EvenementOrganiseren.nl

Wat u kunt leren van het beste congres van Nederland: 5 tips

Congressen en live communicatie - Het live overbrengen van kennis in alle vormen, zijn hot. Heel veel bedrijven en organisaties kiezen inmiddels voor de live vorm van communiceren. Maar pas op, want het wordt al heel snel saai. Aan de andere kant: met de juiste beleving en het juiste concept is het goud waard. Daarom is het interessant om te kijken naar het beste Congres van Nederland. EvenementOrganiseren.nl filterde 5 gouden tips uit het Congres van het jaar.

Dit jaar viel een samenwerkingsorganisatie in het voortgezet onderwijs regio Amsterdam, genaamd ZAAM, in de prijzen bij de Gouden Giraffe Event Awards. Dit zijn de awards voor de beste zakelijke evenementen van Nederland. ZAAM won met ‘The Battlez’  in de categorie congressen. Kennisoverdracht staat in deze categorie centraal.

 

Case: ZAAM 5 jaar ‘The Battlez’




Doelstelling van het evenement:
Het verbeteren van de scholen door kennisuitwisseling, de opstart van een platform voor samenwerking en door verbetering van communicatie.

Het concept bestond uit de volgende stappen:  
1. Design Thinking Roadshow
Langs alle 24 scholen, om zo samen met medewerkers en leerlingen na te denken over uitvoerbare plannen die zouden kunnen bijdragen aan de doelstelling.

2. Pitch training
Leerlingen en medewerkers van alle scholen werden getraind door ‘pitch trainers’ om zo hun idee te presenteren tijdens de finale van The BattleZ op de Dag van de Leraar en Leerling op 5 oktober 2017
  
3. The Battlez Pitch Event
Tijdens het congres zijn 23 innovatieve ideeën voor een betere leeromgeving gepresenteerd voor een divers publiek. De 4 winnaars konden dankzij de sponsoring en het commitment van het bestuur van ZAAM de ideeën uit voeren.

Het resultaat:
Ze hebben 23 unieke presentaties van leerlingen en leraren ontvangen, varieerde van toneelstukken tot dansvoorstellingen, van monologen tot door leerlingen zelf geproduceerde films. Ze hebben veel innovatieve ideeen ontvangen en het bestuur heeft besloten een innovatie platform te starten. Tevens werd 5 oktober werd officieel omgedoopt tot De Dag van de Leraar en Leerling.


Opmerkelijk is het dat een onderwijsinstelling wint naast grote merken als McDonald’s, C&A en Coca-Cola. Welke punten zorgden ervoor dat dit evenement zo succesvol was? Laat ons u hierin ‘onderwijzen’ aan de hand van 5 tips:

Tip 1: Zorg voor betrokkenheid
Betrek, wanneer u betrokkenheid wilt realiseren, uw doelgroep vanaf het begin af aan bij de organisatie van het evenement. Wat willen zij zien, horen en doen? Denk bijvoorbeeld aan pre-event ondervraging.

Tip 2: Verenig / bundel de krachten 
Zijn er partners te vinden die uw evenement kracht bij kunnen zetten, zijn er samenwerkingen die aangegaan kunnen worden? Neem een voorbeeld aan ZAAM waarbij met 23 (!) scholen samengewerkt werd. Samen hebben zij een groter bereik, een groter budget en een groter draagvlak.

Tip 3:  Voeg een interactief competitie element toe
Wilt u bezoekers letterlijk en figuurlijk in beweging brengen? Denk dan aan een competitie element zoals Shake On, Game Events, een debat of samenwerken in spelvorm. Zo zorgt u voor interactie, actie, adrenaline en het levert ook echt wat op.

Tip 4: Implementeer ideeën
Veel input ontvangen? Doe er meteen wat mee. Stel een jury samen, kies het beste en meest haalbare idee/concept en zorg dat het uitgevoerd wordt. Betrek ook de winnaars in dit proces. Als het daadwerkelijk tot uitvoer komt dan zorgt dit voor meer engagement onder uw publiek.  

Tip 5: Verleng het effect van het evenement
In deze case is te zien dat het succes zorgde voor een vervolgtraject. Zo werd de datum van het event officieel omgedoopt tot De Dag van de Leraar. Tevens is er besloten naar aanleiding van het succes een innovatie platform te starten. Zo blijft de mogelijkheid om ideeën aanleveren bestaan en blijft de herinnering aan het evenement warm. 
 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x