EvenementOrganiseren.nl

Interactie op voor grote groepen op evenementen: interactieve entertainment concepten

In dit artikel zetten wij 15 concepten, manieren en ideeën om een groter aantal aanwezigen tegelijkertijd te bereiken, op een rij. Het kan een uitdaging zijn om te zorgen voor interactie met een grote groep mensen. Toch kun je met interactie het meeste uit jouw evenement halen..
Dit artikel komt tot stand dankzij de samenwerking met onze internationale partner EventMB.com.

Het inzetten van entertainment is een manier om tot interactie te komen met uw gasten. Tevens is het een manier om te zorgen dat jouw evenement memorabel wordt waardoor meer bezoekers jouw evenement een volgende keer ook weer zullen bezoeken. Om die reden zetten wij een aantal manieren op een rij waarmee het publiek verrast en betrokken kan worden. 


1. Scavenger Hunt

Of het nou gaat om spel waarin de gasten de clues en aanwijzingen moeten volgen, of eentje waarbij  QR codes gebruikt worden of zelfs eentje met beacons, het kan grappig en toegankelijk zijn, ongeacht het aantal deelnemers. Binnen het spel kun je de gasten de locatie laten ontdekken bijvoorbeeld. Neem in het 'spel' de partners en/of sponsors mee, of leid de bezoekers naar plekken waar normaal minder mensen komen. Als alternatief: gebruik het spel om het gebied rondom de locatie of de stad te ontdekken.

Wikipedia: "A scavenger hunt is a party game in which the organizers prepare a list defining specific items, which the participants seek to gather or complete all items on the list, usually without purchasing them.[1] Usually participants work in small teams, although the rules may allow individuals to participate. The goal is to be the first to complete the list or to complete the most items on the list."
 

2. Schaatsbanen

Het hoeft geen winter te zijn om een ??leuke activiteit op te nemen in uw concept. IJsbanen kunnen het hele jaar door, door middel van kunststofbanen. De schaatservaring is vergelijkbaar met schaatsen op echt ijs.  Voor grote groepen geschikt, energiebewust en milieuvriendelijk. Geef gasten van alle leeftijden een unieke ervaring en breng hen echt in beweging. 

3. Fitness Workshops



Foto: Reebok is bekend om haar massa fitness events

In de wetenschap dat steeds meer van de eventgasten gezondheid een steeds belangrijker onderwerp vinden, zijn fitness workshops, of andere conceptideeen in die gezondsheidshoek, al snel een grote hit. Een 'trainer' op het podium, die jouw gasten meeneemt door een warming up en oefeningen. Een up beat tempo muziekje erbij en je krijgt iedereen in beweging. Ook al is een dergelijke fitness workshop het meest effectief in een grote open ruimte (festivals zijn hiervoor ook erg geschikt), kun je dit ook laten werken in kleinere ruimtes door de oefeningen aan te passen en zonder al te veel beweging toch heel actief te zijn.
 

4. Quizen

Deelnemers hoeven niet van hun stoel af, een quiz is heel goed aan te passen aan het onderwerp of thema van uw evenement en het is een ideale ijsbreker. Deel de gasten op in verschillende teams. Met de juist presentator en de juiste snelheid zijn quizen ideaal om uw gasten echt te betrekken bij uw event. De antwoorden kunnen ouderwets op papier geschreven worden, maar denk ook eens aan live scores via een eventapp.  Daarnaast kun je mini-games bedenken, zoals de beste teamnaam op basis van het evenementthema en bonusrondes waaraan giveaways zijn gekoppeld.
 

5. Interactieve games op basis van publieksactivatie

De mogelijkheden qua technologie zorgen er tegenwoordig voor dat er gezamenlijk games gespeeld kunnen worden via digitale schermen. Denk aan publiek-stem-geactiveerd armworstelen: maak van de grote groep gasten twee groepen en 'geef' ze twee verschillende geluiden, bijvoorbeeld klappen en de ander schreeuwen. De software pakt de geluiden op en de groep die de luidste geluiden produceert wint het spel. Dit resulteert op het scherm in een door het publiek gestuurde partij armworstelen. Er zijn tal van andere opties, van tafeltennis tot voetbal op het scherm, met verschillende interactietechnieken, maar het is zeker de moeite waard om de menigte enthousiast te krijgen. Overleg met jouw technisch producent over de mogelijkheden.


