EvenementOrganiseren.nl

Wat kunt u leren van het beste PR en Mediawaarde evenement van 2018?

In dit artikel delen wij 3 tips met u aan de hand van het prijswinnende evenement van Triple Double Sportmarketing. Zij wonnen de prijs voor de beste zakelijke evenementen in 2018, de Gouden Giraffe Award. Een onbekende sport in Nederland werd door hen op de kaart gezet: Curling. De opdrachtgever, de Nederlandse Curling Bond, had als doelstelling om de sport in Nederland op de kaart te zetten op een laagdrempelige manier met een laag budget. Dat is gelukt, hoe hebben zij dat gedaan?
Doelstelling van het evenement:
Nederland op een laagdrempelige manier kennis laten maken met curling.

Achtergrond informatie van de case:  
Curling is wereldwijd een bekende sport maar in Nederland wordt de sport weinig beoefend.

Het resultaat:
Nederland maakte op een entertaining en laagdrempelige manier kennis met curling. Er zijn meer deelnemers geworven voor het event dan de bond leden heeft. Binnen 11 uur na opening van de inschrijving bij Hart van Nederland, op vrijdagavond om 22.30 uur, waren ze compleet uitverkocht en er ontstond er een wachtlijst van teams die zich voor het Open NK Curling op natuurijs wilden inschrijven. Uiteindelijk stonden er meer dan 70 teams op de wachtlijst.
Mediawaarde: € 620.619 en 19.000.000 media impressies.


 

Wat zijn de 3 gouden tips die uit deze case gehaald kunnen worden. Volgens EvenementOrganiseren.nl zijn dat de volgende learnings:
 

Tip 1: Timing: Spring op het juiste moment in
Het plan lag al op de planken maar de uitvoering liet wachten op het moment dat het kwik onder het nulpunt zakte. Toen dat het geval was, werden in 1 week tijd 24 teams samengesteld. Het evenement was onder voorbehoud, want: het NK Curling moest wel op natuurijs plaatsvinden. Toen het zover was moest er gas gegeven worden, in korte tijd werd het gehele evenement gerealiseerd. Het advies: Doen! Spring in op het momentum en ga er vol in. 


Tip 2: Mediahype met hoofdletter M
Curling is een relatief onbekende maar toegankelijke sport. Deze sport kan door iedereen beoefend worden. De organisatie deed de oproep tot inschrijving via Hart van Nederland. Door het laagdrempelige karakter stroomden de aanmeldingen direct en in grote getalen binnen. Binnen no time hadden 24 teams zich aangemeld en 70 teams stonden op de wachtlijst. De 'buzz' was gecreëerd. In aanloop naar het evenement verkeeg de organisatie bekendheid via verschillende mediakanalen. Met als klap op de vuurpijl: het NOS Journaal van 20:00 uur. Zij openden met de berichtgeving over het evenement.


Tip 3: Exclusiviteit
Het evenement had een exclusief karakter doordat er maximaal 24 teams konden deelnemen. Uiteindelijk stonden er in totaal 70 teams op de wachtlijst en 1500 belangstellenden kwamen langs de zijlijn kijken op de dag zelf. De aangeschreven doelgroep betrof hbo- en wo- studenten. Volgens de organisatoren zijn zij in staat om de strategische sport te begrijpen. Dit is tevens een doelgroep die online actief is en daardoor droegen zij bij aan de bekendheid van het evenement en de sport.