
Nog even los van de keuze welke social media kanalen ingezet worden rondom jouw evenement, zijn er vier gouden regels die je kunt hanteren om tot resultaat te komen.
Ieder evenement verdient een hashtag. Gebruik de hashtag consequent en laat de # ook overal zien waar het kan: in jouw eigen social media content, de website, in mailings, op het evenement, in content op jouw eigen site, gevonden worden daar gaat het om.

Uit Social media rondom uw evenement: 20 tips, do's en don'ts:
Formuleer een hashtag (#) voor het event en communiceer deze. Zie de hashtag als een label/merk van uw evenement.
Moedig bezoekers en potentiele bezoekers, maar zeker ook partners, toeleveranciers en andere betrokkenen als sprekers aan om via social media mee te promoten en bijvoorbeeld de hashtag te gebruiken. Het zorgt niet alleen voor een online community, maar de betrokkenheid is ook goed te meten, te sturen en op te reageren.
- TIP: voorzie de partners, bezoekers, standhouders van materiaal ter promotie. Een simpele visual is al een slimme zet en eenvoudig te delen.
Stop niet bij partners en zogeheten stakeholders, maar richt je ook vooral op bezoekers en gasten. Geef ze een korting of incentive als ze mee helpen met de promotie via social media. Laat ze als ambassadeurs het evenement bij hun peers promoten. Ook hier is het slim om bezoekers van promotiemateriaal te voorzien.

Social media maken het mogelijk om al ver voor het evenement een community te maken van toekomstige bezoekers. Daar kunnen dus al mensen samengebracht worden onder de 'vlag' van een evenement dat nog moet komen. Bijna alle social media bieden mogelijkheden om groepen op te zetten of evenementen te promoten, maak daar gebruik van. In de wetenschap dat nog altijd de meeste bezoekers voor netwerken komen, is het slim om dit voor en na het evenement te voeden, sturen en te activeren.
Social media zijn bij uitstek geschikt om tot realistisch verwachtingsmanagement te komen. Deel wat er te halen is op het evenemnent, beantwoordt vragen en reageer in groepen waar over jouw evenement gesproken wordt. Daarbij is het aan te raden om vooraf al content van sprekers te delen en te vragen om input. Het zorgt voor engagement en dat is nog altijd de meest krachtige vorm van promotie.
- TIP: lees ook 20 social media tips op en rondom evenementen
- TIP: lees ook Hoe zet je social media in voor je evenement?