Livestreaming voor meer betrokkenheid bij je evenement Livestreaming creëert meer betrokkenheid bij je evenement met meer bezoekers en interactie als resultaat. Meer voordelen en praktische tips lees je hier. Livestreaming inzetten tijdens een evenement is een perfecte manier om publiek dat niet lijfelijk aanwezig is toch te betrekken. Juist omdat het een live-uitzending betreft, leven de kijkers mee. En dat is waarmee je publiek kan binden, ze zijn erbij, al is het via hun tablet of smartphone. Daarnaast is het ook een ijzersterk marketingmiddel voor jouw organisatie en je evenementen. Toename online video’s bekijken Steeds meer mensen bekijken online video’s via mobiele apparaten als de smartphone. Door verbeteringen in de toestellen, de internetverbindingen en aantrekkelijker abonnementen zal deze trend zich doorzetten en steeds meer generaties bereiken. Je leest het ook in dit artikel van Marketingfacts. Zij zetten alle ontwikkelingen in het gebruik van internet en de meest opvallende zaken voor social media en online video van het afgelopen jaar op een rij. Interactie gegarandeerd Nog meer dan bij het publiceren van foto’s of video op bijvoorbeeld sociale media is bij livestreaming interactie mogelijk. Zo kun je geïnteresseerden nog meer betrekken bij jouw evenement. Deelnemers kunnen online reageren op live-uitzendingen, maar je kunt als organisatie ook reacties uitlokken. Zo kun je bijvoorbeeld vragen waar je volgers meer over willen weten, peilen of de presentaties zinvol waren en wat ze ermee denken te gaan doen. Ook het laten reageren op stellingen of een prijsvraag uitzetten werkt. Voorwaarde is wel dat je zelf actief op de vragen en reacties reageert. Populaire kanalen Livestreaming tijdens je event biedt ongekende mogelijkheden. Zowel via speciale event- en livestreamapps als gebruikelijke social media en videokanalen waarvan YouTube de meest populaire is, kun je kijkers aan je binden. Wat zijn de voordelen en met welke praktische zaken moet je rekening houden? Exclusief streamen voor niet aanwezige genodigden Niet alle genodigden voor je event zullen in staat zijn fysiek te komen. Deze mensen kunnen misschien wel vanaf een andere plek een deel van het programma volgen. Met een livestream via een privé-kanaal waarop genodigden inloggen kunnen niet aanwezige genodigden alsnog meekijken. Door het exclusief te houden voor genodigden, toon je jouw waardering voor ze en is de kans groot dat ze op een volgende evenement alsnog aanwezig zijn. Livevideo’s als marketingtool in aanloop naar je evenement Potentiële bezoekers die geïnteresseerd kunnen zijn in jouw onderwerp of bijeenkomst, maak je via aankondigingen met een livestream-uitzending op een openbaar kanaal als bijvoorbeeld Facebook Live enthousiast om zich aan te melden. Zo kun je mensen in de aanloop naar de dag van het evenement betrekken bij de voorbereidingen. Bied een kijkje achter de schermen, onthul de sprekers en vraag je volgers of ze vragen voor hen hebben. Hiermee wordt livestreamen een promotiemiddel die meer aanmeldingen voor je evenement kan opleveren. Door tijdens jouw evenement via livestream de sfeer te laten proeven en inhoudelijke zaken te delen, maak je mensen enthousiast. zodat ze er de volgende keer fysiek bij willen zijn. Met een goed plan zijn livevideo’s een uitstekend marketingmiddel voor jouw evenementen. Gebruik je beeldmateriaal ook na afloop van je evenement Het materiaal van je livestreaming is ook na afloop prima bruikbaar. Maak een compilatie en zend deze als webcast uit waarbij je de discussies en interactie met je fysieke en virtuele gasten gewoon nog even voorzet. Zo maakte stichting Future For Nature de livestream van het Future For Nature Awards 2018 beschikbaar op YouTube. Bovendien maakte de organisatie na het evenement een samenvatting in de vorm van een aftermovie. Een andere optie is om alle presentaties, al dan niet tijdelijk, beschikbaar voor je bezoekers, zodat ze alle informatie nog eens op hun gemak kunnen herhalen. Tips voor livestreaming van jouw evenement De voordelen van meer bereik en interactie realiseer je met een professionele aanpak. Livestreamen is meer dan live videobeelden uitzenden. Het is een marketingmiddel dat goed voorbereid en planmatig ingezet moet worden. Een aantal tips geven we je graag mee: Maak een tijdsplan en wijs een verantwoordelijk regisseur aan Maak je uitzendingen tijdig en goed bekend, onder andere via de social media, en doe dat wervend; zorg dat mensen het niet willen missen Zorg dat het technisch werkt; schakel hiervoor professionals in en zorg voor een stabiele internetverbinding Breng beelden vanuit verschillende cameraposities; laat je locatie zien, van binnen en buiten, laat je kijkers rondlopen Zorg voor variatie: neem niet hele events op, maar wissel delen van presentaties af met bijvoorbeeld interviews en kijkjes achter de schermen Wij zien om ons heen dat de organisatoren van events de mogelijkheden van livestreamen steeds meer ontdekken. Het is wat ons betreft geen vervanging van het fysiek aanwezig zijn. Persoonlijk ontmoeten, geuren, kleuren en geluiden direct ervaren en ter plekke deelnemen is het mooiste wat er is. Livestreamen is dan ook een aanvulling en geen vervanging van deelname aan jouw event. En het is een geweldige tool om meer mensen mee te laten beleven waar jij met je event voor staat. Dit artikel is geschreven door Josine Wouters, Hoofd Sales & Events van het Safari Meeting Centre. De foto’s zijn gemaakt door Coen de Jong voor Vakmedianet. Op zoek naar een locatie of studio voor jouw online event? Bekijk het volledige overzicht van livestream studio's voor jouw online evenement.