
De ‘customer journey’ is letterlijk de reis die een bezoeker aflegt voor, tijdens en na het evenement. Is die reis optimaal, dan kan de impact van een evenement vergroot worden.
Uit het onderzoek rolden 5 succesfactoren waar u veel aandacht aan moet schenken om tot het optimale resultaat, effect en impact te komen met uw evenement:
1. Spread the word: bereik potentiële bezoekers
- goede online vindbaarheid
- biedt potentiële bezoekers genoeg informatie
- maak het makkelijk dat de content van het event/sessie eenvoudig toegankelijk is
2. Easy Access: optimaliseer de fysieke reis van uw bezoekers
- zorg dat de belangrijkste programma onderdelen makkelijk te vinden zijn
- zorg voor een videocompilatie en/of infographic
- wees duidelijk in de bewegwijzering/routing
3. Route to Success: Zorg voor optimale vindbaarheid van relevante exposanten en sessies

- zorg dat een bezoeker weet wie er komt en dat ze makkelijk kunnen connecten
- faciliteer de spontane manier van netwerken
- hoe persoonlijker de plattegrond, hoe beter
4. Be in charge: help bezoekers relevante mensen te ontmoeten en geschikte sessies te volgen
- zorg voor interactieve digitale informatie
- richt een deel van uw evenement in waar het louter om kennisoverdracht gaat
- maak het makkelijk om de best passende cases per individu te kiezen
5. Feel at home: faciliteer spontane ontmoetingen die net even dat andere gesprek opleveren
- zorg voor fysieke plekken waar spontane ontmoetingen kunnen ontstaan
- zorg voor werkplekken, oplaadplekken, napping, etc
- zorg voor persoonlijke ruimte, ook op het gebied van bijvoorbeeld catering
Deze resultaten komen uit het IPA Bellwether onderzoek. In dit onderzoek wordt ook inzicht gegeven in de verhoudingen in de budgetten van de marketingbudget-verdeling. Daarbij toont het onderzoek aan dat de budgetten voor eventmarketing al 17 (!) kwartalen op een rij groeien.