EvenementOrganiseren.nl

Duurzaam organiseren? Dit is het eerste groene merkactivatiebureau

Door The Groundbreakers
New Live, het zit er aan te komen. Vormen van live contact, evenementen en activaties waar bedrijven, merken en organisaties hun maatschappelijk en Sociale imago LIVE gaan laten zien. Daarbij is duurzaamheid en vergroenen van iedere organisatie een deel van het fundament, van ieders DNA. The Groundbreakers, het voormalige ID310, gaat daar vol in mee. Of eigenlijk gaan ze voorop: het eerste groene merkactivatiebureau, van Nederland.

The Groundbreakers ontwikkelt groene merkactivaties door vanaf het begin tot aan het einde bewuste keuzes te maken om de impact op het milieu te minimaliseren. ‘Bewuste keuzes op het gebied van materiaalgebruik, productiewijze, energieopwekking, transport en afvalverwerking. Zo gebruiken we duurzame materialen voor de ontwikkeling van decorstukken, minimaliseren we CO2 uitstoot en plasticgebruik en investeert ons bureau in duurzame innovatieprojecten. Maar het grootste verschil wordt misschien wel aan het begin van het proces gemaakt, bij de conceptontwikkeling, waar naast effectiviteit en creativiteit ook duurzaamheid een centraal uitgangspunt is voor The Groundbreakers. De focus van het creatieteam ligt op het creëren van impact op een manier die zo min mogelijk schade aan het milieu toebrengt’, aldus Martijn Geerdes creatief directeur van The Groundbreakers, het eerste groene activatiebureau.

Big impact, small footprint
Door de jaren heen heeft steeds een handje vol voorlopers de nieuwe koers bepaalt en alle voortekenen staan op groen: The Groundbreakers is zo’n voorloper. Want wat wil je als merk of bedrijf nou nog meer dan dat jouw merkactivatie zo groen en duurzaam mogelijk wordt neergezet? ‘En natuurlijk wordt het een ontdekkingsreis, ook voor ons, maar de wereld verandert en wij moeten mee. Alles wat we organiseren en produceren is in de basis voor één live moment, dat maakt een merkactivatie al snel niet duurzaam. Het verduurzamen van onze branche wordt daardoor als te ingewikkeld beschouwd, maar het is niet onmogelijk. Wij vonden het tijd om serieuze stappen te gaan zetten. Voor ons is de basis van ieder concept, van iedere activatie, heel simpel: Big Impact, Small Footprint. 

Het bureau uit Nieuwegein durft en waagt de kraakheldere stap te zetten, maar daagt ook uit. ‘Voor ons is het de juiste beslissing in een proces. Wij bouwden al zelf decors en recycleden veel materiaal. Maar nu gaat het om de hele keten. Duurzaam inkopen, duurzame leveranciers erbij vinden, steeds weer duurzaam maatwerk. Echt innoveren dus, waarbij we ook de manier waarop we betaald worden veel duidelijker maken. Geen opslag op materiaal, maar gewoon de uren en het materiaal 1 op 1 doorberekend. Op die manier worden we ook beloond voor de meerwaarde die we als bureau bieden, het creatieve idee en de impact, en niet voor het verbruik van materialen.’

Opdrachtgever Martien Koning, campagnemanager bij Batavia Stad Fashion Outlet, zegt hier het volgende over: ‘Voor VIA Outlets – de eigenaar van Batavia Stad Fashion Outlet – is duurzaamheid ontzettend belangrijk. We zijn dan ook heel blij dat er nu een groen merkactivatiebureau is die we kunnen benaderen als we duurzame projecten willen initiëren.’

Bij The Groundbreakers zijn ze er zich van bewust dat bij deze shift ook overtuigingskracht nodig is. Daarbij verwachten zij veel aanknopingspunten te vinden bij merken en bedrijven. ‘Het is een maatschappelijke beweging, waarbij je echt niet een volledige groene missie hoeft te hebben, maar het kan wel een helder doel zijn om groener te zijn. Daar moeten wij met ons hele team en al onze activaties voor staan. En het hoeft ook helemaal niet veel duurder te zijn, want een principe van verduurzamen is ook zaken weglaten: Big impact, Small Footprint.’

20% toeleveranciers duurzaam
Dat er nog een wereld te winnen is, blijkt wel uit het eigen onderzoek dat The Groundbreakers liet uitvoeren. ‘We hebben onze eigen activaties afgepeld en dan kom je bijvoorbeeld tot 29 toeleveranciers waarvan er slechts 6 duurzaam werken. Tegelijkertijd zie je overal de schreeuw om anders met onze wereld om te gaan. Juist door dat als bedrijf of merk live te laten zien, breng je een grotere beweging op gang. Dus zijn wij op zoek naar opdrachtgevers, toeleveranciers en medestanders die het echt menen. Geen tijd voor verspilling, maar nog wel altijd tijd voor de activaties en events, maar dan groener!’

x