EvenementOrganiseren.nl

Help ik moet spreken op een evenement...

Een speech. Op heel veel evenementen is er dat moment dat iemand namens het bedrijf spreekt naar de gasten. Nou ga er maar staan. Het moet aankomen, het moet zelfs memorabel zijn. Ja, ook de speech moet iets zijn waarmee de content live wordt overgedragen, maar ook dagen, weken daarna nog iets van blijft hangen. Presentator, dagvoorzitter en spreker Rens de Jong geeft tips:
  • TIP 1: De opening is cruciaal 

In de eerste minuten van je presentatie bepaalt het publiek of ze je leuk vindt of niet. Als je dan geen goede indruk achterlaat, ben je verloren. Besteed zeker 30% van je voorbereidingstijd aan een goede opening. Je hebt allerlei opties:
- begin met het op één-na beste voorbeeld dat je persoonlijk hebt meegemaakt (bewaar de beste voor het laatst)
- Laat het publiek vragen beantwoorden met handopsteken. En reageer daar ook echt op!
- Begin met een treffende observatie, iets dat je in de pauze hebt opgestoken, of merkte bij voorgaande sprekers. (Let op, moeilijk!)

  • BonusTIP van EventBranche.nl:
    Verras, verbaas, overrompel direct. Maak een stevige stelling, of een vreemde. Een mooi voorbeeld? Als je de wereld wilt veranderen, begin dan met het opmaken van je bed....

  • TIP 2: Neem het publiek mee in een goede opbouw 

Geef het publiek een beetje een roadmap voor wat je gaat doen. Vertel ze waar je ze van wilt overtuigen, geef de elementen aan in je betoog, en kietel ze een beetje met mooie verhalen/voorbeelden. 'Straks leg ik u uit wat het belangrijkste is geweest om onze NPS score omhoog te krijgen, en wat een roze olifant daarmee te maken heeft.' Waarom? Omdat je mensen de mogelijkheid geeft om aan te blijven haken bij je verhaal.

  • BONUSTIP van EventBranche.nl: Om het publiek, uw gasten, mee te nemen in de presentatie is een interactietool ook aan te bevelen, zoals bijvoorbeeld Buzzmaster (met oa Rens de Jong) of Sendsteps
     
  • TIP 3: De kracht van voorbeelden

Veel presentaties zijn saai. Waarom? Omdat er geen persoonlijkheid inzit, geen kwetsbaarheid. Het zijn vaak plastic-fantastic-mierzoete-Barbie verhalen, waar niets misgaat, waar geen dilemma’s inzitten. Doodzonde! Graaf eens in je eigen organisatie? Waar zitten de mooiste verhalen? Waar ging het in eerste instantie mis? Wat paste je aan? Wanneer ging het weer goed?

  • TIP 4: Kill your powerpoint 

Powerpoint wordt vaak, door wat onervarener presentatoren, gebruikt als spiekbrief. Gevolg is dat alles wat je wil zeggen op het scherm moet staan. Powerpoint is een ondersteuning van wat jij zegt, niet het fundament van je presentatie. Tip: maak eerst je presentatie, oefen ‘m zonder beelden, en maak dan pas je powerpoint. Uiteraard met maximaal 4 woorden per slide, en veel foto’s! Ps. Prezi helpt een slecht geschreven presentatie ook niet.

  • TIP 5: Lichaamstaal en stem 

Bij presentaties geldt: fake it until you make it. Het heeft bij zakelijke presentaties ab-so-luut geen zin om te zeggen dat je zenuwachtig bent, of ziek, of dat je poes dood is. Je staat er, of je staat er niet. En als je er staat, dan ga je dat publiek veroveren. Als je die mindset hebt, zie je dat terug in je lichaamshouding, in het gebruik van je stem. En maak je een fout? Doet de techniek het niet? Niets van aantrekken, gewoon doorgaan. Laat je niet afleiden. Behalve als je je sterk genoeg voelt om er een goede grap over te maken. Ps. Lol erin hebben, is misschien wel de belangrijkste tip.

  • BONUSTIP  van EventBranche.nl: open houding, laat je handpalmen zien en ga niet op het katheder leunen, raak dat ding niet aan! Luister maar:

  • TIP 6: Maak snelheid in het begin

Een veel gemaakte fout, óók bij ervaren sprekers: te traag in het begin, waardoor je niet aan je kern toekomt. Als je voor het gevoel 10 minuten spreekt, ben je waarschijnlijk al 20 minuten bezig. Vaak zie je mensen verzanden in het begin. Maak een goede opening, en dan: Cut-to-the-chase! Kortom, ga meteen naar de kern van je verhaal, en laat lange inleidingen achterwege.

  • TIP 7: De 3 o’s 

Het lijkt vaak zo moeiteloos te gaan bij mensen die goede presentaties houden. Niets is minder waar. Daar zijn ook maanden aan slijpen en bijslijpen aan vooraf gegaan. Oefen een presentatie altijd hardop! In z’n geheel. Vandaar de 3 o’s:
- Oefenen
- Oefenen
- Oefenen
Niet doorlezen, maar uitspreken. Dan weet je ook waar je onnodig uitwijdt, of opeens komt een goede grap naar boven, die je kunt gebruiken.

  • TIP 8: Laatste tip: interviewvorm

Als je bent uitgenodigd voor een speech, maar je bent onzeker over je verhaal: je kan ook een interview laten doen. Een goede dagvoorzitter zal met je voorspreken wat je kwijt wil, en zorgt ervoor dat jij je verhaal zo goed mogelijk kan vertellen. Succes!

Bron: http://rensdejong.nl/businessblog/7-tips-voor-een-briljante-presentatie/