EvenementOrganiseren.nl

'Leg online en fysieke events gewoon op de weegschaal'

Soms heb je een expert nodig om de toekomst richting en vorm te geven. Elling Hamso is zo'n expert. De Noor reisde de hele wereld over om eventmanagers en organisatoren van business events te wijzen op de return on investment van evenementen, de impact en het effect blootleggen. En nu neemt hij je mee naar de toekomst van evenementen en hoe om te gaan met online vs fysiek.

‘Technologieën voor online events ontwikkelen zich in ongekende snelheid, er zijn al zo veel mogelijkheden waarmee we mensen met online events kunnen inspireren, laten leren en connecten met elkaar op een wijze die we offline niet kunnen. En we ontdekken nu pas alle augmented en virtuele mogelijkheden. Daar gebruiken we pas het topje van de ijsberg aan kansen. En laat het helder zijn: het is geen competitie: online en offline events en meetings zijn niet hetzelfde en zullen het ook nooit worden. Soms is offline de beste oplossing en kan online niet wedijveren, maar in andere gevallen is online de beste oplossing en levert het gewoon meer waarde op voor je geld.'

Begin met een leeg stuk papier
Hamso doet dan ook een oproep: 'Het gaat er niet om dat we met online events hetzelfde willen doen met dat wat we in het verleden met onze fysieke events deden en bereikt hebben. De uitdaging voor opdrachtgevers en organisatoren zit in een open vizier, waarbij je zowel de online als offline mogelijkheden op de weegschaal legt. Begin bij nul. Pak een leeg stuk papier en ontdek de fascinerende, krachtige en oneindige mogelijkheden die de online wereld biedt en experimenteer, deel je ervaringen en zie de nieuwe kansen. En deel. Deel je kennis, je effectieve events.’

‘Daarbij weet ik zeker dat fysieke events weer terugkomen en we straks weer verder gaan bij het punt waar we waren voor de pandemie en dat onze industrie van live communicatie en experience marketing van daaruit verder groeit als nooit tevoren. De enorme groei van online en hybride events voedt in deze tijden van digitale communicatie zelfs de hang naar fysieke events. Hoe meer mensen in cyberspace ontmoeten, hoe groter de vraag naar live ontmoetingen, face to face. De fysieke ontmoeting moet zich dan wel focussen op experiences die je online niet kunt beleven of bereiken. Daarbij zal de ROI belangrijker worden dan ooit te voren, want opdrachtgevers willen weten hoe verhouden online, hybride en fysiek zich tot elkaar: wat kost het, wat levert het mij op.’

Onze branche zal floreren
Volgens Hamso is die overweging logisch en voor onze branche een kans, zolang we ook de online events tot ons speelveld beschouwen. ‘Kan een online meeting dezelfde of betere resultaten leveren tegen een lager budget? Dan is de keus simpel. Als de resultaten afhangen van de unieke kenmerken van fysieke events, dan moet je daar je geld in stoppen. Ik zie een prachtige toekomst voor onze industrie. Mits we de juiste dingen doen, nu, juist in deze lastige tijd. Dan zal er straks een enorme markt voor online en hybride events ontstaan, die onze markt doet groeien en floreren als nooit tevoren. Waarbij tegelijkertijd fysieke events met grote zekerheid een enorme comeback zullen maken. Succes allemaal en vergeet vooral de Return on Investment niet.'

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x