EvenementOrganiseren.nl

Hoe trek je deelnemers naar jouw event

Je organiseert een evenement. Dat doe je natuurlijk niet voor niets. Je wilt dat jouw het publiek krijgt dat het verdient. Maar hoe krijg je de juiste mensen naar jouw event. Onderzoeksbureau Markletic deed research en zette een aantal praktische tips op een rijtje.

Social media zijn er in soorten en maten. Elk kanaal heeft zijn eigen publiek. Onderzoek op welke social media jouw publiek actief is en maak je keuze voor het beste kanaal, of de twee beste kanalen.

Bereid je promotie goed voor. Maak een plan of een schema wanneer je wat wilt posten. Wanneer breng je naar buiten welke sprekers hun opwachting maken? Geef niet alles weg in het begin. Zorg voor een goede opbouw. Dat lukt alleen met een schema. Pas dus op dat je niet in de valkuil trapt, dat je ad hoc dingen gaat posten.

Onderdeel van een goede mediastrategie is ook het gebruiik van hashtags. Strooi daar niet mee. Ook hier geldt: maak een keuze voor bij voorkeur een krachtige, allesdekkende hashtag.

Beelden

Is het niet voor het eerst dat het event wordt gehouden, deel dan beelden van de voorgaande edities. Foto's en video's geven een beeld wat mensen kunnen verwachten. Beelden kunnen meer zeggen dan duizend woorden. Met het delen van de juiste foto's en video's maak je mensen warm voor jouw evenement.

Je kunt mensen ook over de streep trekken door een gevoel van urgentie toe te kennen aan jouw event. Een beproefd middel is een aftelklok plaatsen. Hoe simpel, maar het werkt!

Een wat inhoudelijker argument om mensen te laten deelnemen is een spanningsboog opbouwen door telkens meer over de inhoud te onthullen. Laat zien dat mensen iets missen als ze er niet bij zijn. Geef echter niet alle inhoud weg, want dan loop je het risico dat mensen teleurgesteld raken als ze het event bezoeken. Ze wisten alles al en op het moment zelf zijn ze niet verrast.

Samenwerken is altijd een goed idee. Zoek (media)partijen die actief zijn binnen jouw doelgroep. Benader ze voor een samenwerking. Zo kun je meeliften op het netwerk en bereik van andere partijen.

Conclusie

Als je dit zo leest, is het werven van deelnemers voor je event echt geen rocket science. Met even rustig nadenken en een beetje boerenslimheid kun je grote stappen zetten. Belangrijk is wel dat je ruim van te voren goed hebt nagedacht welke koers je wilt varen. Leg je plan ook vast en vraag feedback van enkele collega's. Op deze manier krijgt jouw event de bezoekers dat het verdient.

 

 

 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x