Neem de volgende stap en maak nu het verschil met on demand events en congressen De coronacrisis heeft de eventbranche enorm opgeschrikt, maar zeker niet omvergeblazen. Ruim voor de crisis waren wij wat betreft digitale technieken, design en productie al een geoliede machine. Hybride en online events zaten al een tijd in de lift, maar de huidige realiteit heeft deze vorm van evenementen een boost van jewelste gegeven. Was online eerst vaak ondersteunend aan live, nu staat het voorlopig in de basis. In het online magazine van EventBranche.nl wordt kennis gedeeld over het organiseren van evenementen in Coronatijden. Zo deelt evenementenbureau Eventmarketing bureau Amplify hun kennis naar aanleiding van de evenementen die zij al georganiseerd hebben. De afgelopen maanden hebben we dan ook talloze online events, congressen, gezellige borrels, workshops, jaarvergaderingen en zelfs complete zomerfeesten georganiseerd voor onze klanten. Succesvolle digitale bijeenkomsten die hun doelstellingen hebben gehaald. Door te werken met bestaande (en nieuwe) streaming platformen, die naadloos integreren in online belevingen en op maat gemaakte tools, ontdekken deelnemers hoe leuk en interactief het is om elkaar online te ontmoeten. Wat als hoogwaardige kennis centraal staat? Maar wat doe je als een evenement vooral draait om kennis en inhoud? Denk aan bijvoorbeeld de sectoren wetenschap, onderwijs, overheid, zorg en IT? In bijeenkomsten voor deze vakgebieden staat hoogwaardige kennis en netwerken centraal en draait het minder om het ‘mooie plaatje’ of de show er omheen. Natuurlijk valt er op deze events ook genoeg leuks en interactiefs te beleven, maar de boodschap en het verbinden van mensen is het belangrijkste. Dan is het ombouwen van een live event naar een online event beslist geen kwestie van copy-paste. Houd rekening met het gedrag van je bezoekers Terug naar de tekentafel dus, waarbij het hele event nog eens goed wordt doorgelicht. En nog veel belangrijker is de realisatie dat de tijd van je bezoeker nog net zo schaars is als voor de coronacrisis. Zorg er dus voor dat er een goede combinatie is tussen een live online programma en on demand: daarmee maak je op dit moment echt het verschil. Nog meer dan hiervoor moet je als event organisator rekening houden met het gedrag en de behoeften van de bezoekers. Inhoud is leidend Inhoudelijke- en kennisevents hebben daarom een stabiele en ervaren partner nodig, die hun doelstellingen serieus neemt en niet met allemaal toeters en bellen aan komt zetten waarbij de boodschap verloren gaat. Ook al zijn er steeds meer interessante online tools te vinden: de inhoud gaat nog altijd voor de (online) vorm. On demand: ook in events Content van events moet nu echt on demand zijn. Dat is niet alleen op tv en internet de nieuwe manier van doen. Het is ook voor kennisevenementen dé manier om de ROI en de impact van je evenement te vergroten. Denk dus goed na over die impact en hoe je dit het beste en zo volledig mogelijk kan benutten en integreren in je totaalcampagne. Iedereen is tegenwoordig gewend dat kennis en inspiratie altijd voorhanden is. Denk maar aan de niet te stoppen opmars van Netflix, Spotify, Disney+ en vergelijkbare platforms. Trek hier dus lering uit voor je online evenement- en congres en surf mee op deze behoefte van de bezoeker. Klik op onderstaande afbeelding voor het volledig magazine van EventBranche.nl: