EvenementOrganiseren.nl

Clubhouse: gebruiksaanwijzing en tips

We springen nog maar een keer boven dé hype van dit moment: Clubhouse! Is de interactieve podcast-app een blijvertje? Hoe werkt het social audio network-platform? Wat zijn de tips? Hoe ga je zelf aan de slag en wat zijn de tips voor evenementen? Dit is het grote Clubhouse gebruiksaanwijzing en tips artikel. Doe er jouw voordeel mee.

Clubhouse Drop-in audio chat zoals de app volledig heet, is er voor interactie, kennis uitwisselen, op onderwerp mensen betrekken en de discussie aangaan. Misschien wel de interactieve podcast app.  En ook al zit de app officieel nog in de beta-fase, zo is de app alleen nog toegankelijk voor iOS-gebruikers, het werkt en het werkt aanstekelijk goed. En het kan heel interessant zijn rondom jouw evenement. Die tips vind je onderaan dit basisuitleg artikel over Clubhouse:

Clubhouse downloaden, binnenkomen en tips

Om te beginnen: de app is dus alleen te downloaden in de app store. Al is de Android versie hoogstwaarschijnlijk in de maak. De app is vrij te downloaden en je kunt dan ook al je eigen gebruikers naam claimen, doe dat want het gaat hard nu, maar daarna is het wachten. Wachten op een gebruiker die je toelaat, want het platform is alleen toegankelijk met een zogeheten invite. Tips om binnen te komen? In deze video van social media expert Ben Leavitt, veel tips en uitleg:

Eenmaal binnen wordt het echt interessant. We nemen je graag mee langs alle buttons, icoontjes en de wijze waarop je Clubhouse het best gebruikt:

Zodra je de Clubhouse app opent kom je in de 'hallway'. Het is jouw startpagina en hier vind je vrijwel alles. In onderstaande foto vind je alle functionaliteiten, met onder de foto de uitleg:

1. Het vergrootglas zorgt ervoor dat je eenvoudig mensen en clubs kunt vinden. Let wel, hier vind je dus geen rooms, de ruimtes waar de sessies zelf zijn. Naast de zoekbalk krijg je gebaseerd op jouw netwerk en voorkeuren People to follow. Onderaan vind je ook Find converstations about...Bij de categorie Tech, zit ook de subcategorie marketing bijvoorbeeld.

2. De enveloppe geeft een overzicht van het aantal invites dat jij hebt om mensen uit te nodigen en je vind hier een lijst van jouw contacten die je uit kunt nodigen. In het begin heb je 1 invite, maar door actief te zijn worden de invites aangevuld.

3. De agenda geeft een overizcht van rooms. In het menu dat bij dit icoontje hoort kun je kiezen tussen All upcoming, Upcoming for You en My Events. Upcoming for You geeft een overzicht van sessies gebaseerd op mensen die jij volgt en jouw interesses.

4. Deze bel geeft een overzicht van de activity: wie is jou gaan volgen, wie in jouw netwerk heeft een event in de agenda gezet, wie is er nieuw op clubhouse uit jouw netwerk, etc.

5. Jouw profiel, jouw bio, jouw foto. Daar horen wel wat tips, do's en don'ts bij, want hier is Clubhouse echt een beetje anders dan de andere social media kanalen:

  • De foto in Clubhouse is klein. Dus hoe mooi deze foto ook, je kunt niet zien wie het is...dus een close up portret foto is aan te raden.
     
  • De tekst in jouw bio kan lang zijn, er kan veel informatie in. Je kunt de bio (en ook de foto) bewerken door er gewoon op te klikken. Maar let op, want zodra je actief bent binnen Clubhouse zien anderen in eerste instantie alleen de eerste drie regels. Zorg dat daar in staat waar je mee gevonden wilt worden.
     
  • TIP: naast keyword met een # worden ook emoticon geindexeerd.
     
  • Tot slot zie je de persoon die jou heeft uitgenodigd, met de invite waar je mee binnen bent gekomen. Stuur dus geen invites naar twijfelgevallen...je blijft altijd in zijn of haar bio staan...

 

6. Bovenaan jouw lijst van Rooms staan de events die georganiseerd zijn door bekenden van jou, waar je zelf een notification voor aan hebt gevraagd en jouw eigen geplande rooms.

7. Daaronder 3 rooms die actief zijn en voor jou interessant kunnen zijn. Als je iets naar beneden scrollt zie je ook nog de button 'explore'. Daarmee krijg je een uitgebreider overzicht van rooms.

8. Bij het overzicht van een sessie, room, zie je naast het onderwerp bovenaan, ook de foto's en namen van sprekers en bekenden die de sessie volgen. Achter de naam zie je een tekstballon als zij tot de moderators of sprekers behoren.

