EvenementOrganiseren.nl

Registratie evenement: te vroeg beginnen leidt tot minder bezoekers

Wij kunnen ons voorstellen dat je deze kop nog een keer moet lezen. Te vroeg starten met het registratieproces kan tot minder conversie, minder daadwerkelijk bezoek leiden. Dat is wel geheel afhankelijk van het soort evenement. Deze stelling hoort voornamelijk bij road show-achtige events en virtuele events.

Heb je je ooit afgevraagd hoe de registratiedatum het succes van jouw evenement zou kunnen beïnvloeden? Recente inzichten uit een onderzoek uitgevoerd door Nicola Kastner en Vivastream werpen nieuw licht op dit cruciale aspect binnen het registratietraject.

Voordat we naar de cijfers en percentages gaan kijken, is het eerst belangrijk om te realiseren dat de uitkomsten erg verschillen per soort evenement. Voor een relatie event, een klantevent op 1 dag op 1 locatie en andere zogeheten flagship events, vonden de onderzoekers vrijwel geen verschillen bij verschillende registratieperiodes. "De registratiedatum heeft bij dergelijke events een minimale invloed op de daadwerkelijke opkomst", laat Nicola Kastner via haar LinkedIn pagina weten. "Deelnemers commmitteren zich bij deze events bijvoorbeeld aan het reizen en zijn daarmee waarschijnlijk van plan te komen."

Hoe anders wordt dit bij twee andere onderzochte soorten evenementen: de roadshow en het virtuele evenement:

Roadshow: een reeks evenementen op meerdere locaties

  • Wereldwijd gemiddelde conversiepercentage*: 54 procent
  • Registratie binnen een week voor het evenement: 59 procent
  • Registratie 2 tot 6 weken voor het event: 54 procent
  • Meer dan 7 weken voor het event: 36 procent

* (percentage geregistreerden tov de daadwerkelijke opkomst)

 

Virtuele evenementen: evenementen waarbij de meeste / alle delen van de live-ervaring worden omgezet in een virtuele ervaring

  • Wereldwijd gemiddeld conversiepercentage: 42 procent
  • Registratie in de laatste week voor het event: 45 procent
  • Registratie 2 tot 6 weken voor het evenement: 42 procent
  • Registratie 7 tot 13 weken voor het evenement: 36 procent
  • Meer dan 14 weken vooraf? Het conversiepercentage daalt naar 24 procent


Nicola Kastner trekt op basis van de onderzoeksgegevens de volgende conclusies:

  • Kortere registratieperioden verhogen de conversies voor roadshows en virtuele evenementen
  • Het verspreiden van registratie voor verschillende onderdelen van een hybride evenement kan cruciaal zijn om de opkomst te optimaliseren

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x