussenpagina maakt het mogelijk data op te slaan. Hoe vaak is er doorgelinkt is eenvoudig bij te houden de tussenpagina kan altijd aangepast worden en zodoende is één QR code genoeg om bijvoorbeeld door het jaar heen naar diverse actiepagina's door te linken Waarom de QR code toegevoegde waarde heeft voor jouw volgende evenement? 1. De QR code is de snelste en meest simpele brug tussen live en online Waar je het ook nodig acht op jouw evenement, kan een QR code de brug slaan van het live moment naar de digitale en online wereld. Denk hierbij aan een QR code in een keynote om het genoemde onderzoek volledig te downloaden, of om een digitaal visitekaartje te downloaden. Plaats QR codes in het programmaboekje of in de locatie bij de diverse break-outs om na het scannen een video te tonen van de sprekers die alvast kort schets wat hij of zij gaat vertellen. 2. Maak het massale persoonlijk Onlangs op een evenement over de toekomst van catering op evenementen werd onder meer de kracht van storytelling en transparantie over bijvoorbeeld het duurzame of biologische karakter van het eten genoemd als uitdaging. Heeft jouw menukaart of daar waar het eten geserveerd wordt een QR code, dan kan een uitleg online voor de persoon die dat wil weten, extra uitleg geven. Zo kun je nog altijd grote groepen catering, maar kun je toch een persoonlijk verhaal vertellen. 3. Data De QR code op een evenement, kan heel goed gebruikt worden voor dataverzameling. De simpelste oplossing: een persoonlijke QR code op een badge zodat bezoekers gescand kunnen worden en data later gebruikt kan worden. Maar denk je bijvoorbeeld aan een beursstand, dan kun je QR codes ook koppelen aan ik wil meer weten-formulieren, waardoor je ook mensen die je wellicht niet uitgebreid kon spreken, toch eenvoudig kan triggeren om te scannen voor extra info inruil voor hun contact/data. 4. QR code voor toegang en/of je badge Diverse event registratie en deelnemersregistratie bedrijven maken ook slim gebruik van de QR code. Op jouw ticket en ook in veel gevallen op jouw badge wordt gebruik gemaakt van de QR code. Voor toegang: eenvoudig te scannen en snelle doorloop. Voor op de badge: een eveneens unieke persoonlijke code waar bijvoorbeeld een digitaal visitekaartje achter schuil gaat. Tip: lees ook deze artikelen Een intern evenement, dan hoef ik toch geen reserving of registratie te doen? Deelnemersregistratie op evenementen: voor elke wens is er een oplossing Belangrijk: een snelle en effectieve registratie voor jouw evenement, 8 tips Het registratietraject; waar moet u aan denken? Deelnemersregistratie: de basistips