jaarbeurs
22 augustus 2025

Meer overzicht, minder stress: 5 misverstanden die elke organisator herkent

Rubrieken

Waarom slimmer organiseren niet betekent dat je alles zelf moet doen Je organiseert regelmatig een bijeenkomst of congres, maar het is niet je hoofdtaak. Je bent marketeer, projectmanager of officemanager en ergens tussendoor regel je ook nog dat team-event, klantendag of congres. Voor je het weet, ben je drukker met zaaltjes, draaiboeken en parkeerinstructies dan met je eigen werk.

Veel stress ontstaat door hardnekkige misverstanden over organiseren. In dit artikel lees je welke dat zijn, waarom ze je opbreken en hoe je met slimme voorbereiding en de juiste locatiepartner straks vol vertrouwen het drukke najaar ingaat. 

Misverstand 1: ‘Als ik maar genoeg lijstjes heb, houd ik overzicht’ 

Niet dus. Overzicht zit niet in nog meer lijstjes, maar in keuzes die je níet meer hoeft te maken. Wat werkt beter: Werk met standaard formats voor draaiboeken en planning. En kies een locatie waar niet alles ‘aan jou’ hangt. Waar techniek, opstelling en ontvangst standaard geregeld zijn. En waar je kunt vertrouwen op mensen die het dagelijks doen. 

Subtiele hint: bij Jaarbeurs krijg je een vast aanspreekpunt, iemand die met je meedenkt en bijstuurt waar nodig. Geen 10 losse leveranciers, maar één partner met overzicht. 

Misverstand 2: ‘Ik begin wel als ik het straks rustig heb en zie wel hoe het loopt’

Drukke maanden? Veel andere projecten? Dan schuift het organiseren makkelijk naar achteren. Maar stress ontstaat vaak niet door wát je doet, maar door wanneer je het doet. Wat werkt beter: Gebruik de rustige zomer juist om slim vooruit te plannen. Bepaal per bijeenkomst je doel, breng je standaard documenten op orde, plan een locatierondleiding, zet je eerste draaiboek klaar en overleg alvast over techniek en opstelling. Dan begint september met overzicht in plaats van chaos. 

Misverstand 3: Een zaal regelen is het grootste werk

De locatie is geboekt, de lunch gekozen. Mooi, toch? Maar dan komen de vragen: Heeft de spreker een headset nodig? Is er plek voor netwerken? Wat als iemand online wil inbellen? Wat werkt beter: Kies een locatie waar die vragen standaard gesteld worden. Die met je meekijkt naar het programma en weet wat er nodig is. Zo maak je minder fouten, hoef je minder in te grijpen en creëer je meer rust voor jezelf. 

Misverstand 4: Goede voorbereiding is genoeg 

Natuurlijk helpt het als je goed voorbereid bent. Maar zelfs dan loop je op de dag zelf nog tegen dingen aan. Een flipover die ontbreekt, iemand die te laat is, een beamer die niet meewerkt. Wat werkt beter: Werk samen met een partner waar er altijd iemand is om je te helpen. Iemand die direct oplost, bijstuurt en schakelt. Dat is het verschil tussen continu brandjes blussen of echt bezig zijn met de inhoud van je dag. 

Bij Jaarbeurs is er altijd een dutymanager aanwezig. Die zorgt dat alles loopt. Zodat jij dat niet hoeft te doen. 

Misverstand 5: ‘Ik kan me pas na het event ontspannen’

Overzicht creëer je vóór het event, niet erna. Maak na elke bijeenkomst een korte evaluatie: wat werkte goed, wat kan anders? Zo bouw je routine op en verminder je stress bij de volgende keer. 

Klaar voor een zorgeloze start van het najaar

Wie nu investeert in voorbereiding, start het drukke najaar met meer rust en energie. Bij Jaarbeurs begrijpen we dat bijeenkomsten organiseren vaak niet je enige verantwoordelijkheid is. Daarom nemen we zoveel mogelijk regelwerk uit handen: van techniek tot ontvangst. Zodat jij je kunt richten op wat er echt toe doet: je deelnemers en je inhoud. 

Meer weten of alvast jouw najaarsbijeenkomsten plannen? Kijk hier voor Jaarbeurs congreslocaties en hier voor vergaderruimtes.