EvenementOrganiseren.nl

Storytelling: stappenplan om klanten te verleiden

Wout Plevier is specialist op het gebied van storytelling. Storytelling is een krachtig presentatie middel dat de emotie raakt en enorm tot de verbeelding kan spreken. In deze blog deelt hij hoe je storytelling tijdens een presentatie succesvol kunt gebruiken om je klanten te inspireren en verleiden.

Waarom Storytelling?
“Ik gebruik storytelling veel bij mijn trainingen en optredens als spreker. Voor mij is storytelling een wijze van presentatie. Ik gebruik hierbij ervaringen, verhalen van mijzelf of anderen, als metafoor om mijn presentatie aan op te hangen. Waarom?

  • Mensen kunnen zich verhalen levendig voorstellen.
  • Complexe informatie kan door middel van storytelling helder en simpel worden overgebracht.
  • Verhalen onthoud je langdurig en goed!

Bij een presentatie is het van belang alle zintuigen te prikkelen en daar een zinnig verhaal omheen te bouwen. Hierbij kun je gebruik maken van diverse werkvormen en middelen zoals filmpjes, muziek, humor, energizers, oefeningen, discussies, stukjes zelf laten lezen en de informatie met elkaar uitwisselen en natuurlijk ook storytelling. Zo zet je een interactieve presentatie neer waarbij jouw publiek emotioneel betrokken wordt bij het verhaal. En iedereen weet: emotie verkoopt.

Waar haal je de inspiratie vandaan voor Storytelling?
De bron waaruit je kunt putten is oneindig. Denk aan je eigen verhalen en ervaringen, boeken die je hebt gelezen, mythologie, films, nieuws, artikelen uit kranten en magazines. Alles kun je gebruiken zolang er maar een link is tussen jouw verhaal en het einddoel.

Een goed verhaal
Mensen worden geïnspireerd door verhalen over iemand die een moeilijk bereikbaar doel nastreeft, obstakels overwint en het uiteindelijk toch haalt. Maar ook door ‘normale’  verhalen van mensen zoals jij en ik,  die bij elkaar komen, elkaar uit het oog verliezen en elkaar toch weer vinden. Ook levensverhalen van twee ogenschijnlijk tegenovergestelde partijen die elkaar uiteindelijk toch vinden en verhalen van mensen die iets uitzonderlijks bereiken spreken tot de verbeelding.

Karakters uit het verhaal hebben vaak een bepaalde psychologische en morele zwakte (Z), waardoor ze worstelen met de acties om het doel te bereiken (A). Uiteindelijk is er een veranderd persoon of situatie (VP). Z x A = VP.

Een krachtig verhaal bestaat uit vier stappen:

  1. Situatieschets van een normale wereld.
  2. Incident en nieuw wereldbeeld.
  3. Dilemma, keerpunt en een beetje dramatiek.
  4. Ontknoping plot en verandering.

Overtuigen met Storytelling
Storytelling vergt de nodige training. Je dient je creativiteit te ontwikkelen om mooie authentieke verhalen te kunnen vertellen. Het is een kwestie van starten en (vaak) doen.  Het helpt om te putten uit persoonlijke verhalen. Deze zijn vaak leuk om naar te luisteren,  je hoeft er niet meer over na te denken en het komt daardoor ook heel natuurlijk over! Gebruik een verhaal waar mensen zich zeker in herkennen. Visualiseer het met alle zintuigen en laat je publiek er op anticiperen. Zoals je zou doen als je een verhaal vertelt aan kinderen.

Realiseer je dat het in je brein als volgt werkt:

  • eerst de emotie raken.
  • dan verbinding maken.
  • dan laten voelen, doorleven, ervaren door te doen.
  • dan de USP's op maat vertellen.

Randvoorwaarden Storytelling
Houd rekening met de volgende zaken:

  • het verhaal dient inspirerend en leuk te zijn
    - Simpel.
    - UItzonderlijk.
    - Concreet.
    - Credible.
    - Emotie.
    - Story.
  • Zorg voor een duidelijke structuur: opzet situatieschets, uitwerking plot, finale.
  • Breng het verhaal tot leven door tijd, plaats en karakters goed te beschrijven.
  • Vertel het volledig geassocieerd met jouw gevoel, emotie, enthousiasme, voorstellingsvermogen, stem en houding.
  • Zorg voor een directe relatie tussen het verhaal en jouw publiek.
  • Laat het publiek in het verhaal participeren; stel vragen, nodig ze uit tot interactie. Spontane reacties gebruik je om de jeu in je verhaal te laten toenemen.
  • Laat het verhaal niet langer dan 3 minuten duren.

Een voorbeeld
Een verloop zou kunnen zijn:

  1. Setting en Dilemma: ‘De meeste presentaties mislukken’
  2. Beeld normale wereld ‘Ook ik was slecht in presenteren’
  3. Karaktereigenschap ‘Perfectie, angst om fouten te maken’
  4. Incident ‘presentatie 2002 voor directie mislukte compleet’
  5. Nieuw wereldbeeld ‘presenteren kan compleet mislukken’
  6. Complicaties: ‘wakker liggen, zweten’
  7. Dilemma: ‘Wat zou jij doen?’
  8. 1e instantie: ‘Nooit meer presenteren’
  9. 2 instantie keerpunt: ‘terugknokken, angst overwinnen’
  10. Concrete actie: ‘reis america Anthony Robbins’
  11. Dramatische vraag: ‘...en wat gebeurde daar’
  12. Ontknoping plot: ‘succes en plezier!’
  13. Teruggrijpen op beginvraag en samenvatting: ‘hoe kan ik wel in een presentatie succes boeken’.

Storytelling actie voor jou : Vertel je verhaal!
Stuur me jouw verhaal eens toe. Ik kijk er dan naar en geef je concrete tips hoe je jouw verhaal nog inspirerender  en aanlokkelijker maakt. Pas het daarna toe op je klanten, verleid en close dan de deal.”

Dit blog is geschreven door Wout Plevier. Hij is ook te boeken als spreker. 
Klik hier voor meer informatie over het boeken van Wout Plevier als spreker over Storytelling.

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x