EvenementOrganiseren.nl

Hoe verbeter je de communicatie rondom jouw evenement?

Door Close
De afgelopen maanden was de evenementenwereld in de ban van de corona-maatregelen. Met test-evenementen is veel bruikbare data en analyse gedaan, zodat we nu weer mogen opstarten. Tijdens die zogeheten Fieldlab Events bleek eens te meer hoe belangrijk communicatie voor, tijdens en na jouw evenement is. De Close App bleek de oplossing. Zij delen nu 3 tips om jouw eventcommunicatie te verbeteren.

De test-evenementen maakten gebruik van de Close App. De technologie is een standaard geworden voor veilige evenementen en fanbeleving met een indrukwekkend track record in de voorbije maanden. Tickets in pdf, een mail of sms-je als reminder voor een aankomend optreden en verder weinig tot geen data over de bezoekers of mogelijkheden tot upsell. Dat was een beetje hoe de 'customer journey' eruit zag en wat de mogelijkheden waren voor een concertorganisator bijvoorbeeld. En nu ruim een jaar later zien de mogelijkheden er totaal anders uit. Mensen zijn gewend aan het gebruik van apps voor real time informatie en communicatie voor- en achteraf met de organisatie. En als de Fieldlab-experimenten met Close iets hebben aangetoond, is wel dat het gebruik van een dergelijk app even effectief als eenvoudig is voor bezoeker en organisator.

Hoe werkt het?
Het werkt als volgt: je koopt een ticket via de ticketpartij van het event. In het ticket wordt aangegeven dat je de Close app moet downloaden. In deze app verschijnt niet alleen je ticket, de Close app is bovendien een compleet communicatieen marketingplatform. Dus ga je naar een congres en koop je voor 4 collega's tickets, dan nodig je je collega’s ook uit voor de Close-omgeving en krijgt iedereen direct de gewenste informatie via de app. Naast handige informatie over parkeren of het congres worden bezoekers door middel van pushberichten gewezen op het laatste nieuws.

Wie bijvoorbeeld zijn of haar favoriete keynote spreker aanvinkt, kan enkele tellen later een persoonlijke video van de spreker via de Close App verwachten. Kom je met de trein, dan geeft Close je namens de organisatie van het congres de mogelijkheid om een plekje te reserveren in de elektrische tuktuk die je van het station naar de locatie brengt. Door informatie persoonlijk en op het juiste moment aan te bieden, wordt de beleving van bezoekers vergroot. 

3 gouden tips om de communicatie en beleving rondom events in de toekomst te verbeteren:

1. Breng de hele klantreis in kaart. Ook na het event. Tractie met bezoekers kan voor, tijdens, maar ook na het event plaatsvinden. Via Close kun je op voorhand duidelijk communiceren over de maatregelen en bijvoorbeeld over testen voorafgaand aan een event, maar ook relevante onderwerpen die bijvoorbeeld tijdens een congres aan bod zijn gekomen na afloop sturen. Op die manier voorzie je bezoekers van relevante informatie, toegespitst op hun interesse. Zo blijf je ook na afloop top of mind en kweek je sympathie.

2. Gebruik een directe en interactieve communicatie oplossing. In het afgelopen jaar is het nog maar eens duidelijk geworden dat communicatie belangrijker is dan ooit. Met een interactieve app kunnen event organisatoren, maar ook musea en theaters bezoekers beter informatie verstrekken over hun bezoek zoals bijvoorbeeld de huisregels, afstand houden en het dragen van een mondkapje. Daarnaast kan een dergelijke oplossingen ook worden ingezet voor control control doordat je real-time berichten naar bezoekers kan sturen en hierdoor bezoekersstromen kan begeleiden.

3. Leer je bezoeker beter kennen. Door vragen te stellen, zorg je ervoor dat klanten data met je delen, op een uiteraard AVG-verantwoorde wijze. Doordat je meer van de bezoeker weet, kan je ze beter bedienen. Zo kun je informatie op de persoon toespitsen waardoor hun event ervaring beter wordt. Bovendien kun je die data inzetten om bezoekers speciale aanbiedingen te doen waardoor je een potentieel hogere omzet kan realiseren als organisator. 

Bovenstaande is afkomstig van een vier pagina groot artikel in het EventBranche Halfjaarboek, 180 pagina's vol kennis, tips, inzichten, kansen en aanbod. Wil jij 'm ook ontvangen? Word lid!

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x