EvenementOrganiseren.nl

Hoe een bedrijfsuitje ook onbekende collega’s verbindt

Door Markant Outdoorcentrum
Voor vele wel herkenbaar; de personeelsvereniging organiseert een leuke middag voor het hele bedrijf onder het nom: ‘elkaar beter leren kennen en de samenwerking tussen de verschillende afdelingen versterken’. Gezellig! Jij checkt snel even bij jouw eigen afdeling of iedereen gaat en hup jullie zijn aangemeld! Maar dan gaat het mis....

Op de dag zelf druppelt iedereen langzaam binnen en zoals bij de meeste uitjes en borrels ontstaan er gelijk weer de bekende groepjes. De collega’s van front office halen wel even voor elkaar koffie, ze weten immers toch precies wie hem zwart en met melk en suiker wil en ook de medewerkers van de technische dienst hebben elkaar al weer gevonden, schetst het team van Markant Outdoorcentrum in Braamt . 

De organisatie baalt, dit was juist niet de bedoeling. Zo raken de afdelingen nooit met elkaar in gesprek en komt ook die belangrijke samenwerking moeizaam op gang. Maar hoe pak je dat nou aan? Collega’s die elkaar al kennen zijn toch geneigd naar elkaar toe te trekken en zullen minder snel bij die ‘onbekende’ gaan staan. 

3 eenvoudige oplossingen:

TEAMS MAKEN 

Om te voorkomen dat het een strijd tussen de afdelingen wordt zorg je er doormiddel van teams maken juist voor dat de afdelingen verspreid raken. Leuke manieren hiervoor zijn; 

Kleuren 
Iedereen die binnenkomt krijgt een bandje om in een bepaalde kleur en tevens staan er verschillende punten met diezelfde kleur waar die groep zich moet verzamelen. Zo is er geen tijd om direct op je naaste collega af te stappen maar moet je jezelf gelijk even voorstellen aan andere collega’s. 

Kleine spelletjes 
Trek allemaal je linker schoen uit, gooi deze op een hoop en verdeel ze in het gewenste aantal teamleden.

Graspriet trekken 
Pak een graspriet wie het korste eind trekt hoort in team A en andere in team B.  

TIP van EvenementOrganiseren.nl
Ook een eenvoudige en leuke manier om collega's te verdelen, vraag ze bij de inschrijving bijvoorbeeld naar hun favoriete kleur, lievelings eten of iets dergelijks. Op de dag zelf worden ze op die voorkeur verdeeld. 

 

SPELLEN SPELEN 

Bij veel (laagdrempelige) spellen moet er worden samengewerkt en vaak is het doel om iets zo snel mogelijk te doen of er moet een vraagstuk worden opgelost. Doordat je, je in een groep bevindt behaal je die snelheid of de oplossing alleen als je samenwerkt en hierdoor voelen mensen zich verbonden met elkaar. Wat wij vaak zien bij groepen is dat iedereen zich gelijk voelt. Je staat allemaal aan het begin van een spel wat opgelost moet worden. Het maakt daarbij niet uit welke functie je in het dagelijks leven uitvoert, hoe oud je bent en of je man of vrouw bent. Eigenlijk is het een soort tegenreactie op het gevoel dat we tegenwoordig individuele pionnen in (digitale) netwerken zijn. 

 

ACTIE 

‘’Spelletjes? Nou daar hoeven wij bij onze collega’s echt niet mee aan te komen.’’ Krijgen wij dan vaak als reactie terug. ‘’Zie jij onze directeur al samen met ons spelletjes spelen? Haha nee hoor dat gaan we echt niet doen.’’

Maar toch beloven wij dat er over 3 maanden nog steeds over die spellen wordt nagepraat. Maar hoe lukt het dan om toch ook die ene directeur zo fanatiek te krijgen? Het antwoord is; Winnen! Er moet een (kleine) competitie inzitten. Waarom willen we zo graag winnen? De Ierse professor in de neuropsychologie Ian Robertson stelde vast dat winnen iets met onze hersenen doet. De testosteron die bij winnen vrijkomt, maakt iemand strijdlustig en avontuurlijk en minder gevoelig voor pijn en risico’s. 

 

Verwerk deze 3 tips in je volgende bedrijfsuitje en kijk hoe het zich op de werkvloer uit. Collega’s herkennen elkaar, want je zat bij elkaar in het team! Er ontstaan zelfs bijnamen, want niemand had verwacht dat Gerda van de financiële afdeling zo hard kon rennen en opeens klinkt er door de gang: ‘Hé Gerda, onze Vliegende Hollander!’ Na deze groet volgt er een lachgolf van de afdeling en de personeelsvereniging mag reuze tevreden zijn, het was een geslaagd bedrijfsuitje.  

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x