EvenementOrganiseren.nl

Merkactivatie organiseren: denk in mini events

Het activeren van een merk. Klinkt logisch. En daarmee heb je ook wel de meest korte en krachtige definitie van merkactivaties te pakken. Maar hoe doe je dat? Waar moet je op letten, welke tips zijn er en wat is een checklist om tot impact te komen.

Bijzonder om te zien: het woord merkactivatie vind je niet in woordenboek, niet in de encyclo en als je al omschrijvingen van het woord vindt dan kom je diverse interpretatie tegen. Wel altijd met dezelfde strekking: 

Merkactivatie, ook wel bekend als brand activation, verwijst naar de marketingactiviteiten die een merk inzet om directe interactie te creëren tussen het merk en de consument. Het doel van merkactivatie is om de merkbeleving te versterken, de merkloyaliteit te vergroten, en uiteindelijk de verkoop te stimuleren. Je brengt het merk in direct contact met je doelgroep.

Dit kan worden bereikt door middel van verschillende tactieken, zoals events, sampling, promoties, ervaringsgerichte marketing, en andere vormen van directe interactie met consumenten. Merkactivatie kan zowel offline als online plaatsvinden, en het wordt vaak gebruikt om nieuwe producten te introduceren, een merk opnieuw te positioneren, of om de betrokkenheid van consumenten te vergroten. Belangrijk is dat merkactivatie niet alleen gericht is op het vergroten van de naamsbekendheid van een merk, maar vooral op het creëren van een positieve ervaring die de consument associeert met het merk, wat uiteindelijk kan leiden tot langdurige merkvoorkeur en loyaliteit. Wellicht overbodig: dit kan ook allemaal online, hybride of virtueel, maar de echte kracht zit natuurlijk in de live merkactivatie.

Tip 1: Mensen maken het verschil

De beste merkactivaties zijn vaak degene met een authentieke kwaliteit; met mensen die het merk ademen en dragen alsof het deel van hen uitmaakt. Ze zijn daar niet om te ‘verkopen’, maar om de doelgroep kennis te laten maken met het merk.

Het inhuren of inzetten van het juiste personeel voor een merkactivatie kan het verschil maken. Gebruik dus niet de eerste de beste mensen, maar zorg voor een zorgvuldige selectie. Maak een duidelijke briefing en geef ze de kans om jouw doelen te leren kennen en het merk eigen te maken. Want soms zijn de juiste mensen dé manier om een gemiddeld idee om te toveren tot een geweldige activatie.

Tip 2: De juiste activatie voor het juiste evenement: DNA match

Niet elk merk is geschikt voor ieder event, dus wees selectief. Overweeg, op basis van je doelen en doelstellingen, alle mogelijkheden. Welk merk past perfect op het event en waarom? Hoe draagt het merk bij aan de eventbeleving?

Ons beste advies? Vraag jezelf af hoe de kernwaarden van het merk aansluiten bij de doelstellingen van jouw gasten. Als deze niet overeen komen is het niet de juiste activatie voor jouw event.

Daarbij zijn er voldoende kansen om op een andere manier iets creatiefs neer te zetten om waarde of entertainment te bieden voor je gasten. Werk bijvoorbeeld nauw samen met de locatie. Zij weten wat de mogelijkheden zijn van de ruimtes om onderscheidend te zijn en iets onverwachts te doen.

Tip 3: Maak reuring: vroeg en vaak

Het klinkt als een open deur maar zorg ervoor dat je event, en de merken die hieraan verbonden zijn, al in een vroeg stadium aandacht creëren via verschillende kanalen. Maak gebruik van elk moment; van blogs en social media tot e-mailcampagnes en het aankondigen van het event tijdens andere live momenten.

Social media kanalen in het bijzonder bieden de mogelijkheid om een verhaal te vertellen, aandacht te trekken en in het meest ideale geval ook potentiele bezoekers ambassadeur te maken. Begin daarom al vroeg met het gebruiken van de event hashtag; dit is een perfecte manier om specifieke of unieke activaties uit te lichten en je bereik te vergroten.

Tip 4: De hybride of livestream merkactivatie

Ook het live-streamen van merkactivaties kan een geweldige manier zijn om potentiele bezoekers betrokken en enthousiast te maken. Maak bijvoorbeeld een "behind-the-scenes" Facebook Live post met interactieve mogelijkheden. Met behulp van betaalde ondersteuning kan de post zorgen voor een groot bereik en meer traffic naar de eventwebsite en de bijbehorende activaties. Zo ervaart de doelgroep het merk terwijl de gebeurtenis zich ontvouwt.

Tip 5: merkactivatie organiseren? Denk in mini events

En dan misschien wel de meest belangrijke tip: denk bij het organiseren van een merkactivatie vooral in eventconcepten. Dus blijf niet hangen bij een activatie, een korte belevenis, maar geef jouw merkactivatie een kop en een staart, regisseur een complete customer journey (hoe klein ook) en denk zelfs in voor- en natraject.
 

De checklist om tot impactvolle merkactivatie te komen:

Begrijp eerst het merk

Leg de ziel van het merk bloot. Niet zo zeer wat het product doet, maar meer de roots van een merk, wat doet het merk wel goed, wat niet, waar staat het merk voor. Dat is altijd de basis voor een geslaagde activatie.

Denk ook vanuit de bezoeker

Vergeet de bezoeker niet. Het is een grote valkuil om alleen vanuit het merk tot een activatie te komen. Stel de vraag: waarom is de bezoeker op dit evenement? Wat zijn de interesse en achtergronden van de bezoekers en pas daar de activatie op aan. Ook niet onbelangrijk: is de activatie zelf van toegevoegde waarde voor de bezoeker/gast:

Reverse eventdesign...Wat?

Nou gewoon: niet vanuit het merk, maar vanuit de bezoekers/gast denken. Wat kan de consument in beweging brengen? Hoe raak je op dat moment tijdens dat specifieke evenement de consument? En welke activiteiten, programmaonderdelen zijn er op het festival om met de activatie op in te haken?

Concept: relevant, authentiek, onderscheiden

Pas dan kan er gedacht worden over een concept. Denk daarbij altijd aan de volgende drie punten:
- Wat is de relevantie van deze merkactivatie op dit event?
- Wees authentiek en blijf bij het merk.
- Onderscheiden: denk viral

Perfecte uitvoering

Alleen bij een perfecte uitvoering, waarbij alle details kloppen, krijgt de activatie de gewenste impact. Dat betekent dat het idee/concept altijd twee keer bedacht moet worden: eerst het creatieve plan en dan dit plan vertalen naar een praktisch uitvoerbare activatie.


TIP: extraperience
Net als bij sponsoring is het een gouden tip om ook met jouw merkactivatie in te zetten op extraperience: een extra beleving bieden voor de gast, relatie, concument. Volledig in lijn met reverse eventdesign. Wij hebben daar een speciaal online magazine voor gemaakt:

>> Extraperience: alles wat je moet weten
 

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x