12 februari 2019

Event marketing: Zonder budget uw evenement promoten doet u zo

Door EvenementOrganiseren.nl Redactie
Als u een evenement heeft georganiseerd dan weet je u belangrijk eventmarketing is. Dit kan grootschalig maar dit hoeft niet per definitie niet prijzig te zijn. Het klinkt te mooi om waar te zijn maar in dit artikel leest u manieren om uw evenement te promoten zonder een dubbeltje uit te geven.

Heeft u interessante experts op het podium? Vraag hen voorafgaande aan het evenement te delen dat zij aanwezig zijn. Zij kunnen het toevoegen aan hun agenda online, het bericht delen op sociale media of een eventueel een video opnemen voorafgaande aan het evenement die u zelf kan delen. Let er wel op dat u dit voorafgaande aan de definitieve boeking bespreekt.

Als u ervoor zorgt dat het evenement een exclusief karakter heeft en dat het aantal tickets schaars is dan wordt de drive om een ticket te kopen groter. De bekende FOMO speelt op: de Fear Of Missing Out. Ook een deadline om te beslissen helpt, zo stimuleert u een impulsaankoop. U kunt bijvoorbeeld de eerste 1000 tickets voor een lager tarief aanbieden. Als deze tickets er doorheen zijn wordt de prijs automatisch hoger.

Men meldt zich vaker aan als er een vriend of bekende aanwezig is. Dit is voor de geïnteresseerden een win-win situatie. Én er komt korting bij kijken en er komt iemand naar het evenement waar zij een connectie mee hebben. Let op: houdt rekening met de AVG, u mag diegene die op dat moment kaartjes aan het kopen is niet belonen met een korting wanneer zij alleen een naam en emailadres invullen. In dit laatste geval kan iemand een willekeurig emailadres invoeren en beloond worden met korting. De korting kan zich ook vertalen naar een product, denk bijvoorbeeld aan een boek van de keynote spreker.

U trekt aandacht als u foto's (maar ook recensies) deelt van vorige edities. Vooral beelden met personen werken goed. Voor diegene die het evenement al bezocht hebben is daar de herkenning.

Als jij iets voor iemand doet dan voelt de ander de behoefte om dit terug te doen. Dit hoeft geen groot ding te zijn maar vraag gerust uw partners om hun netwerk ook aan te spreken voor de verspreiding van de uitnodiging. Plak in ieder geval het affiche op het evenementenprikbord van de locatie. Werk samen met uw partners om er een win-win-situatie van te maken.

Humor is een gratis middel en wanneer het op de juiste manier ingezet wordt dan kunt u de aandacht van uw bezoekers op een positieve manier trekken. De kans dat een humoristisch bericht gedeeld wordt is vele malen groter dan een bericht zonder humor. Zo is onderstaand voorbeeld een perfecte uitnodiging van een evenement van Weight Watchers.

<p></p>
" src=

Een bijzonder idee maar wel een leuk idee! Zo ging een auteur u al voor. Hij verstopte ter promotie van zijn boekpresentatie zijn boek op verschillende plekken in willekeurige steden. Online liet hij zijn volgers weten waar te zoeken. Een boek gevonden? Dan had je ook twee tickets voor het evenement bemachtigd. Deze vorm van promotie valt onder de trend Gamification die EventBranche.nl eerder al benoemde.

Stuur niet dezelfde e-mail naar iemand die al meer dan tien jaar uw trouwe bezoeker is. Diegene verdiend een andere benadering, maak voor hen een speciale e-mail. Heb je ook een groep die trouw elk jaar komt maar vorig jaar heeft overgeslagen? Laat ze weten dat je ze gemist hebt en wat zij hebben gemist. Laat weten dat je wil dat zij er weer zijn. Let wel op de AVG-richtlijnen omtrent mailingen.


Lees ook:
Eventpromotie voor nop: 6 ideeën voor de promotie van uw evenement