
Hogere BTW zorgt direct voor hogere consumentenprijzen. Daar maakte onder meer Koninklijke Horeca Nederland (HKN) zich openlijk druk over. Terecht want bij gelijke bestedingen, betekent dit minder omzet voor de horeca. Eten, non-alcoholische dranken, koffie, thee, bloemen, het valt allemaal onder het laag BTW tarief, dat nu dus 9 procent bedraagt. De consument in het restaurant of op het terras merkt dit direct, want de verhoging van 6 naar 9 procent zorgt in bijna 100 procent van de gevallen voor hogere consumentenprijzen. Hoe anders is dit in de markt van zakelijke evenementen. In grote lijnen valt daar, onder meer op basis van de werkkostenregeling, een splitsing te maken:
- Cateringkosten voor een intern (fun) evenement
- Cateringkosten voor een evenement met een externe doelgroep
In het eerste geval vallen, bij een evenement met een overwegend fun karakter, ook de kosten voor catering onder de WKR. Nog los van de forfaitruimte, zijn dit dus kosten die inclusief de BTW van de winst afgetrokken mogen worden, om de winstbelasting te drukken. Echter, organiseert u een zakelijk evenement dan merkt u de verhoging wellicht bij het betalen, maar is de BTW direct weer terug te vorderen. Netto is er dus eigenlijk geen verschil, al moet er wel eerst betaald worden. De directe kosten, met invloed op uw cashflow, verschillen dus wel degelijk.
In de Linkedin-groep EvenementOrganiseren.nl/ EventBranche.nl (10.000 leden) reageerde een aantal parytcateraars op de verhoging. Er verschilt voor hen niet veel: ‘Wij bieden aan ex BTW, maar de eindfactuur is dus wel hoger’, laten Eva Bikkers van Oseven en Miranda Hesselmans van MPS | food & design weten. ‘Op al onze locaties waar kassa’s zijn, zijn de prijzen verhoogd. Daar is acceptatie en is uitleg niet nodig. Op de factuur zijn de prijzen ex BTW’, vult Robin van der Schuyt van Van der Linde Catering + Evenementen aan. Kortom een storm in een glas water, waarbij er wel rekening gehouden moet worden met gestegen prijzen op de eindfactuur. Klein rekenvoorbeeld:
Relatie evenement voor 100 personen
Cateringkosten, zonder alcoholische dranken: €100,- pp
Totale cateringkosten €10.000,-
BTW bij 6%: €600,-euro eindfactuur €10.600,- *
BTW bij 9%: €900,- euro eindfactuur €10.900,- *
* Betaalde belasting direct terug te vragen