EvenementOrganiseren.nl

Eventpromotie voor nop: 6 ideeën voor de promotie van uw evenement

Eerder las u al op EvenementOrganiseren.nl hoe u zonder budget uw evenement kunt promoten. Wij gaan ervan uit dat u al een deel van uw eventbudget voor marketing gereserveerd hebt maar voor deze 6 ideeën heeft u geen budget nodig. Naast een tijd-investering kosten deze ideeën €0,-

1. Vergaar quote’s
Quote’s zijn gratis, vergaar een aantal van deze quotes via deelnemers of leveranciers. Deze kunt u perfect gebruiken voor de komende editie. Verwerk deze citaten in de uitingen via uw website. Plak ze voor een interessante achtergrond of een foto van een eerdere editie.
Extra tip: vraag de sprekers van komende editie naar een quote. Perfect materiaal voor een uiting voor uw eigen website maar ook voor het persbericht dat u gaat verzenden, socials, noem het maar.



 

2. Online communities
Uw bereik kan u vergroten door uw bericht te delen in verschillende online communities waar uw doelgroep zich bevindt. Soms gaat het om een privé groep waar toestemming voor gevraagd moet worden. Let op: deel altijd waardevolle content en geen commerciële sales-teksten. Een interessant voordeel om naar uw evenement te komen kan wel van toegevoegde waarde zijn, aan het eind van het informatieve stuk content. Denk in het voordeel van de lezer en niet eigenlijk in uw eigen voordeel. 



 

3. Hack een hashtag
Nog een gratis social media tip: zorg dat u in aanloop naar uw evenement een eenduidige hashtag gebruikt. Zo kunnen volgers onderling zien wie er met het evenement bezig is.
Kijk naar de trending hashtags op Twitter. Gebruik er één in uw bericht, zelfs als het niet is gekoppeld aan uw evenement, maar maak er slim gebruik van. Een gekaapte hashtag die niet slim is, zal degenen die geïnteresseerd zijn in de echte hashtag irriteren. 



4. Online ticketwedstrijden
Wanneer er een beloning te behalen valt is een groot deel van de Nederlanders er als de kippen bij. Ook in de wereld van de evenementen heeft u gegarandeerd de aandacht van uw potentiële bezoekers. Bij zakelijke evenementen ligt dat echter net iets anders als bij publieksevenementen maar toch werkt het. Online vliegen de 'wedstrijden' of deelacties via sociale media u om te oren.  Social media is het engagementplatform bij uitstek. Denk aan het verloten van tickets, kortingsvouchers, die luxe hotelovernachting voor na het congres of een VIP-treatment. Vraag de deelnemers het bericht te delen of vraag hen diegene te 'taggen' waarvan zij zeker weten dat zij ook naar het evenement moeten komen.  Gratis eventmarketing is één van de grootste tools die een evenementenplanner kan gebruiken in de maatschappij waarin de sociale media hunkeren. Het helpt niet alleen om te adverteren, maar het kan ook mensen samenbrengen en een andere manier presenteren om het evenement te bekijken, via zijn deelnemers. "


5. De Deelname- button   
Stuur diegene die op uw evenement een stand hebben een ‘ik-ben-erbij- button’. Zij kunnen deze delen via hun social media kanaal maar ook kunnen zij deze toevoegen aan de handtekening van hun mail bijvoorbeeld. Op die manier zien zij wie hen vergezellen op het evenement maar zij delen ook betrokkenheid. Maar ook bezoekers kunnen zo een button ontvangen om aan te geven dat zij aanwezig zijn op het evenement. 
 

 

6. Een overdaad aan links
Laat de link van de landingspagina van uw evenementenpagina overal terugkomen. Via het persbericht van de lokale media maar ook via de filmpjes die u op Youtube deelt. Zo ook via de posts op Facebook, Twitter en Instagram. Link naar de bestemmingspagina van uw evenement via de 'meer informatie'-pagina van YouTube, Vimeo. Niet alle potentiële bezoekers zullen gelijk doorklikken maar wel triggert u hen door de kracht van herhaling. Wanneer iemand 3 keer een link langs zien komen voor een website waar voor hen mogelijk interessante content te vinden is, dan is de kans groot dat zij doorklikken. 

 



 

Lees ook: 
Zonder budget uw evenement promoten doet u zo