EvenementOrganiseren.nl

De 5 grote uitdagingen voor eventcatering

De maatschappelijke discussie over waste, vlees, energieverbruik en alles dat onze planeet uitput is groter en breder dan ooit. Marketeers en communicatieprofessionals die geloven in de kracht van experiences en live weten als geen ander dat het live moment het moment is om statements te maken en om te laten zien waar je voor staat. Vanuit die gedachten is de voorspelling even simpel als gefundeerd: evenementencatering gaat een andere era in. 5 structurele veranderingen binnen event- en partycatering.

Foto: Jordi Wallenburg  
 

  1. Duurzaamheid, no waste en circulair
  2. Andere vormen
  3. Veganistisch als standaard
  4. Catering als onderdeel van de communicatie
  5. Vitaliteit

 

1. Duurzaamheid, no waste en circulair

Geen bedrijf of merk zonder duurzaamheidshoofdstuk in het bedrijfsplan. Dus juist bij de momenten waar bedrijven en merken tot leven komen, zullen ze meer en meer willen laten zien waar ze voor staan. Binnen de catering op evenementen zullen opdrachtgevers andere eisen neerleggen bij cateraars en die cateraars die moeten daar op voorbereid zijn. De roep om duurzame(re) oplossingen wordt steeds groter. Of het nou gaat om biologisch afbreekbare disposables, rietjes van bamboe, maar ook biologisch vlees en groente, seizoengroenten, lokaal aanbod, etc etc. 


No waste

25 tot 30 procent van de catering op een evenement wordt weggegooid. Die conclusie kan getrokken worden uit de onderzoeken van diverse media en cateringorganisaties. En dat kan niet langer. Het zal niet alleen leiden tot andere vormen van catering (zie 2), maar er zal ook nog meer nadruk en communicatie besteed worden aan het no waste principe. Die nadruk zullen we in vele vormen terug zien. Denk bijvoorbeeld aan het zeer eenvoudig en nadrukkelijk aanbieden van een afmeldmogelijkheid 48 uur van te voren. Want niets is van zo grote invloed op waste als de bezoeker die wel ingeschreven is en verwacht wordt en die niet komt.



 

Circulair

En dan nog de overtreffende trap van duurzaamheid: circulariteit. Voedsel en ander afval dat live op het evenement niet alleen gescheiden wordt, maar ook weer hergebruikt. Eten wordt compost en van eventueel plastic worden decorstukken gemaakt.

 

2. Andere vormen

Vooral ingegeven door de duurzame beweging in de cateringwereld, zullen we nieuwe en vooral andere cateringvorm dan wel concepten gaan zien. Zo heeft de buffetbak misschien wel zijn beste tijd gehad. Waar alles op evenementen meer en meer op de persoon wordt gericht, zal ook de catering van massa naar persoonlijk gaan. Bijkomend voordeel van bijvoorbeeld live cooking of een fusion aanbod: er zal veel minder eten in de afvalbak verdwijnen. Denk ook aan de mobiele verkooppunten van fastfoodketens: zie je het al voor je op evenementen? Kies je salade en je drankje en het wordt uitgeserveerd of je haalt het af. Over andere vormen gesproken: steeds meer cateraars zullen hun aanbod in verschillende prijssegmenten aanbieden, voor ieder segment een ander concept en een andere vorm.

 

3. Vegan als standaard

Dat veganistisch eten in opkomst is, dat zien we in ieder straatbeeld. Steeds meer opdrachtgevers kiezen voor de vegan cateringconcepten. Sterker nog, we staan aan de vooravond dat vegan de standaard gaat worden. Het zal niet het einde van het vleestijdperk betekenen, maar grote kans dat je dat in moet vullen als bezoeker.

 

4. Catering als onderdeel van de communicatie

De markt van experience marketing en live communicatie heeft in een aantal decennia grote stappen gezet. In raptempo gingen we van bedrijfsuitjes, feestjes, congressen en beurzen, naar experience marketing en live communicatie. Strategisch ingezet en met een duidelijke doelstelling en dus met effectmetingen. Creativiteit en beleving als basis, de keiharde cijfers als uitkomst. In die professionalisering is catering ook meegegroeid. Daarbij is de kwaliteit, de verrassing en de beleving de basis, maar wordt van de catering inmiddels ook verwacht dat het een bijdrage heeft in de live communicatie. Smaken, geuren en kleuren die passen bij dat wat gecommuniceerd wordt. Of een storytelling rondom het eten en drinken die past bij het verhaal van het merk, het event.

 

5. Vitaliteit

Steeds meer bedrijven voelen een verantwoordelijkheid richting hun werknemers en wellicht ook relaties om mensen vitaal te houden of te krijgen. Dat zien we terug in secundaire arbeidsvoorwaarden, maar zien we ook steeds meer terug op events. Dat kan met ruimtes om even te sporten, aan mindfulness te doen, maar ook in het eten en drinken. Eten en drinken als vitaliteitsboost, gezond, echt en verantwoord. Denk ook aan vormen van brainfood: welke catering zorgt voor verhoogde concentratie, of juist voor ontspanning?

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x