EvenementOrganiseren.nl

Wat is een klantarena? Het event waar uw klant centraal staat

Een nieuw type evenement: de klantarena. Het evenement om erachter te komen wat er leeft en speelt bij uw klanten. Geen feedback-formulieren, geen klacht die via via bij u terecht komt, gewoon direct schakelen met uw klanten. De visie van uw klant als kans. Een live moment waarop u niet met 1 van uw klanten schakelt maar met al uw klanten tegelijk. Durft u het aan?

Wat is de kracht van de klantarena? 
Je geeft uw klant echt de kans om zijn/haar mening te geven. Creeër een setting waarin zij zich vrij voelen om hun mening te geven. Maak het niet te groot, dan verliest het event zijn kracht. In een kleinere kring zullen de klanten gestimuleerd worden in een soort van spar-sessie te spreken over hun échte wensen en over hun behoeften. Wellicht herkennen andere klanten zich in het verhaal van een andere klant, stemmen hiermee in, dragen ideeën aan. Waarom zullen uw klanten verder kijken naar concurrenten als u hen de mogelijkheid biedt met eigen ideeën/aanpassingen te komen?

Met de billen bloot
Als u uw klanten vraagt: wat gaat er goed, wat willen jullie nog meer? Wat gaat er niet goed, wat zijn de knelpunten? Waar loopt u tegenaan? Dan is de kans groot dat er klanten hun ongezouten mening zullen geven. Klachten zijn kansen is ons altijd geleerd maar in dit geval moet u direct reageren. Een voorbereiding is het halve werk, kijk naar de geschiedenis van de klanten. Is er actie ondernomen om een probleem te verhelpen, wordt er al gewerkt aan een bepaald ontwikkeling? Het perfecte moment voor de onthulling, beloof de 'klagende' klant meteen actie te ondernemen om te verbeteren.

Ondanks dat u de klant niet letterlijk op het podium zet geeft u ze wel het podium.  Wees voorbereid op kritiek en hoe reageer je daarop ten overstaan van al uw klanten? Het idee alleen al klinkt voor veel opdrachtgevers spannend maar transparantie en eerlijkheid zijn de keywoorden van deze tijd. Waarom niet op zo een manier met feedback omgaan in plaats van  het later terug te lezen op een beoordelingswebsite? Of via via terug te horen in plaats van dat u er wat aan had kunnen doen. 
 

  • Richt de klantarena ook echt in als een arena. Want wat is het doel? Dat u, het middelpunt, gestuurd wordt door 'het publiek'.
  • Kondig vooraf aan dat de klant de kans krijgt uw product/dienst te verbeteren. Zorg dat het een win-win situatie wordt. Dat zij in de uitnodiging al het gevoel krijgen dat het om hun draait en niet alleen maar om jouw bedrijf.  

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x