EvenementOrganiseren.nl

Hoe zet je social media in voor je event?

Over het nut van het inzetten van social media tijdens events is geen twijfel meer. Wie op een laagdrempelige manier in contact wil komen met potentiële gasten, publiek en promotors en wil dat zij voor jouw event gaan ‘werken’, zet online media als Facebook, Instagram en TikTok in. Hoe je dat doet, hangt af van je doel, je doelgroep en jouw eigen stijl. We inspireren je graag met ideeën en praktische tips.

Social media is een breed begrip. Het aantal platforms waarop je je boodschap kunt delen neemt steeds verder toe. Je doet er goed aan de doelstellingen en de doelgroep van je evenement te bepalen. Als je dat helder voor de bril hebt, dan kun je makkelijker een keuze maken welke social media je wilt inzetten. 

Whatsapp. Facebook, YouTube en Instagram zijn in ons land nog altijd toonaangevend en bereiken de grootste groep mensen. TikTok groeit en bereikt net als Snapchat de wat jongere doelgroep. Twitter is een bekend social medium; en ondanks het feit dat dit medium bezig is met een comeback is het de vraag of dit het juiste kanaal is om je evenement onder de aandacht te brengen. Misschien is met een creatieve invalshoek Linkedin nog wel meer geschikt. 

Het social media-landschap is continu in beweging. Wil je je evenement promoten via social media, dan doe je er goed aan de ontwikkelingen te volgen. Sowieso erg interssant om te zien wat daar gebeurt. Er zijn vele nieuwkomers. Hun groei volgen is net zo interessant als het bijhouden van hoeveel tijd de gebruiker op de kanalen doorbrengt. 

Voor, tijdens en na het evenement

Social media is een waardevol instrument om je event te promoten. Voor het evenement kun je gasten werven, potentiele gasten teasen, ambassadeurs werven en zelfs personeel en vrijwilligers werven voor je event is een beproefd middel.

Ook tijdens het evenement doe je er goed aan actief bezig te zijn met social media. Mogelijk is er een live stream die je via de verschillende kanalen kunt promoten. Daarnaast kun je social medial tijdens je event ook gebruiken voor interactie. 

Ook na het event is social media een belangrijk instrument. Het kan helpen om een je gasten vast te houden. Zo leg je bijna automatisch aan een community. Je kunt mensen die niet geweest zijn, laten weten wat ze gemist hebben, zodat ze er bij een eventueel volgende editie wel bij zijn.

Het is een continu proces van mensen meenemen en in gesprek zijn. Het principe is niet anders dan offline zakelijke promotie, met het verschil dat het veel sneller gaat. En dat het veel mogelijkheden tot interactie biedt.

Social media strategie

Social media is een krachtig middel, mits je het goed gebruikt. En dat vergt een sociale media strategie. Behalve de keuze voor de kanalen, maak je ook een contentplanning. Wanneer post je wat op welk kanalen. Zorg ervoor dat de posts ruimschoots op tijd zijn ingepland. Een goede social media strategie en planning geeft je de ruimte om te improviseren wanneer zich bijzondere mogelijkheden voordoen. Een event met enige omvang coveren zonder strakke strategie leidt niet zelden tot teleurstellingen.

Een goede strategie vergt tijd. Niet alleen de ontwikkeling, maar zeker ook de uitvoering. Zorg dat er voldoende capaciteit is om de posts te plaatsen en ook te communiceren met de mensen die reageren. Onderschat niet hoeveel tijd dit kost.

Deel interessante content

Een van de belangrijkste voordelen van social media is interactie. Het laat mensen over jouw evenement praten. Zorg daarom dat je inhoud hebt die interessant genoeg is om te delen. Dat kan gaan over een populaire spreker die komt, voorbereidingen achter de schermen, toegangskaarten die je kunt winnen of de grote bezoekersaantallen en de eerste indrukken van je bezoekers tijdens het event. Het creeren van een unieke hashtag, bijvoorbeeld #TheNextEvent helpt bij het volgen van het event.

Triggeren om te klikken

Social media zijn vooral ingesteld op visuele communicatie. Het gaat vooral om beeld; foto’s, video’s en animaties, voorzien van korte toelichting en een voor jouw event bedachte hashtag, zoals #succesevent2018 of #itcongresNL. Je wilt mensen triggeren om te klikken. Klikken naar de knop ‘delen’ of ‘liken’, om te retweeten of door te gaan naar je website voor meer informatie. Nodig ze uit en stel ook eens vragen waar lezers op kunnen reageren. Vragen die bezoekers tijdens je event beantwoord willen hebben bijvoorbeeld.

Wat moet je meer aan denken?

Om te zorgen dat de je social media beleid optimaal effect heeft, zetten we nog een aantal tips voor je op een rijtje:

Meer tips delen?

Twijfel je nog over de inzet van social media bij je evenement? Realiseer je dan dat je op geen enkele andere wijze zo efficiënt mensen bereikt en interactief kunt betrekken. Daarom nog even alle tips op een rij:

  1. Zet sociale media in de aanloop naar, tijdens en na afloop van je evenement in.
  2. Stel vast op welke social mediakanalen je bezoekers zitten.
  3. Vertel wat mensen niet mogen missen.
  4. Plaats inhoud die interessant is om te delen.
  5. Trigger om te klikken op jouw berichten.
  6. Maak aan de hand van je strategie een contentkalender
  7. Begin op tijd met het verspreiden van nieuws
  8. Zorg op je eventlocatie voor goede wifi-verbinding
  9. Herhaal je boodschap
  10. Zorg voor actualiteit en reageer snel. Antwoord serieuze reacties en verwijder spam.

Voor nog meer inspiratie en tips, kun je natuurlijk altijd contact opnemen. Als platform voor het organiseren van evenementen zien we regelmatig krachtige voorbeelden, die we graag delen. Dat geldt misschien ook voor jou. Kom je inspirerende cases tegen, deel ze dan als reactie onder dit artikel of mail de redactie.

 

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x