EvenementOrganiseren.nl

Zo wordt jouw evenement beter gevonden - SEO voor evenementen

SEO staat voor Search Engine Optimization. Zoekmachine optimalisatie, in het Nederlands vertaald, is van belang voor de vindbaarheid van jouw evenement. Bij interne evenementen is dit niet zo belangrijk maar bij alle evenementen waarbij mensen buiten uw eigen netwerk welkom zijn, waarbij u tickets moet verkopen, is het van belang om te zorgen voor een goede vindbaarheid via zoekmachines. In dit artikel een aantal tips om jouw positie, binnen de zoekresultaten, te verbeteren.

Hou er rekening mee dat het bij het gebruik van SEO gaat om een lange termijnstrategie. Deze tips kunnen worden gezien worden als een aftrap voor een traject dat u ingaat voorafgaande aan jouw evenement. Hierbij moet onderscheid gemaakt worden tussen eenmalige en terugkerende evenementen. Wij nemen jou binnenkort op EvenementOrganiseren.nl mee in de meest succesvolle trajecten die je voorafgaande aan een evenement kunt doorlopen. Daarbij moet er rekening gehouden worden met het feit dat SEO een zogenoemde 'pull-strategie' is. Bij een eenmalig evenement zul je ook ''push-strategieën' moeten inzetten. Daarover leest u binnenkort meer op EvenementOrganiseren.nl  


1. Wat zijn de belangrijkste zoekwoorden voor het evenement?


Ga voor jezelf na wat de belangrijkste kernwoorden van uw evenement zijn. Organiseert u een congres over duurzaam leiderschap? Gebruik deze woorden dan ook op uw website en schrijf ze voluit. Wanneer iemand zoekt op informatie duurzaam leiderschap en de zoekmachine herkend deze woorden van jouw eventpagina dan zal jouw pagina hoger op de lijst van resultaten staan. Gebruik de zoekwoorden voornamelijk in de koppen en in de titels, wanneer u deze accentueert door ze dikgedrukt te maken, wordt de waarde van deze woorden groter.

 

2. Werk samen voor een verbeterde vindbaarheid


Samen heb je een groter bereik dan alleen. Dat leerde ook Content Marketing Vrouw van het Jaar Carlijn Postma ons: ‘zoek dan de samenwerking’ Of heb je zelf niet dat grote bereik? Werk dan samen’  In het artikel Contentmarketing voor evenementen deelden wij een aantal lessen uit haar lezing. Kijk bijvoorbeeld of op een andere website naar uw evenement verwezen kan worden. Het platform voor eventprofessionals EventBranche.nl is hier een voorbeeld van. Jouw evenement kan in de persberichtenmodule gedeeld worden. Deel de link naar uw website ook op sociale media en vraag uw volgers de link te verspreiden voor een groter bereik.

 

3. Content vol keywords


Stel, tijdens jouw evenement staat een begenadigd spreker op het podium, vraag die spreker dan ook om voorafgaande aan het event een aantal vragen te beantwoorden. Deze content ‘voert’ uw eigen website. Wanneer dezelfde zoekwoorden gebruikt worden, wordt jouw website door de zoekmachines beter gewaardeerd en daardoor beter gevonden. Zorg er wel voor deze content authentiek is.



4. Focus op de tijd en locatie van jouw evenement 

 

Jouw website hoeft niet het hele jaar door bovenaan te staan in de lijst met resultaten maar wanneer de locatie en de datum bekend zijn zorg dan dat dit duidelijk gecommuniceerd wordt. Op de website moet duidelijk de datum van het evenement en de locatie vermeld zijn. Is jouw Congres over duurzaam leiderschap op 15 mei 2019 in Amersfoort. Dan moet jouw evenement gevonden worden als men zoekt naar Evenement duurzaamheid Amersfoort. Wissel af met de benaming van het evenement op jouw website.