EvenementOrganiseren.nl

Integreer wellness in uw evenement. U leest het goed.. wellness

Corporate wellness; het klinkt onwennig en dat is het in eerste instantie misschien ook. Maar het effect op uw bezoekers zal er niet om liegen. Het woord wellness bestaat uit de combinatie van 'Well being' en 'Fitness'. Begrippen die bij wellness horen zijn ontspanning, je fit voelen, genieten, rust, herstellen en nieuwe energie. Dat zijn toch dingen die u uw gasten ook gunt?

Hoe u ervoor kan zorgen dat de gasten van uw evenement ook dat gevoel van nieuwe energie ervaren leest u hier. 

 

  • Offline-time voor meer focus

Offline zijn is misschien wel hét voorbeeld van wellness. Maar daar hebben we gelijk één van de moeilijkste vormen te pakken. De voordelen van minder tijd achter een telefoon of computerscherm doorbrengen is bewezen. Minder 'schermtijd' zou ervoor zorgen dat je beter slaapt, dat je minder angst en stress ervaart en dat je een scherpere focus hebt. Voordelen die ook uw eventbezoeker ten goede komt. Hoe mooi die voordelen ook zijn, in de werkelijkheid is die mobiel nou eenmaal een verlengde van onze arm geworden. Maar u als evenementorganisator kan dit doorbreken. Verplichting kan zorgen voor weerstand maar creëer bijvoorbeeld een aantal blokken in uw programmering waarin iedereen live is en niet online. Andere optie: veel interessante sprekers op het podium? Neem het podiumprogramma op en zorg dat dit na het evenement teruggekeken kan worden. Op de dag zelf kunnen de toehoorders luisteren zonder alles ook op hun mobiel te willen vastleggen.


 

  • Probleemoplossende sessies

Dit voorbeeld geldt vooral voor interne events. Heeft u te maken met een doelgroep die met vlagen veel stress ervaart? Dat zou een eventmanager kunnen zijn die op de dag van het evenement werk voor 10 man verzet. Een voorbeeldsessie die voor deze eventmanager een uitkomst zou bieden is een sessie waarin handvaten geboden voor de omgang met stress op piekmomenten. Maar zo werd er ook voor financiële adviseurs van het Financial Services Institute een werk / privé- balans aangeboden aangezien zij voor langere periode overuren draaiden. Deze sessies namen tijd in beslag en tijd is geld zullen sommigen zeggen. Maar wat heb je verloren aan die tijd als je kan voorkomen dat een werknemer uitgeblust thuis komt te zitten? Dat had voorkomen kunnen worden door interactieve sessies en activiteiten aan te bieden die bestaande of potentiële problemen oplossen. Twee grote evenementen in Amerika De Warrior Wealth Leadership en de Business Summit in Californië boden een uitgebreid sportprogramma met yoga, jogging, hardloopgroepen, meditaties.  Zij hebben positieve effecten ervaren naar aanleiding van deze activiteiten. Het zette de toon voor beide conferenties. 

 

  • Sponsors krijgen een nieuwe functie tijdens uw wellness evenement

Denk verder dan de voor de hand liggende sponsoren. Zo liet EventBranche.nl ons eerder al kennis maken met de unieke samenwerking tussen Auping en RAI Amsterdam.
Er bleek interesse te zijn in powernaps op vakbeurzen. Auping sprong hier op in door powernaps van 20 minuten te facilitairen. Het resulteerde, naast allereerst de positieve aandacht voor het initiatief, in tevreden en uitgeruste beursbezoekers. Bekijk onderstaande video voor een impressie van deze samenwerking:



Als we in deze trant verder denken dan zou ook een samenwerking met een sportinstituut interessant kunnen zijn. Bied optioneel een sportles aan. Dit hoeft geen high intensity interval training te zijn waardoor iedereen gutsend van het zweet de volgende inhoudelijke sessie ingaat. Ga voor yoga of een ander low intensity workout waarbij de hartslag omhoog gaat maar de kans op zwetende eventbezoekers klein is. Zoals wij eerder lazen in het interview met Gijs Weenink zijn onze hersenen voor 85% ingesteld om te bewegen.

Beweging tijdens een evenement waar zware stof behandeld wordt is eigenlijk cruciaal. Zie je geen mogelijkheid het één of het ander aan extra’s aan te bieden, denk dan goed na over de evenementenlocatie. Er zijn veel ‘groene eventlocaties’ waarbij een wandeling buiten al ontspannend werkt.

 

  • Effectieve programmering met voldoende pauzes

Pauzes zorgen vaak voor een stukje ontlading, beweging en verbinding met andere aanwezigen. Pauzes zijn noodzakelijk, zeker wanneer er veel kennis gedeeld wordt. De bezoekers moet het gevoel hebben adempauze te hebben tijdens het evenement. Een eventprogramma moet niet beklemmend overkomen en er moet letterlijk en figuurlijk lucht in het programma zitten. Houd er wel rekening mee dat het programma effectief blijft, geef de bezoekers niet het gevoel dat ze tijd verdoen. Bezoekers zijn een volledige dag weg van het kantoor, deze kostbare tijd moet goed besteed kunnen worden. Geef daarom ook de pauze een duidelijke functie. Stuur uw bezoekers niet een lege hal in maar ontvang hen en stuur ze in een richting waardoor ze niet verloren rondhangen. Daar vinden de bar met koffie, daar kan genetwerkt worden, daar zijn tafels waar de laptop aangesloten kan worden en daar is de lounge waar je letterlijk even achterover kan zitten. Deze duidelijkheid en de lucht in het programma geeft uw bezoeker een ontspannen gevoel.
 

  • De locatie moet uw missie benadrukken

We noemden zojuist al de ‘groene eventlocatie’ maar een ander type locatie kan ook aansluiten op de wellness-behoefte. Bij voorkeur een locatie waar veel natuurlijke lichtinval is, dit hebben eventbezoekers nodig om gefocust te blijven. Welke locatie het ook is, het moet aansluiten bij uw wellness-missie. Er bestaan meerder locaties die van zichzelf deze missie al hebben, zo ook Inspyrium in Cuijk, ontstaan uit de visie van Boomkwekerij Ebben, de locatie gaat op in het landschap, de kruiden van het dakterras en het fruit uit de boomgaard worden verwerkt in de gerechten.

Is het de lichte locatie of de locatie in de natuur? Dan kunt u ook kiezen voor een locatie met verantwoorde catering die uw boodschap ondersteunt. Zo zijn er veel producten, naast de cafeïne boost van koffie, die uw bezoekers energie geven en bijdragen aan de well-being van uw bezoekers.
 

Er zijn meer mogelijkheden om wellnevents (zelf bedacht, klinkt goed toch?) te organiseren. Dit leest u binnenkort in het tweede deel van wellness op uw evenement.