EvenementOrganiseren.nl

Live streaming verbindt huiskamer met event

Door Bijman Audiovisueel
De vraag naar interactieve live streams groeit. Hoe zet je dit in voor je evenement? Inmiddels is live streaming een bekende term in de evenementenbranche. Video is meer toegankelijk en emotioneel dan elke andere vorm van content. Een ideale marketingtool voor organisaties die meer rendement willen halen uit hun events. Live streaming is niets anders dan het live, of real time, uitzenden van beeld en geluid naar elk gewenst platform op het internet. Bijman Audiovisueel neemt u mee in de mogelijkheden.

Hallo, ben ik in beeld?

Organisaties hebben de moeilijke taak om hun publiek enthousiast en betrokken te houden gedurende het event. Voorheen waren dat alleen de mensen in de zaal, maar met de komst van live streaming is er een nieuwe uitdaging ontstaan: kijkers engageren en vasthouden. Hoewel de juiste techniek en de inzet van professionals een stap in de goede richting is, geldt een sterk inhoudelijk programma als één van de eisen voor een goede live stream. Zorg voor prikkelende content, zonder langdradig te zijn.

Kijkers van een live stream zijn niet anders dan tv kijkers.
 

Wanneer het programma niet interessant genoeg is, wordt er zonder blikken of blozen van kanaal gewisseld. Een spreker vanuit meerdere hoeken filmen helpt ook. De verschillende shots zorgen voor meer dynamiek en beweging in de beelden. Voor het aanwezige publiek is het event een beleving die met meerdere zintuigen wordt ervaren. De kunst is om ook de kijkers die ervaring mee te geven.

 

Interactie vanaf de bank

De vraag naar interactieve live streams groeit. Organisaties die de stap naar live streaming hebben gemaakt, zijn hongerig naar de nieuwste mogelijkheden en opties. Het reageren op sprekers of het stellen van vragen is een manier om kijkers meer te betrekken bij het eventprogramma. Het toevoegen van een online chatbox speelt in op deze behoefte. Zodoende kunnen vragen via een moderator ter plekke gesteld worden aan de spreker. Wanneer een event plaatsvindt in meerdere zalen, door bijvoorbeeld subsessies, is het mogelijk om elk gewenste sessie te streamen. Binnen aanzienlijke tijd behoort ook het integreren van een voting systeem tot de mogelijkheden. Kijkers kunnen dan zelfs meestemmen met polls of quizzes vanaf de bank.

Een live stream waarin alleen zenden centraal staat is tegenwoordig niet meer voldoende. 3D live streams zijn in opkomst, echter moet er nog veel getest worden voordat deze tool een officiële introductie verdiend aan een breder publiek. Iedereen kan anno 2018 zelf live streamen. De vraag is of dat wenselijk is. Via goedkope platforms worden genoeg tools aangeboden om zelf aan de slag te gaan. De professionaliteit en kennis mist in veel van de gevallen. Techniek, veiligheid en ervaring maken samen een krachtige live stream.
 

Het event is afgelopen, wat nu?

Niet alleen tijdens, maar ook na het event kan de content ingezet worden. Live streamen is een duurzame investering en ideaal voor marketing en sales doeleinden. Hieronder delen we drie tips:

  1. Maak een samenvatting van het event en plaats de beelden kort na afloop.
  2. Hergebruik de beelden voor trainingen of andere zakelijke doeleinden.
  3. Verzamel presentaties en andere data voor intern gebruikt.

 Lees hier meer redenen voor het live streamen van een event.