EvenementOrganiseren.nl

Tips voor het vergroten van je publiek door hybride en livestreaming

Door Midden Nederland Hallen
Grote kans dat er altijd mensen zijn die jouw congres of seminar niet kunnen bijwonen. Omdat ze in het buitenland zitten, net een belangrijke afspraak aan de andere kant van het land hebben of niet weg kunnen van kantoor. Gelukkig hoeven ze anno 2017 niets meer te missen als jij een hybride evenement organiseert.

Wat is een hybride evenement precies?
Een hybride evenement is simpelweg een kruising tussen een online en een offline evenement. Je organiseert een fysieke bijeenkomst, maar zendt die via internet ook uit. Bij een beetje hybride evenement bied je jouw kijkers ook de mogelijkheid om mee te doen. Hybride evenementen worden al een aantal jaren georganiseerd en gelden als veelbelovend omdat je er je publiek mee kunt vergroten. Ze winnen steeds meer terrein, wat mede komt doordat livestreaming door apps als Meerkat en Periscope aan bekendheid won en de techniek nu nog veel bereikbaarder is geworden, door de live mogelijkheden via onder meer Facebook en Youtube.

De randvoorwaarden voor livestreaming
Er zijn een aantal randvoorwaarden om van zo’n hybride evenement een succes te maken. Natuurlijk moet je de techniek op orde hebben. Denk aan de beschikbaarheid van camera’s, de juiste belichting van de ruimte zodat je online bezoekers ook écht iets kunnen zien en een evenementenlocatie met goede internetfaciliteiten. En hoewel je met Youtube gratis een eenvoudig live kunt streamen, is het toch aan te raden om een professionele livestreampartner in te schakelen.

Maak het creatief en inspirerend
Maar daarmee ben je er nog niet. Net zoals je veel tijd steekt in een inspirerend programma, is het ook verstandig om goed na te denken over de online kant van jouw evenement. Bedenk dat kijkers gewend zijn aan professionele tv-producties en elk moment kunnen wegklikken. Als je inhoudelijk een goed programma hebt, hoeft je uitzending echt niet state of the art te zijn, maar een live-registratie met één camera is wel erg mager.

Laat online kijkers meedoen
Zorg bijvoorbeeld voor een presentator die je online gasten welkom heet en de sprekers introduceert. En gebruik meerdere cameraposities, zodat je shots kunt afwisselen. Daarmee hou je de aandacht van je kijkers langer vast en geef je ze meer het gevoel dat ze er bij zijn. Daarover gesproken: laat je online kijkers ook meedoen. Ook dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Laat ze bijvoorbeeld vragen stellen of mee brainstormen via Twitter. Of organiseer speciaal voor jouw online kijkers een chatsessie met een spreker.

Een event op de planning? Neem contact met ons op voor meer informatie en bekijk onze mogelijkheden.

 

  • Tip van EvenementOrganiseren.nl
Mocht u denken dat het verzorgen van een live stream direct voor kijkers zorgt, nee dus! Ook de online variant van het evenement behoeft een voor(- en na)traject om mensen te enthousiasmeren en de stream in te trekken. Benader de doelgroep die zich niet heeft ingeschreven voor uw evenement.

Houdt in de werving voor het kijken naar het live online event dat hier niet de zes weken voor het event regel geldt, het is prima om al ruim van te voren aan te kondigen , maar de piek in de promotie en communicatie moet kort voor het event zitten. Zelfs op de dag zelf en ook al tijdens het event moet u de social media kanalen blijven gebruiken om content te delen en volgers/bereik daarmee te triggeren om mee te gaan kijken. Vanzelfsprekend geldt ook in het natraject een slimme verspreiding van de content.