EvenementOrganiseren.nl

Dennis Storm: stop met single use plastic

Dennis Storm, bekend geworden als tv-presentator, deelt zijn lessen en inzichten. Storm werd geïnterviewd door onze 'moeder-site' EventBranche.nl en brak, onderbouwd, een lans voor het decennium van de waarheid: 'Beseffen dat je fout zit, en vervolgens je best doen om beter te zijn. Ja, ik heb veel gevlogen, ik heb ooit ook vlees gegeten en kocht vroeger ook meer spullen dan ik nodig had. Maar mag iemand daarom niet meer veranderen of zich druk maken om de nabije toekomst? Als een grote oliemaatschappij morgen zegt: Sorry, maar vanaf vandaag gaan we écht volledig over op groene energie. Gaan we dan boe-roepen en zeggen dat ze dat niet mogen doen, omdat ze ooit fout zaten? Als we vooruit willen moeten we nu eenmaal van onze fouten leren. Individueel en collectief.'

In het interview deelt Dennis Storm (fotocredit: Mark Thurman) zijn kennis en lessen en komt met een aantal interessante stellingen en oproepen:

'Gezien de branche, hoef ik gelukkig niet uit te leggen wat greenwashing is. Ooit hebben we de ongelofelijke fout gemaakt om de ecocide wet níet aan te nemen (idioot eigenlijk, een wet die simpelweg stelde dat je de natuur niet mag verwoesten tbv je business, maar daar hadden we geen zin in). Laten we nu zo snel mogelijk ervoor zorgen dat greenwashing niet meer mogelijk is. Niet lullen maar poetsen. Te veel merken onderschatten hoe op de hoogte de jongere generaties zijn. Door te greenwashen zet je jezelf alleen maar voor lul. Meen het. Voeg de daad bij het woord. Het begint met schuld bekennen, gevolgd door duidelijke taal hoe het vanaf nu zal gaan. Geen gelul meer over roekeloze winstmaximalisatie maar gehoor geven aan de wens van de werknemers zodat die zonder nare bijsmaak door kunnen met hun werk.'

'Wat betreft events: Practice what you preach. Ik weet nog dat ik twee jaar terug bij een TedX evenement stond, volledig in het teken van een groene toekomst. Achteraf was er een buffet van saté stokken en bij de uitgang kreeg je nog even een goodiebag mee gevuld met spullen die je nooit gaat gebruiken. Dus voor evenementen lijkt het mij simpel. Geen single use plastic meer. Ook geen recycle gelul, gewoon níet. Vegetarische foodstands, artiesten uit eigen land en bespaar je de goodie bags, ballonnen en bossen bloemen. Het klopt helemaal dat zolang de multinationals fout blijven we er de wereld niet mee gaan redden, maar we moeten gewoon íedere gelegenheid aanpakken om te bewijzen dat het kan. Het moet de standaard worden, dat kan, dat willen we, we hoeven het alleen nog maar te doen.'

Hoe zou jij merken en bedrijven adviseren om op een andere manier over hun evenementen na te denken?

'De tijden van pracht, praal, gekoketteer en geld over de balk smijten zijn wel voorbij. Doe wat goeds. De stichting waarvoor ik werk heeft laatst in samenwerking met een groot reclamebureau middels een sponsorloop van het personeel binnen 1 uur ervoor gezorgd dat we 130.000 vierkante meter grond in Afrika weer groen kunnen maken. En dus ook zonder speciale t-shirts of bidons die op hun beurt weer vervuilend zijn, gewoon hardlopen in je eigen kloffie voor het goede doel.'

En óók hier moeten we weer nadenken en opletten, want het mag ook niet zo zijn dat we onze schuld af gaan kopen met boompjes planten. Hartstikke leuk, maar wil de planeet er op vooruit gaan, dan is er maar één remedie: de Westerse allesverslindende consumptiemaatschappij een halt toeroepen.

'Een toekomstbestendige werkwijze staat klaar om omarmd te worden, ook op het gebied van evenementen. Misschien wel juist daar, omdat je middels die evenementen uitdraagt waar jouw bedrijf of organisatie voor staat. En dan is de cirkel rond, want dan hebben we het weer over kleur bekennen. Die groene revolutie, die gaat komen, de enige vraag is hoeveel rampen het gaat kosten totdat we definitief wakker zijn geschud. Dus de vraag is: ga je wachten totdat het volk of de politiek je verplicht tot verandering, als je die kans überhaupt gegeven is, of kies je ervoor om het voortouw te nemen en geef je de generaties van de toekomst het voorbeeld dat ze willen zien?'

>> Lees het volledige interview met Dennis Storm in het EventBranche 1/2 Jaarboek dat in mei wordt verstuurd (alleen voor leden)

Meer over Dennis Storm:

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x