EvenementOrganiseren.nl

6 tips voor een goede aftermovie van jouw evenement

De aftermovie van een evenement is van groot belang, niet alleen omdat het mooi is om nog even terug te kijken, maar het kan de boodschap, het gevoel en de boodschap overbrengen naar een nieuwe doelgroep en laten beklijven bij de bezoekers die ook live aanwezig waren op jouw evenement. Maar wat moet je nou wel en niet doen bij een goede evenementenvideo?

Asher Isebia is cameraman en editor en expert in het maken van goede, effectieve en mooie video's op evenementen. Met zijn bedrijf Utcasher timmert hij hard aan de weg in evenementenland. Hij deelt zijn kennis met 6 tips om tot een goede aftermovie te komen:

'In de wereld van evenementen die gebruikt worden als marketing- of communicatietool zie ik heel veel video's die gemaakt zijn als een soort festivalaftermovie. Ze brengen mooi de sfeer en het gevoel over en kunnen prima dienst doen als promotie voor de editie van het jaar erop, maar er is meer te halen met een goede aftermovie van jouw evenement. Dit is wat je wel en niet moet doen:'

  • Nooit meer: 'doe maar wat'
    Het is bijna schrikbarend en opvallend tegelijkertijd: in heel veel opdrachten voor een aftermovie van een evenement staat vrij vertaald: doe maar wat. Maar het heeft zo ongelooflijk veel meerwaarde door goed na te denken wat je met een aftermovie wilt. Denk na over wat er in moet. Het zal de aftermovie enorm ten goede komen.
     
  • Denk ook aan audio
    Vaak ligt de focus op beeld, mooi muziekje eronder en dan is daar de aftermovie. Maar ons vak heet toch eventmarketing en 'live' communicatie, dan zou ik zeggen: voeg een enkele quote toe waarin de kern van de boodschap verpakt zit. Pas op met te veel audio, maar kies voor een krachtige samenvatting met meerwaarde.
     
  • Voorkom lange shots
    Lange shots, met vele seconden hetzelfde beeld of dezelfde inhoud...niet doen, dat wordt namelijk heel snel saai en haalt de dynamiek en de aandacht weg bij de aftermovie.
     
  • Let op met het gebruik van muziek
    Ga je jouw evenementenvideo gebruiken om te delen, om te verspreiden dan moet er goed nagedacht worden over rechtenvrije muziek. Ik beschik zelf over een databank met rechtenvrije muziek. Alleen die muziek is al heel snel, heel standaard. Je moet dus wel weten waar je de juiste muziek vindt, zie daar de meerwaarde van een goed ingevoerde prof. Ik heb bijvoorbeeld een abonnement op copywright-vrije muziek van niveau, veel rechtenvrije muziek is namelijk bagger. Opletten dus.
     
  • To filter, or not to filter
    Eigenlijk is er maar 1 oplossing: geen filter. Op video zorgt een filter altijd voor kwaliteitsvermindering, wel kun je color grading toepassen om het beeld te verbeteren en iets aan te passen. Not to filter dus...
     
  • Levertijd
    Als videograaf kun je als het moet heel snel en adequaat werken en leveren, maar maak hier op voorhand heldere afspraken over. Stel een deadline/levertijd van de video en leg dit ook vast.
     

Asher Isebia, cameraman en video editor uit Utrecht en werkzaam in heel Nederland. Ruime ervaring in een breed scala aan producties.


 

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x