EvenementOrganiseren.nl

Hoe voorkom je no show bij jouw online event?

Online evenementen hebben vele voordelen. Denk maar eens aan de data die je veel simpeler kunt vergaren van wat jouw 'bezoekers' bekeken hebben, wat hun reactie was, welke informatie ze toch zich hebben genomen. En wat te denken van het natraject waarbij de content van het online event in verschillende uitingen kan worden ingezet. Maar een absoluut nadeel is de no show. Kun je daar iets aan doen?

Voordat we die vragen met JA beantwoorden is het wellicht goed om even een paar feiten op een rij te zetten:

Waar bij fysieke live events no show al een uitdaging is, binnen de drukke agenda's van jouw gasten/doelgroep, is het niet 'op komen dagen' bij een online event enorm laagdrempelig, in de meest negatieve zin. Bij de aanmelding van een fysiek live event hoort een Fear of Missing Out. Weet een bezoeker dat zijn of haar badge op de welkomstdesk blijft liggen als je niet komt en veel werk, catering en 'een stoeltje' niet benut worden, wanneer je niet komt opdagen zonder afmelden. Een soort sociale druk dus. Die druk en de angst om iets te missen lijkt online minder. Je kunt vrijwel altijd de content van het online event na de tijd nog terugkijken en je zult minder snel 'gemist worden'. In het verlengde daarvan is een online event minder persoonlijk: als je er niet bij bent, zullen er maar weinig zijn die je missen.
 

No show:

iemand die na aanmelding niet op komt dagen op het (online) evenemetn zonder tijdige afmelding
 

Maar wat kun je dan doen om die No Show in te dammen? Hier 9 basistips:

  • Persoonlijke communicatie

Een online event is nou eenmaal minder persoonlijk dan de fysieke ontmoeting of aanwezigheid. Zorg daarom dat de communicatie in het voortraject, zeker na een aanmelding volledig persoonsgericht is. Spreek tot de deelnemer en niet tot de volledige groep van deelnemers. Die communicatie kan doorlopen tot pak 'm beet een kwartier voor het event, want bij online events is een last minute reminder zeer effectief gebleken.

  • Betrek jouw bezoeker in het voortraject bij de inhoud
    Door in het voortraject bijvoorbeeld al sessies te beleggen met sprekers, waar deelnemers al mee worden genomen in het onderwerp en zelf input of vragen mee kunnen geven voor de online keynote van de sprekers tijdens het online event, ontstaat een mooie vorm van verbinding en engagement. Onderschat ook niet de kracht van bijvoorbeeld een Q&A in het voortraject met een spreker: dat online intermenselijke contact is een prima slot op de deur.
     
  • De quiz, de poll, de interactieve tip van de sluier

    Creeer rondom het onderwerp of het thema van jouw online event in het voortraject een kennisquiz, of vraag deelnemers een poll in te vullen in combinatie met een tipje van de sluier. Gebruik vervolgens de data uit die quiz of poll om terug te koppelen naar jouw deelnemers. Niet door alle vragen op een rij te zetten, of slechts de uitslag van de poll te delen, maar vertaal die uitkomsten naar dat wat er op het online event gedeeld wordt.
     
  • Voorbeeld: een quiz met 10 vragen over het onderwerp van een spreker of jouw event. De deelnemer heeeft 8 vragen goed en 2 vragen fout, laat dan een spreker/de sprekers op video daar op inhaken. Bij de fout beantwoorde vragen uitleggen hoe de content/inhoud van het live event er voor zorgt dat de bezoeker daar meer over te weten komt, of bij goede antwoorden extra informatie, een tipje van de visie of de trends meegeven en triggeren dat er op het event nog veel meer over te halen valt.
     
  • Bij de uitslag van een poll kun je ook weer sprekers vragen dat te duiden en een brug te maken naar de inhoud die ze live online delen.
     
