EvenementOrganiseren.nl

Bedrijfsuitje organiseren? Hoe doe je dat?

Het bedrijfsuitje. We zijn er gek op. Samenkomen, iets leuks doen, of in sommige gevallen een teamuitje dat onderdeel is van een strategisch intern communicatieplan. Hoe je het bedrijfsuitje ook inzet, de vraag hoe organiseer je een bedrijfsuitje blijf even interessant. We hebben een paar stappen en tips op een rij gezet.

Ga je een bedrijfsuitje organiseren, dan zijn naast de vraag waarom organiseer je een bedrijfsuitje, onderstaande aandachtspunten, tips of checklist stappen een prima houvast:

  1. Bepaal het doel van het uitje 
    Wil je het uitje gebruiken om te ontspannen en te ontsnappen aan de dagelijkse routine, of wil je het gebruiken om teambuilding te bevorderen of om specifieke doelen te bereiken? Leg dat goed vast en kijk bij iedere stap van het organiseren van het uitje of je nog in lijn bent met de doelstelling.

    TIP: meet. Doe een nul-meting en kijk achteraf wat het uitje en het traject rondom het uitje met de doelstelling gedaan heeft
     

  2. Bepaal het budget 
    Het is belangrijk om vooraf te bepalen hoeveel je wilt uitgeven aan het uitje, zodat je activiteiten kunt kiezen die daarbinnen passen.

    TIP: het is een bedrijfsuitje, dus zakelijk en dus met een reden, met een doel. Zodra je dat helder hebt en je bent overtuigd dat een bepaald uitje dat effect kan hebben, dan kun je prima een kosten/baten analyse maken, waardoor het budget niet in beton gegoten is...
     

  3. Bepaal het aantal deelnemers 
    Het is belangrijk om te weten hoeveel mensen er aan het uitje deelnemen, zodat je activiteiten en locaties kunt kiezen, die geschikt zijn voor het juiste aantal mensen. Bij deze stap is het zeer interessant om terug te kijken naar stap 1. Wil je dat mensen elkaar leren kennen? Dan behoeft een uitje met 500 collega's een ander concept dan met 10.
     

  4. Kies een datum en tijd 
    Bepaal wanneer het bedrijfsuitje plaatsvindt en houd rekening met de beschikbaarheid van de deelnemers. Daarbij is het bedrijfsuitje onderdeel van de werktijd en dus hoeft er geen datumprikker uit, maar is het wel verstandig om het uitje goed te timen qua piekdrukte van collega's.
     

  5. Kies een locatie 
    Bepaal waar het uitje plaatsvindt. Dit kan een bepaalde stad zijn, maar het kan ook bijvoorbeeld een outdoorlocatie zijn of een compleet andere opzet. Ook hier is er maar 1 punt uit deze checklist leidend: welke locatie, accommodatie of eigenlijk context voor mijn bedrijfsuitje past het best bij het behalen van mijn doelstelling.
     

  6. Bepaal de activiteiten 
    Kies activiteiten die passen bij het doel van het uitje en binnen het budget vallen. Denk aan teambuilding activiteiten, outdoor activiteiten, culinaire activiteiten, enzovoort. Het is zeker raadzaam om hier ook de kennis en expertise van een bureau bij in te huren. Want zeker vanuit de doelstelling en natuurlijk ook gewoon om te zorgen dat het een leuke, kloppende dag wordt, is het concept uitdenken van groot belang.

    TIP: Leuke, ontspannen, activiteiten kunnen ook met dezelfde woorden gemixt worden met inhoud, of een moment om input op te halen bij je collega's, teamgenoten.
     

  7. Communiceer met de deelnemers 
    Zorg ervoor dat alle deelnemers op de hoogte zijn van de details van het uitje, zoals de datum, tijd, locatie en activiteiten. Zorg ook dat ze weten wat ze moeten meenemen en wat ze kunnen verwachten tijdens het uitje. Zelfs als je het als een verrassing wilt laten overkomen, dan nog is een bepaalde mate van verwachtingsmanagement vooraf goed.

    TIP: zie het bedrijfsuitje met haar doelstelling als onderdeel van je interne communicatiemix. Dus zorg voor een communicatietraject voor- en achteraf.
     

  8. Draaiboek, bureau, checklist, verzekering
    Bowlen, baantje huren, bittergarnituur, drankje? Het kan helemaal perfect zijn als het aansluit bij jouw doelstelling. Maar zodra het een wat meer uitdagender doelstelling heeft, dan zou je er goed aan doen om een bedrijfsuitje organiseren op een zelfde manier aan te vliegen als een evenement organiseren. Dus denk aan je draaiboek, huur een bureau in voor concept en effect, doorloop de complete checklist, denk aan je verzekeringen etc etc.

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x