EvenementOrganiseren.nl

De perfecte spreker op uw evenement

De spreker. Daar waar evenementen worden ingezet voor live communicatie is de spreker, of zijn de sprekers, van niet te onderschatten invloed. De tijd van standaard verhalen is voorbij; het moet op maat. Zelfs het aantal sprekers dat zich niet op interactie richt, wordt steeds minder. Vooraf uw gast de inhoud laten sturen/beinvloeden ook dat kan, maar weet wanneer u wie of wat inzet.

Inspireren
Denk hierbij aan bekende Nederlanders of sporters die hun verhaal vertellen, maar juist ook aan die compleet onbekende spreker met dat unieke verhaal dat raakt.

  • Ga niet voor de naam zonder inhoud
  • Bekijk de spreker online of vraag of een bezoek aan een event waar hij/zij spreekt mogelijk is
  • Pas op met het standaardverhaal
  • Zelfs als het om een autobiografisch verhaal gaat, zijn er nog altijd mogelijkheden om het op maat te maken voor uw doelgroep
  • Tip: laat ook hier uw gast interacteren met de spreker

 
Kennis overdracht
Het toonaangevende EventBranche.nl voorspelde voor 2017 de opkomst van de expert als spreker. Logisch als het gaat om kennisoverdracht, maar nog buiten de geleerde expert, zal ook de ervaringsexpert meer op het podium staan. Denk hierbij aan verslaafden tijdens een congres over verslavingen, of het probleemgezin en hun buren als het gaat om een congres over buurtbemiddeling.

  • Een expert behoeft training om te spreken
  • Een interviewvorm kan het ijs breken
  • Denk vooral niet: oh, een expert, die weet wel wat hij/zij moet zeggen
  • Bedien uw expert met vragen uit de zaal. Dat kan live maar ook in het voortraject.

Stimuleren/motiveren
U kunt ze wel: de motivatiespreker. En juist daar wordt de plank het meest misgeslagen. Want juist de motivatiespreker moet 1 op 1 bij de doelgroep passen, anders wordt zijn 'show' niet opgepakt.

  • Bespreek met deze spreker heel nadrukkelijk het doel van de motivatie. Hij/zij moet volledig één zijn met uw doelstelling en uw doelgroep
  • Vaar ook hier niet op een bekende naam, want met een loopje over kolen redt u het niet....
  • Maak ook hier de motivatiespreker alvast onderdeel van het voortraject. Zo kan uw doelgroep alvast aan de persoon en benadering wennen.

Aanbod op EvenementOrganiseren.nl:

>> Promovendis

Promovendis biedt unieke sprekers: jonge bevlogen onderzoekers en professionals uit de wetenschap.

>> Assemblee

‘Als eerste sprekersbureau van Europa handelen we sinds de start naar deze visie: het verschil tussen een goede spreker en een topspreker, is dat hij of zij niet het verhaal vertelt, maar het verhaal is,’ zegt CEO Maurice van der Kant.

>> Dagvoorzitter.nl

Altijd de best passende dagvoorzitter. Altijd een geslaagde bijeenkomst. Altijd binnen uw budget.

 

  • Op zoek naar de beste spreker voor uw evenement? Dan zijn dit enkele bruikbare tips:
  • Zoek naar sprekers die passen bij de thematiek van uw evenement. Het is veel effectiever om een spreker te vinden op onderwerp, problematiek, thematiek, dan te kiezen voor een 'naam'. 
  • Geen idee waar te beginnen? Er is een aantal kwalitatieve sprekersbureaus die u prima kunnen adviseren.
  • Maak met sprekers niet alleen financiële afspraken, maar ook afspraken over organisatorische en inhoudelijke aspecten. Nadat je alles hebt doorgenomen maak je een sprekersovereenkomst.
  • Maak met de speker(s) afspraken over hoe de inhoud op maat wordt gemaakt voor uw evenement, uw boodschap, uw live communicatie of uw eventmarketing.
  • Is interactie belangrijk voor uw evenement en voor uw doelgroep, overleg dan duidelijk met uw spreker hoe en wanneer deze interactie plaats kan vinden.
  • De sprekers is er voor u. Voor uw live communicatiemoment, uw boodschap en uw gasten. Laat daarom sprekers nooit ongebriefd 'hun verhaal' doen, maar integreer de spreker en zijn/haar content in úw concept.
  • Maak budgetvrij. Goede sprekers kosten nou eenmaal geld, maar zijn dat, mits goed ingezet en gebriefd op maat, dat ook dubbel en dwars waard.
  • Durf ook te kiezen voor de niet-bekende-grote-naam. Een BN'ers is niet altijd zaligmakend. Kies bijvoorbeeld voor een ervaringsdeskundige of een totaal onverwachte invalshoek. Let wel, dat zou kunnen beteken dat u kiest voor iemand die geen 'geboren spreker' is. Die zult u, of een expert dus moeten briefen en begeleiden. Daarbij kan bijvoorbeeld een goede dagvoorzitter handvatten bieden.
     
  • LEES OOKTips voor het kiezen van de juiste spreker

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x