  • Maak slim gebruik van reminders

Zowel in de dagen voor het event als zeker ook op de dag zelf, zul je met persoonlijke reminders moeten werken. Neem bivjoorbeeld de dag zelf. De kans op afleiding is enorm, dus communiceer tot in de broekzak, want daar zit de smartphone. Dus een korte video een uur voor het event met een gerichte boodschap werkt.

  • Zet in op sociale druk...

Het klinkt een beetje gemeen, maar het is een feit dat bij een live fysiek evenement het overgrote merendeel weet dat ze als ze niet komen opdagen dit voor waste en tijd- en geldverspillig zorgt. Laat dus in het voortraject achter de schermen zien wat er allemaal geregeld is, wat er georganiseerd wordt, welke partners er allemaal bezig zijn. Laat de effort zien die jij doet om jouw gast het optimale te geven en geef natuurlijk ook  wat deelname allemaal voor voordelen biedt aan de bezoeker. 

  • Zet in op interactie en gastgedreven inhoud

Als goed uitgelegd wordt dat de interactie op het online event de grootste meerwaarde is. Als die interactie perfect en eenvoudig in het programme is verweven en als de gast ook echt de inhoud mede vorm kan geven en kan sturen door deelname, dan geef je een deel van de regie in handen van je gast en precies dat verlaagd de no show.

  • Top content

In de strijd om online aandacht is top content misschien wel het meest essentieel. Kennis, experts, voorbeelden die uniek zijn in kwaliteit, creativiteit of ene totaal andere insteek. Daar moet ik bij zijn. Overtuigd van het al eerder genoemde feit dat als die content 'op maat' is voor de doelgroep, voor die gast en hij / zij daar ook input op kan leveren, zodat het online live moment het meest effectief voor hem/haar is, ben je al een heel eind.

  • TIP: durf voor je online programma ook sprekers te benaderen van wie je weet of inschat dat ze eigenlijk onbetaalbaar zijn. Dat onbetaalbaar zijn is namelijk gerelateerd aan het fysieke live event. online zijn er veel sprekers, zelfs uit de Champions League die veel toegankelijker fees hebben, omdat ze nou eenmaal minder kosten hebben qua tijd, reizen, etc
     
  • Kort en krachtig

Hier gaan we onszelf waarschijnlijk tegenspreken, want doe je al het bovenstaande en weet je online tot optimale engagement te komen, dan kan een online event ook best een paar uur duren. Toch is de basistip: maak het kort, krachtig en bovenal doelgroep gericht. Pak je doelgroep vast, zet de content in een strak en effectief programma, laat ze interacteren en hou het kort.

  • Beleving en experience neerzetten + de Customer Journey online

Geen ingewikkelde platforms, maar tech-friendly: voor de digitbeet toegankelijk. Neem de gast bij de hand en geef ze ook online beleving, een experience en een 'reis' tijdens het evenement met af en toe een verrassing, interactie, logische opvolging in het programma en dus: richt jouw online event in zoals je ook de klantreis van jouw gast op een fysiek evenement inricht: om te binden en om ze er bij te houden.

  • In een wereld waar Netflix en festivals de standaard zijn, moeten voor online events ook de lessen van dat succes getrokken worden. Belangrijkste les: een bezoeker, kijker, gast, deelnemer wil zelf kunnen kiezen. Dus weet welke onderwerpen en vragen er zijn binnen je doelgroep (die verzamel je in het voortraject) en geef de bezoeker vervolgens zelf de kasn om in een tijdslot uit bijvoorbeeld 3 sessies te kiezen. Dan is een deelnemer aan die sessie per definitie meer geangageerd en dus sneller tevreden. Vanuit de festival hoek is de les van prettig beleving en samen zijn met andere bezoekers ook te vertalen naar online mogelijkheden. 

Op zoek naar een locatie of studio voor jouw online event?

Bekijk het volledige overzicht van livestream studio's voor jouw online evenement.

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x