Wat kunnen business events leren van de gastvrijheid uit de jaren 60? Door ss Rotterdam Waar zakelijke evenementen soms excelleren in innovatie of creativiteit, doet u er als opdrachtgever en organisator van business events goed aan om de basis van alle evenementen niet uit het oog te verliezen: gastvrijheid. Pure gastvrijheid. Is dat er niet, dan zal het evenement niet slagen. Op zoek naar de lessen over good old gastvrijheid, stuitte EvenementOrganiseren.nl op het evenementenschip ss Rotterdam. Het team van de all-in maritieme evenementenlocatie geeft 3 gouden tips: 1. Gastvrijheid moet in het DNA zitten Gastvrijheid. Het woord zegt het al: de gast staat centraal en moet het gevoel hebben zich volledig vrij te kunnen bewegen. Dat geldt zeer zeker ook voor de gast op zakelijke evenementen. Om dat gevoel over te brengen kent de eventbranche specialisten. Eén ding is zeker: oprechte gastvrijheid zit in de genen. Dus ga als opdrachtgever hier op uw gevoel af. Dat gevoel ontstaat al bij het eerste contact. Het prettige contact tussen u en de contactpersoon van bijvoorbeeld een locatie is een goede voorbode. Geen correcte reactie terug, kortaf behandeld worden, geen service, zijn echt signalen dat u goed op moet letten. Hoe doet evenementenschip ss Rotterdam dat? Het mooie van het ss Rotterdam als evenementenlocatie, is dat de hele locatie gebouwd is op gastvrijheid. Het voormalige stoomschip dat in 1959 in de vaart ging voor de Holland-Amerika Lijn, heeft haar bestaansrecht in gastvrijheid. Alles op het schip was er op ingesteld om passagiers tijdens de lange overtocht gastvrij te behandelen. Nu is het schip nog altijd een levend museum van hospitality, maar dan wel met een modern vleugje. Dus alle moderne faciliteiten in boekingssystemen, audiovisuele apparatuur, catering, etc. zorgen er niet voor dat de aandacht voor de gast in het gedrang komt. Zo staat er bijna iedere dag al op de kade bij aankomst een heuse 'captain', oftewel boarding steward, de gasten te verwelkomen en zijn de collega's op het schip nog gekleed in de kledij van toen, maar snappen ze als geen ander waar de hospitality op hedendaagse meetings en events moet zitten. 2. Mix jong en oud en reviews Niemand die een evenement organiseert hoeft er voor weg te lopen: het extra personeel, de hostesses en horecapersoneel op evenementen bestaan veelal uit studenten. Ook zij kunnen zeer zeker het gastvrije-gen hebben, maar een jus met ervaring is altijd gewenst. De andere kant van de ervaringsmedaille zijn de reviews van vandaag de dag. Check dus hoe voorgangers de locatie beleefd hebben en hoe het evenement scoorde qua gastvrijheid. Foto: Piroschka van de Wouw Hoe doet maritieme locatie ss Rotterdam dat? De geschiedenis, de op en top gastvrijheid van vroeger, wordt actief overgedragen op de collega's van het multifunctionele evenementenschip. Met een knipoog naar het verleden is uw zakelijke gast bij binnenkomst eigenlijk klaar om met u op reis te gaan. En ook al ligt het stoomschip inmiddels stil, de ervaring van het gastvrije schip voelt u overal terug, dat begint al bij de eerder genoemde boarding steward die u welkom heet aan boord, direct gevolgd door shiphosts die de gasten aan boord verder begeleiden. 3. Volledig ontzorgd Gastvrijheid begint bij de opdrachtgever, bij de organisator. U als opdrachtgever bent de beste graadmeter, want de zakelijke gastvrijheid zit zeker ook in het compleet ontzorgen: alles moet eigenlijk voor u geregeld worden. Het liefst met één contactpersoon en een netwerk aan eventuele toeleveranciers of bureaus die zonder dat u het hoeft te merken, uw evenement tot een groot succes maken. Ook adviezen om met bepaalde specialisten te sparren om tot de grootste meerwaarde van hun onderdeel op uw evenement te komen, is zeer zeker gastvrij te noemen. Foto: Piroschka van de Wouw Hoe doet ss Rotterdam dat? Evenementenlocatie ss Rotterdam heeft daarin iets unieks te bieden: het schip beschikt niet alleen over een diversiteit aan event- en meetingruimtes, prima AV-middelen, eigen catering en een team met kennis en expertise, het heeft ook de beschikking over 254 kamers in het 4-sterrenhotel. Dat hotel bevindt zich niet alleen in de voormalige hutten aan boord, maar is ook nog eens via één en dezelfde contactpersoon te boeken. Het is één organisatie die alles voor u van A tot Z regelt.