6. Interactieve 'obers'

Grote groepen, maar weinig ruimte? Dan kun je toch jouw gasten persoonlijk benaderen door middel van interactief bedienend personeel. Dit kan in de vorm zijn van zang- of danspersoneel, maar ook imitators, rolschaatsers of draagbare tafels die allemaal eten en drinken serveren terwijl ze met jouw gasten omgaan. Ideeën als deze zorgen ervoor dat mensen met elkaar gaan praten en zijn belevenissen die de mensen onthouden. 
 

7. Digitale Graffiti Muur

Een digitale graffitie muur is naast leuk ook functioneel en het moedigt iedereen aan om mee te doen en hun creatieve kant naar voren te halen. Dit kan worden opgeschaald door grote groepen gelijktijdig hun bijdrage te laten leveren. Daarnaast kan individueel gewerkt worden. Denk ook eens aan het uitprinten van de meesterwerken. Of laat deze laten drukken op merkgerelateerde merchandise op het event, zoals tassen of t-shirts. Digitale graffitimuren kunnen ook worden geïntegreerd in het evenementfeedbackplan, waar deelnemers kunnen reageren op vragen of reviews over het evenement zelf kunnen uiten.


8. Candy Matchmakers
Vooral geschikt voor grote groepen, maar dan moet u wel snoep kopen in verschillende soorten, die dan weer een groep vertegenwoordigen (zorg voor verschillende types snoep). Plak ze onder de stoelen van uw gasten en laat ze op basis van de kleur van het snoep groepen vormen. Met die groepen kan vervolgens een spel gespeeld worden. Het snoep kan natuurlijk 'gebrand' worden of voorzien van de eigen naam.


9. Photo Props (rekwisieten) 
Grote foto 'props' (rekwisitieten) die in de grote groepen op het evenement verdeeld kunnen worden zijn ideaal voor het verspreiden van foto's op social media. Van grote lijsten, zonnebrillen, maskers, er zijn meer dan genoeg mogelijkheden beschikbaar, die ook naadloos kunnen aansluiten op het evenemententhema. Is er genoeg ruimte? Dan is een green screen een perfect idee om de beleving te vergroten, maar wat u ook doet, zorg dat u de props voorziet van branding met uw logo, de eventhashtag, zodat er ook nog een marketingmeerwaarde is.

10. Aerial artiesten

Ook al heb je een kleine evenementenlocatie voor de groepsgrootte met dit type entertainment in de lucht zorg je voor een groots effect.   Artiesten en entertainment uitgevoerd boven de hoofden van jouw eventgasten. Het maakt de locatie als een geheel meer interactief, omdat bezoekers naar boven kijken en dus gebruik maken van loze ruimte zonder de vloerruimte op te slokken. Handig voor grote groepen. Artiesten en entertainment in de lucht zorgen voor een WOW-effect. Hoog boven de hoofden van uw gasten, krijgen zij het gevoel deel uit te maken van de act.
 

11. Zet het verhaal voort...
Een simpel en eenvoudig spel dat ook prima werkt met zittende deelnemers. Het helpt sprekers op het podium om tot interactie te komen met het publiek. Op het podium wordt gestart met een scenario, vervolgens worden mensen in het publiek gevraagd om het verhaal te continueren of om nieuwe karakters toe te voegen. Gasten investeren in het verhaal en worden engagend bij dat dat wat op het podium gestart is. Ideaal om de werpmicrofoon bij te gebruiken...
 

12. Live muziekband/MC's

Muziek bespeelt emoties en kan een ideaal entertainmentidee zijn, aansprekend voor veel deelnemers, waarbij de muziek zelfs de gemoedstoestand en perceptie van mensen veranderd kan worden. Maak het nog interessanter door unieke instrumenten te gebruiken of iets totaal anders als een pianoduel op het podium. Of verdeel het publiek in tweeen en speel een muzikaal spel, laat ze na elkaar een zin zingen om zo samen een echo effect te bewerkstelligen. Ultieme groepsparticipatie.
 

