Online Events: Denk aan de digitale event manager, omdenken en de hybride eventgast Ga je online met jouw event? Weet wat je doet en met wie! Een goede voorbereiding is het halve werk, heb jij bijvoorbeeld al een digitale event manager aangesteld? 3 tips De Digitale Event Manager Even voor alle zekerheid: de digitale component in onze branche is er al jaren. Hybride vormen, complete online vormen of welk andere format ook: live en digital versterken elkaar. Maar nu, door Corona wordt de flirt, de verliefdheid een geforceerd huwelijk. De Digitale Event Manager is daarom een verplichte aanvulling voor ieder event team. Afhankelijk van het concept en de vorm die gekozen wordt voor het evenement, neemt het belang van een digitale event manager toe. Zeker als het gaat om interactie of online beleving, is het een absolute aanrader om een expert op dat vlak tot je kernteam te rekenen. Van live naar online: omdenken En als je dan omgaat, de online variant kiest, voor nu, om in ieder geval te blijven communiceren. Dan moet je eigenlijk ook echt durven omdenken. Dus vaar op de wetten en de kracht van live, maar denk om en gebruik de nieuwe tools... Het grote gevaar is dat je een van oorsprong live concept om turnt in een online vervanger. Per definitie sla je dan de plan mis. Van daar de tip van een digital event manager, maar wij vinden eigenlijk dat je nog verder moet gaan. Online content vindt via SEO en slimme digitale campagnes al jaren de weg naar de juiste 'bezoeker'. Die ervaring en expertise moeten wij als eventprofessionals niet negeren. Dus als voorbeeld van echt omdenken: gaat jouw congres met standhouders, die je op 1 dag live wilde organiseren, nu naar online? Kies dan ook echt voor andere oplossingen. Denk in termen van een online platform, waar de bezoeker een avatar wordt en zelf zijn/haar programma kiest. Augmented reality. Virtual reality. Of kies voor meerdere dagen, waarbij jouw 1-daagse evenement een week wordt waar op drie dagen een programma in subthema's te volgen is en je de tussenliggende dagen content deelt en tot interactie komt. De Hybride Gast We kennen al jaren hybride concepten, waarbij zowel voor live als online bezoekers een programma is. De mix van live en online kan heel krachtig werken, maar vanaf nu krijgen we ook te maken met de hybride gast... De hybride wat? De hybride gast! Daarbij is de live gast eigenlijk een vertegenwoordiger van een grotere groep collega's. Dus om de live bezoekersaantallen te temperen en binnen de 1,5 meter te blijven, sturen we 1 bezoeker naar het event die bijvoorbeeld via en dockingstation met diverse iPads verbonden is met collega's en namens zij die op kantoor meekijken het woord voort, de vragen en opmerkingen overbrengt en de belevenis vastlegt. Zeker zolang de bezoekersaantallen gelimiteerd zijn, zou de hybride gast wel eens een ideale oplossing kunnen zijn. Op zoek naar een locatie of studio voor jouw online event? Bekijk het volledige overzicht van livestream studio's voor jouw online evenement.