Wat kun je als eventmanager leren van Nederlandse musea events? Een gekke kop? Je denkt, huh...En denk nu niet meteen aan hoe musea over ter wereld en zeker in Nederland enorme stappen gemaakt hebben op het gebied van de klantreis in een museum. Nee, hier gaat het echt om de events die door musea als communicatie of marketing worden ingezet. Heel veel lessen en inspiratie! De organisatie van het evenement binnen jouw bedrijf of organisatie ligt op jouw bureau. Of je nu secreatesse bent, eventmanager, van de communicatie afdeling of marketeer, jullie event is een belangrijk strategisch onderdeel van jullie marketing en communicatie-mix. Dan is het altijd prettig om genoeg inspiratie te hebben, bijvoorbeeld door goede voorbeelden te bekijken. Onze collega's van EventBranche.nl hebben een enorme databank met event cases, maar ook EvenementOrganiseren.nl bundelt regelmatig events op onderwerp. Dit keer: inspiratie van evenementen die ingezet zijn door Nederlandse musea: Het evenement voor 1 persoon met enorme mediawaarde Museum: Rijksmuseum Event: Tien miljoenste bezoeker Het doel was heel simpel: het Rijksmuseum had, onder meer door een zeer succesvol openingsevenement, al na drie jaar de tien miljoen bezoekers bereikt en wilde daarvoor media-aandacht. Een hoge binnenlandse mediawaarde was een must, de internationale pers een leuke bijkomstigheid. Het budget was "weinig", maar de impact van het event voor 1 persoon was groot. Het evenement dat een entreegebouw opende en live een stad overnam Museum: Van Gogh Museum Naam event: Opening nieuw entreegebouw Ruim 40.000 bezoekers wandelden gedurende het weekend over het 800 meter lange wandelpad richting het nieuwe entreegebouw. Na elke hoek hingen er borden met vragen uit de “Van Gogh houdt je bezig’ campagne. Een belevenisvolle entree met de zonnebloem, die ook nog eens door bezoekers meegenomen mochten worden, waardoor Amsterdam geel kleurde met de zonnebloemen van het Van Gogh. Het evenement dat tot een iconisch beeld leidde, met directe sales tot gevolg Museum: Rijksmuseum Naam Event: Heropening Rijksmuseum Het evenement rondom de heropening van het Rijksmuseum had niet alleen tot doel om de juiste mensen en alle overige mensen een belevenis te bieden om hun museum weer in volle glorie te omarmen, maar zeker ook voor dat ene moment. Een iconisch moment, met daagvuurwerk, dat niet alleen de motor van de campagne na afloop werd, maar waar ook daar waar de foto gepubliceerd werd, keiharde ticketaanvragen binnen kwam. Zo werd de heropening een mediawaarde, contentmotor en sales. Het evenement van een biermerk met een pop-up museum in de supermarkt Vanuit de vier grote steden in Nederland koos Bud samen met het Moco Musuem 5 kunstenaars die zorgden voor limited-edition kunstwerken die dienden als krat-cover. De cover kwam over de flesjes te liggen en moest natuurlijk uitgroeien tot een collectors item. Daarbij werd de supermarkt omgebouwd tot evenementenlocatie: dé plek waar ook tijdens de corona-pandemie altijd bezoekers kwamen, kreeg een Bud pop-up gallerij. Het liep storm en in 24 uur waren alle Bud kratten uitverkocht, met ook nog eens een ongekende PR waarde. Hoe dat eruit zag? Het 50-jarig jubileum van een museum dat tot impact bij mensen thuis leidde Het jubileumjaar van het Van Gogh Museum staat in het teken van ‘inspireren en trakteren’. In de aanloop naar het historische moment in juni reisden de medewerkers van het museum door het hele land en trakteerden vijftig mensen op een unieke en speciale Van Gogh Museum Edition. Iedereen in Nederland kon een hardwerkende en inspirerende vrijwilliger nomineren om een bijna niet van echt te onderscheiden Van Gogh Museum Edition te winnen. Duitsland: museum en wereldmerk bundelen de krachten in LEGO Blind Art Project LEGO Duitsland is partner van het Lenbachhaus Museum in Munchen. Het museum vroeg de marketeers van LEGO of ze een evenement konden bedenken waarbij een nieuwe doelgroep naar het museum zou worden getrokken. LEGO koos voor een prachtige insteek met kinderen: Lego Blind Art Project. Museum: Lenbachhaus Museum Naam event: LEGO Blind Art Project