13. Mentalisten

Voor wow-factor-entertainment, kunnen mentalisten wel eens ideaal zijn om impactvol te zijn, mits goed uitgevoerd. Meestel heeft de mentalist een podiumshow, maar net als goochelaars of illusionisten, kunnen zijn ook prima lopend of tussen de mensen hun show doen. De essentie van een mentalist: een soort 'magier' die met bijvoorbeeld gedachtelezen trucjes demonstreert waarbij grote aantal bezoekers betrokken worden. Ook dit is een act waarbij mensen met elkaar gaan praten en discussieren over wat ze nou net gezien hebben.
 

14. Ga zitten als...

Als een rondgang door de locatie niet mogelijk is, dan kunnen netwerkspelletjes wel eens de oplossing zijn. In dit voorbeeld vragen we groepen mensen te gaan zitten als ze niet voldoen aan bepaalde criteria. Die criteria kunt u af laten hangen van het soort evenement, of het thema, of gekoppeld aan de professie of service die uw gasten hebben/leveren. Het biedt anderen de kans om te kijken met wie ze later willen praten en het stimuleert daarmee het netwerken.

15. Responsive en interactieve vloeren

Of het nou de dansvloer is, de entreevloer of in de grote hal, responsive en interacteive vloeren kunnen een interessante oplossing zijn voor meer engagement: zonder permanente opstellingen of aanpassingen. Dit kan bereikt worden met projectoren en tracking camera's met verschillende effecten: soms met bewegende scenes, die worden vertoond en interactief zijn met de bewegingen van uw gast. Waarschijnlijk kent u ze wel: de vijver met vissen, die wegzwemmen als u langs of over de vloer loopt. Als alternatief is deze vorm ook denkbaar in een spelvorm: gasten moeten punten scoren door bewegende elementen 'te vangen'. Eenvoudig te vergroten voor grotere groepen.


Tips voor het implementeren van interactieve entertainmentconcepten bij grote groepen  
 

  • Maak optimaal gebruik van de beschikbare ruimte

Gebruik ruimtes die voor uw publiek niet voor de hand liggend zijn. Het plafond, de vloeren, of verborgen hoekjes, die ze door het concept ontdekken. Maak wat van de eigenaardigheden van een locatie om zo een soort van onverwachte verwondering te creeeren en verras ze.

  • Betrokkenheid

Laat het idee los dat entertainment een eenrichtingsconcept is. De meest interactieve entertainmentconcepten beginnen met het mengen en bewegen in en tussen het publiek. Lopend entertainment kan een meer benaderbaar en persoonlijke manier zijn om een unieke beleving te bieden voor uw gasten. 

 

  • Moedig aan tot feedback

Deelnemers houden er van om feedback te geven. Dat vergroot niet alleen hun participatie maar versterkt ook de relatie en geeft een goede indicatie van wat ze voelen en denken. Het geeft u een prima steekproef van hoe het event verloopt, met name live feedback, die eveneens zorgen voor input om het volgende event nog beter te maken. Denk goed na over hoe u uw deelnemers een 'stem' geeft, omdat gehoord worden in een grote zaal met veel publiek lastig kan zijn.

  • Wees relevant

Entertainment is op zich al belangrijk maar het is ook een mogelijkheid om aan te sluiten op het evenemententhema en uw boodschap. U hoeft zich niet in hele rare bochten te wringen, maar zorg dat activiteiten on topic zijn en aansluiten bij uw doelstellingen. Verspeel geen kostbare tijd.
 

Conclusie:

Het verbeteren van de gebruikerservaring (user experience) is belangrijk bij een groot publiek, omdat het voor de deelnemers anders te gemakkelijk is om zich kwijt te raken in het publiek en zo geen betrokkenheid te hebben bij uw evenement of boodschap. Betrek uw gasten, denk na over hoe u uw ruimte optimaal kunt benutten en word creatief met een element van verrukking en verrassing.
 


 

17 Interactive Entertainment Ideas For Large Crowds first appeared on EventMB


Aanvullende artikelen over interactief entertainment powered by EventMB.com

 

EventBranche.nl is onderdeel van EventMB-netwerk

 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x