EvenementOrganiseren.nl

Hallo POAP - Bye bye pennen en blocnotes

Een pen of een blocnootje voor je bezoeker lijkt zijn langste tijd te hebben gehad. Inmiddels zijn er digitale vormen, die steeds meer tractie krijgen. POAP (Proof of Attendance Protocol) is een voorbeeld dat razendsnel terrein wint.

NFT’s en blockchain worden met de dag relevanter. Zeker ook voor evenementen. Voor de massa zijn de huidige toepassingen nog een brug te ver, maar de toepassingen worden steeds simpeler en de gebruikservaringen steeds beter. 

POAP is een platform, waar organisatoren van evenementen zich kunnen aanmelden. Op dit platform kunnen ze eenvoudig - geheel naar eigen smaak - tokens aanmaken. De organisatie kan deze tokens aan bezoekers uitgeven, bijvoorbeeld als ze aanwezig of als ze een bepaalde taak hebben verricht.

De ontvangers van de tokens moeten wel over een digitale wallet beschikken. Met de tokens kun je bijvoorbeeld korting krijgen op zaken op het event. Een token kan ook worden gedeeld op social media om te laten zien dat je op een bepaald event aanwezig was of een bepaalde prestatie hebt verricht. Tokens kunnen ook een verzamelwaarde hebben; denk bijvoorbeeld aan unieke tokens die verbonden zijn aan een legendarisch sportevent. 

De toepassingen van deze tokens zijn eindeloos. POAP is een platform dat de voordelen aantoont van het toepassen van blockchain-technologie. Heel simpel voorbeeld uit de praktijk: Tijdens de Champions League finale houd je je telefoon tegen een bordje in de skybox van sponsorX. Je ontvangt een NFT met het logo van de sponsor in jouw digitale portefeuille. Deze NFT kun je delen via jouw social mediakanalen en deze houd je tot in lengte van jaren in je portefeuille als herinnering aan jouw aanwezigheid bij deze onvergetelijke wedstrijd. Het bordje (met Near Field Communication) kun je natuurlijk ook gebruiken bij de entree van jouw bedrijf, de toegang tot jouw bedrijfsuitje of in jouw stand op de vakbeurs. 

POAP stelt je in staat om waardevolle data te verzamelen. De marketingafdeling zal likkebaardend alle mogelijkheden op een rijtje zetten, want het is een krachtig middel om de naamsbekendheid en loyaliteit te vergroten. 

Dit is de toekomst, maar het is nog vroeg. Door de stijging van het aantal toepassingen op events zal de adoptie snel gaan. Maar ondanks een acceleratie zal het nog even duren voordat deze technologie als mainstream beschouwd kan worden. 

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x