TIP: swipe het scherm naar links en je zie een overzicht van jouw bekenden die online zijn en in welke rooms ze op dat moment zitten. 

9. Onderaan een roombeschrijving die live is, zie je het aantal bezoekers en het aantal sprekers.

10. De groene knop Start a room, weermee je direct een room kunt openen.

11. Zie de tip bij punt 8: hier vind je het overzicht van jouw bekenden die in de app zitten

 

Nu gaan we echt beginnen: Rooms

Alles binnen Clubhouse draait om rooms. Een room binnenkomen is super simpel: klik op een interessant live room in de hallway en je komt binnen als luisteraar. Je microfoon staat standaard uit. En je kunt rustig meeluisteren. Onderaan zie je nog wel een paar icoontjes die van belang zijn:

Linksonderin zie je Leave Quietly, en inderdaad, dit is de button om geruisloos de room weer te verlaten. Met de + kun je jouw volgers uitnodigen om ook deel te nemen en met de hand kun je een vraag stellen, waarbij de moderator jou op het podium kan zetten en je vragen of opmerkingen kunt stellen.

 

En nu wordt het interessant: een eigen room

Een eigen room kun je op twee manieren beginnen: 

1. met de groene button onderin de hallway (zie punt 10 van de eerste foto bovenaan het artikel)

2. een room die je alvast in de agenda zet

ad 1. Start onmiddellijk een room
Door op de groene knop te drukken krijg je meteen drie keuzes voor de room die in no time live kan zijn:

De Open room is er eentje die voor iedereen toegankelijk is. De social room alleen voor jouw volgers en de Closed room is op directe uitnodiging en volledig afgesloten om met een klein aantal mensen besloten te spreken: een audiocall. In dit submenu zie je rechtsboven + Add a Topic. Daarmee kun je kort en krachtig uitleggen waar je room over gaat. Daarna Let's go en je bent als moderator direct online met jouw room en jouw onderwerp.

Ad. 2 Een room in de agenda zetten
Om te plannen en dus ook de kans te hebben jouw room aan te kondigen, kun je ook een room in de agenda plannen. Dat doe je door op het agenda-icoon te drukken in de hallway (zie 3 bovenaan) en vervolgens rechtsboven op agenda+ icoontje. Dat brengt je hier:

En zoals je ziet: niets om bang van te worden en enorm vriendelijk in gebruik. Bedenk een naam, nodig eventueel sprekers en gasten uit, plan een goede datum en tijd en komen met een krachtige omschrijving van jouw room. Zorg op de dag van je room dat je op tijd online bent, zodat je jouw gasten welkom kunt heten.

 

Is de room actief, dan heb je als moderator een belangrijke rol. Zorg dat de regels duidelijk zijn, neem mensen aan de hand, zorg dat het soepel en boeiend verloopt. Dit moet je als moderator in ieder geval doen:

  • Introductie
  • Spelregels van de room (hoe gaat het met vragen stellen)
  • Bezoekers met een vraag (die kunnen ze stellen door het handje aan te klikken) het podium ophalen
  • Aanzetten tot interactie
  • Voor allleen zenden en een uur praten heb je podcasts....
  • Andere sprekers aan het woord laten
  • Zorgen dat sprekers op het podium, die hun eigen microfoon uit en aan kunnen zetten, niet door elkaar heen spreken
  • Let op wat je zegt: ook al mag het officieeel niet opgenomen worden, er zijn al regelmatig citaten uit rooms gelekt.
  • Aflsuiten

Je zult merken dat als je rooms host, je aantallen volgers ook snel gaan groeien. Heb je nu een aantal rooms gehost dan kun je ook een aanvraag doen om een club te hosten. Dat is een proces achter de schermen, maar hier leer je meer: request a Clubhouse Club

Wat kunnen eventprofessionals er mee?

  • Clubhouse kan een hele interessante tool zijn om in het voortraject op inhoud en kennis potentiele bezoekers van jouw komende (online) event aan je te binden en enthousiast te maken. Als voorbeeld: wij zijn onderdeel geweest van een sessie waarbij sprekers van het event dat twee weken later zou plaatsvinden al vast een tipje van de sluier gaven en vragen ophaalden bij potentiele bezoekers.
     
  • Tijdens het event kun je een spreker na of ook voor zijn/haar keynote plaats laten nemen in een sessie om vooraf de directe vragen van die dag mee te nemen in de sessie die volgt op het event. Of om in een hybride vorm een samenvatting te geven aan zij die het event niet bezochten, of na afloop vragen en terugkoppeling te doen met geinteresseerden.
     
  • Zeker ook interessant is het afterevent-gevoel: nog even nababbelen en borrelen als het event al ten einde is.

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x