EvenementOrganiseren.nl

Mogelijkheden voor crowd management op evenementen

Wanneer je weet hoe mensenmassa’s zich bewegen en waar eventuele risico’s zitten kun je goed in kaart brengen waar sturing, bewegwijzering of mankracht nodig is. Gezien de huidige maatregelen zal crowd management een belangrijkere rol gaan spelen bij de organisatie van evenementen.

Bij aankomst, tijdens en na afloop van uw evenement moet ervoor gezorgd worden dat de gasten in een richting worden geleid. Dat duidelijk is hoe de publieksstromen lopen. De hele reis van een bezoeker op een evenement in de toekomst zal er anders uit gaan zien. Alles wat contactloos kan, zal waarschijnlijk contactloos gaan. Te denken aan betalingen, het openen van deuren, het registreren op een evenement. Maar ook hoe bezoekers zich bewegen op een eventlocatie en het belang van communicatie wordt groter. Denk aan het navigeren op een evement door middel van een app en slimme bewegwijzering op een locatie: 

Geef de looprichting aan  


Een gestroomlijnde bezoekersflow kan zorgen voor het bewaren van de juiste afstand op evenementen. Zoals boven te zien op de foto van Cover Flooring wordt de looprichting van de bezoeker aangegeven.  Gescheiden in -en uitgangen of wachtzones bij registratie, catering en overige kunnen op tapijt geprint worden.

Bezoekersstromen sturen via app
De combinatie van ticketing en communicatie maakt een app een ideale crowdcontrol-tool. Zo is de app Close een relevante oplossing om met bezoekers te kunnen communiceren 'Een simpel voorbeeld: de Close app kan op weg naar een locatie aangeven waar mensen kunnen parkeren, welke ingang ze moeten gebruiken, welke route ze moeten volgen en zo kun je als organisator publieksstromen sturen. Maar ook in de locatie, neem bijvoorbeeld een theater, kun je bijvoorbeeld drankjes per app bestellen, die vervolgens gecontroleerd kunnen worden afgehaald, zodat je rijen voorkomt. Maar ook toegangstickets op basis van tijdsloten, snel scannen bij de ingang en een continue communicatie met de bezoeker behoren tot de Close-applicatie. Vanuit een commercieel oogpunt blijft Close een ideale tool om te upsellen, zeker in deze tijd belangrijk om zo tot meer omzet per bezoeker te komen. Zo komen we eigenlijk met dezelfde techniek tot een Corona-proof hulpmiddel voor eventorganisatoren.'


Het uitbreiden van de bestaande eventlocatie 
Om de juiste afstand te kunnen bewaren op eventlocaties is het een idee om te kijken of de locatie uitgebreid kan worden. Denk hierbij aan flexibele eventlocaties.  Zo biedt tentenleverancier Veldeman met bezoekunits de mogelijkheid tot ontmoeting. Flexibel inzetbare locaties kunnen voor verschillende bedrijven een oplossing zijn. Zo ontwikkelde deze tentenleverancier voor een Psychiatrisch Centrum 2 bezoekunits en 1 wachtruimte. 




Informatiegestuurd werken / crowd management om afstand te bewaren 
Veiligheid rondom evenementen is in de afgelopen jaren bovenaan de checklist voor het organiseren van events komen te staan. Zo komt ook zodadelijk hygiëne en crowdmanagement bovenaan de checklist te staan. Er zijn technische hulpmiddelen die hierbij als verlengstuk van de menselijke zintuigen kunnen dienen.  EvenementOrganiseren.nl deelde eerder al een aantal tips van expert op dit gebied  Crowd Support.  

Wat is informatiegestuurd werken precies?
Simpel gezegd gaat het om het slimmer en beter gebruikmaken van data. Het monitoren van deze data stelt je als bedrijf in staat om betere beslissingen te nemen en effectiever en efficiënter te handelen. Technologie gaat het menselijk waarnemen nu en in de toekomst steeds vaker ondersteunen bij de Safety Group. Aan de hand van de volgende technologische tools kan in kaart worden gebracht hoe een bezoeker beweegt: 

Data verzamelen
De data verzamelen zij door informatie te verzenden en te ontvangen van apps, hulpdiensten, door middel van sensoren en historische data. Wij zetten ze voor u op een rij.

Apps op de mobiele telefoon van de bezoeker:
Een voorbeeld is de samenwerking met de app Flitsmeister, de app die real-time verkeersinformatie met ruim 1,2 miljoen gebruikers deelt, geeft hen de mogelijkheid meta-data te verzamelen. Zoals verkeerstromen rondom het evenement.
Ook de gebruiker ontvangt berichten, zoals; ‘U nadert een verkeersregelaar’  Dit zorgt voor een veiligere situatie voor zowel het personeel als de bezoeker.

Telsystemen:
In de vorm van een sensor worden bezoekers of auto’s geteld, deze data doorgestuurd naar het dashboard. Vervolgens wordt deze informatie gedeeld met de bezoekers en het personeel. Dit kan bijvoorbeeld het aantal beschikbare parkeerplaatsen zijn.

Heatmap:
Waar is het druk en waar is het niet druk? Dat kan met deze thermische sensor gemeten worden aan de hand van warmte. Ook ondersteunen de thermische camera’s bijvoorbeeld de beveiliger die in de nacht een evenemententerrein moet beveiligen. Deze beveiliger ziet niet wat er in elke hoek van het terrein gebeurd, de sensoren vergroten het waarnemingsvermogen in de nacht.




 

Historische data:
Los van bovenstaande ‘tools’  kan de Safety Group ook putten uit hun eigen historische data. Zij hebben inmiddels zoveel evenementen ondersteunt dat zij hun kennis en informatie als referentiekader kunnen gebruiken. Daarbij  gaat het bijvoorbeeld om de spreiding in de aankomst van bezoekers, de bezoekersstromen, de potentiële calamiteiten en het aantal beveiligers benodigd per evenement.

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x