8 februari 2018

Wat u kunt leren van het beste congres van Nederland: 5 tips

Door Lisanne Wolterink
Congressen en live communicatie - Het live overbrengen van kennis in alle vormen, zijn hot. Heel veel bedrijven en organisaties kiezen inmiddels voor de live vorm van communiceren. Maar pas op, want het wordt al heel snel saai. Aan de andere kant: met de juiste beleving en het juiste concept is het goud waard. Daarom is het interessant om te kijken naar het beste Congres van Nederland. EvenementOrganiseren.nl filterde 5 gouden tips uit het Congres van het jaar.

Dit jaar viel een samenwerkingsorganisatie in het voortgezet onderwijs regio Amsterdam, genaamd ZAAM, in de prijzen bij de Gouden Giraffe Event Awards. Dit zijn de awards voor de beste zakelijke evenementen van Nederland. ZAAM won met ‘The Battlez’ in de categorie congressen. Kennisoverdracht staat in deze categorie centraal.

Case: ZAAM 5 jaar ‘The Battlez’



Opmerkelijk is het dat een onderwijsinstelling wint naast grote merken als McDonald’s, C&A en Coca-Cola. Welke punten zorgden ervoor dat dit evenement zo succesvol was? Laat ons u hierin ‘onderwijzen’ aan de hand van 5 tips:

Tip 1: Zorg voor betrokkenheid
Betrek, wanneer u betrokkenheid wilt realiseren, uw doelgroep vanaf het begin af aan bij de organisatie van het evenement. Wat willen zij zien, horen en doen? Denk bijvoorbeeld aan pre-event ondervraging.

Tip 2: Verenig / bundel de krachten
Zijn er partners te vinden die uw evenement kracht bij kunnen zetten, zijn er samenwerkingen die aangegaan kunnen worden? Neem een voorbeeld aan ZAAM waarbij met 23 (!) scholen samengewerkt werd. Samen hebben zij een groter bereik, een groter budget en een groter draagvlak.

Tip 3: Voeg een interactief competitie element toe
Wilt u bezoekers letterlijk en figuurlijk in beweging brengen? Denk dan aan een competitie element zoals Shake On, Game Events, een debat of samenwerken in spelvorm. Zo zorgt u voor interactie, actie, adrenaline en het levert ook echt wat op.

Tip 4: Implementeer ideeën
Veel input ontvangen? Doe er meteen wat mee. Stel een jury samen, kies het beste en meest haalbare idee/concept en zorg dat het uitgevoerd wordt. Betrek ook de winnaars in dit proces. Als het daadwerkelijk tot uitvoer komt danzorgt dit voor meer engagement onder uw publiek.

Tip 5: Verleng het effect van het evenement
In deze case is te zien dat het succes zorgde voor een vervolgtraject. Zo werd de datum van het event officieel omgedoopt tot De Dag van de Leraar. Tevens is er besloten naar aanleiding van het succes een innovatie platform te starten. Zo blijft de mogelijkheid om ideeën aanleveren bestaan en blijft de herinnering aan het evenement warm.