EvenementOrganiseren.nl

Media-aandacht voor je evenement

Je organiseert een evenement. Je wilt de buitenwereld daar graag kennis van laten nemen. De pers uitnodigen is een goed idee. Maar hoe werkt dat?

Maandenlang ben je bezig geweest met de organisatie van het evenement. Het evenement is interessant, ook voor mensen die niet zijn uitgenodigd. Dat wil je graag kenbaar maken bij een breed publiek. Het lijkt een goed idee journalisten uit te nodigen, maar hoe werkt dat, houd je wel de regie en berichten ze wel positief over het evenement?

Om maar met het laatste te beginnen. Als je de pers uitnodigt, neem je een gacalculeerd risico. Je hebt de zaken goed voor elkaar en kunt alle mogelijke vragen beantwoorden. Dat is geen garantie voor positieve publiciteit. Een journalist is onafhankelijk en bepaalt zelf wat en hoe hij of zij naar buiten brengt. Laat je daardoor zeker niet weerhouden, maar wees je ervan bewust, dat je een stukje regie uit handen geeft.

Nieuwswaarde

Als je media bij je evenement wilt betrekken, vraag je dan af hoe je relevant kunt zijn voor dat medium. Voor veel media is nieuws relevant. Je moet dus nieuwswaardig zijn. Wat dan kan helpen is om de resultaten van een onderzoek presenteren tijdens het evenement. Dat kan journalisten over de streep trekken om te komen. Het beste is natuurlijk, dat je evenement zelf nieuws is, bijvoorbeeld de opening van een nieuwe vestiging, die werkgelegenheid voor 250 personen oplevert.

Misschien zit je helemaal niet te wachten op aandacht van landelijke nieuwskanalen, maar is het je vooral te doen om aandacht in de branche. Vakbladen en -websites zijn dan de aangewezen kanalen.  Het kan ook zijn dat je evenement niet nieuwswaardig genoeg is voor landelijke media, maar mogelijk wel voor regionale en lokale media. Zorg dat je deze tijdig inlicht.

Behalve traditionele media zoals kranten, tijdschriften, radio en televisie zijn er digitale kanalen die vaak onverwacht grote doelgroepen bereiken. Als je media wilt benaderen, zorg dan voor een wijdse blik en richt je zeker niet alleen op traditionele media.

Voorbeelden hoe je veel mediawaarde behaalt:

1. Het iconische beeld

De heropening van het RIjksmusuem zorgde voor een iconisch beeld met dagvuurwerk dat de wereld over ging:

2. De verrassing

Lightyear nodigde autojournalisten uit om middenin de nacht naar hun Lightyear One event te komen:

3. De slimme keus

Twitter koos tijdens SAIL voor een uniek moment hoog in de lucht...

4. Viral en super-deelbaar...

Het Van Gogh Museum zette heel Amsterdam in het zonnebloem-geel...

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x