EvenementOrganiseren.nl

Een awardshow en bijhorend traject in corona-tijd...

Een voorbeeld van analyseren wat er niet mag en vervolgens kijken wat er wel kan: de Gouden Giraffe Event Awards. Een drive thru concept waar alle deelnemers aan een award in de auto doorheen reden en onderweg ondergedompeld werden in een heus evenement en tegelijkertijd te horen kregen of ze wel of niet genomineerd waren. Online jurypitches, de awards uitgereikt op de stoep.

Ter inspiratie en wellicht voor opdrachtgevers die met een dergelijke uitdaging zitten:

De Gouden Giraffe Event Awards 2021 werd noodgedwongen een editie waar de prijzen voor de beste evenementen niet over 1 jaar maar over 2 jaar werd uitgestrijkt. Door COVID moest de editie van 2020 namelijk een jaar verschoven worden en zo ontstond een bijzondere situatie: een aantal van 70 deelnemers, fysiek samenkomen onmogelijk en een aantal vaste onderdelen van de Gouden Giraffe Event Awards door overeind moesten blijven binnen het concept: het podium zijn voor de beste evenementen van Nederland, mensen laten leren en inspireren van de beste cases en een complete branche de rug laten rechten.

Normaal gesproken dienen deelnemers hun evenement in via de online inschrijving. Met die uitgebreide input en data maken de juryleden online rapporten om vervolgens samen te komen en de finalisten / genomineerden vast te stellen. Vervolgens trekt de organistie het land in om de finalisten te verrassen. Op de dag van de awardshow pitchen de finalisten tot slot nog 1 keer ter overstaan van de jury en de honderden aanwezigen. De jury trekt zich tijdens het diner en het netwerken terug om tot de final call te komen. Tijdens de awardshow worden vervolgens de winnaars in de categorieen bekend gemaakt. Zo zag dat er bijvoorbeeld in 2018 uit:

Maar wat te doen als samenkomen niet kan? De eerste beslissing die genomen werd: we gaan het doen, het moet, juist nu moeten we de rug rechten en meteen de nek weer uitsteken. Een met name online gevoerde campagne leverde uiteindelijk 70 inzendingen op. 

Uitdaging 1: Learn from the Best

Het is in de afgelopen jaren misschien wel het hoogtepunt van het Gouden Giraffe traject geworden: LFTB. De finalisten presenteren zich aan de jury in het bijzijn van 100-en opdrachtgevers en eventprofessionals die zo enorm veel inspiratie en kennis op kunnen doen. Met partner NetworkTables werd een platformconcept uitgewerkt waar alle inzenders hun eigen tijdslot kregen en ondervraagd konden worden door de jury terwijl het publiek per sessie kon kiezen of ze daar bij aanwezig wilden zijn. 

Uitdaging 2: bekendmaking finalisten

Normaal dus op de stoep, als verrassing, maar nu wilden we zo graag ook het echte eventgevoel meegeven. Trots. Energie. We kwamen er maar niet uit. Een wandeling? Een tv show, iedere dag iets aparts? Tot experience agency XSAGA aansloot. Zij bedachten de Gouden Giraffe Drive Thru, partners DeFabrique en Bijman Audiovisueel sloten aan en velen volgden. Om samen het podium te kunnen bouwen, het podium van een hele branche. In de Drive Thru waar liefst 92% van de inzenders aan deelnam, reden de deelnemers langs zes stations die symbool stonden voor de 6 categorieen. Per station iets bijzonders, van Hans Kazan tot een persoonlijke ode per evenement uit de All you need is Love caravan en van wasstraat tot top entertainment van Blue Luna. Het zorgde voor een lach en een traan en ontelbare reacties. Hoe het eruit zag? Zo:

Uitdaging 3: de uitreiking

We hadden in AFAS Experience Center onze partner voor de awardshow al vastliggen. Maar het kon niet, het mocht niet. Wat dan wel? Alles is voorbijgekomen: van een week waarbij iedere dag een categorie centraal zou staan en aan het eind van de dag de award(s) van die categorie zouden worden uitgereikt, tot een evenement voor 1 persoon dat door iedereen online mee te beleven was...Maar gelet op de zware tijden, was er geen budget meer en konden we ook niet van derden verwachten hier een hele productie op de schouders te nemen. In ons overleg gingen we naar de kern: wat is nou echt de kracht van ons vak? De ontmoeting zelf, het persoonlijke contact, live contact en live aandacht. Dus een beproefd concept voor ons, het bezoeken van in dit geval de winnaars, bij de mensen 'thuis/kantoor'. Van alle finalisten werd in kaart gebracht waar ze op 1 van de 3 dagen waren. Maar omdat er ook nog een publieksprijs was, met meer dan 8000! stemmen, wisten we uiteindelijk van iedereen waar we ze konden verrassen. En het werkte: strak in het pak bepakt met confetti, giraffen en een camera togen we langs juichende, geemotioneerde opdrachtgevers en bureaus/locaties. 

De Gouden Giraffe Event Awards 2022 zal een aantal lessen van deze editie doorvoeren, maar de grootste les van de afgelopen jaren niet los laten: wie het podium van een branche wil zijn en het vak wil vieren, die moet samen komen. En dat gaan we doen!

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x