EvenementOrganiseren.nl

Wat is de beste manier om een evenement, congres of beurs te vermarkten?

De marketing rondom evenementen is afhankelijk van de boodschap van de organisator. Voor wie is het evenement, wat heeft de bezoeker er aan? En hoe wordt het memorabel? Het is heel goed om jezelf te verdiepen in de marketing van het eigen evenement. Niet in onderstaande lijst van tips, maar wel een waarheid als een koe: de inhoud, de beleving, maak het memorabel, uniek en zorg voor de ultieme angst om iets te missen. Andere tips?

Wat is de beste manier om een evenement te vermarkten?

  • ‘Verplaats je in de schoenen van de bezoeker en overtref zijn verwachtingen’

In de loop der jaren is de belangrijkste insteek niet veranderd; verplaats je in de schoenen van de bezoeker en overtref zijn verwachtingen. ‘You only have one chance to make a good first impression’; dus zorg ervoor dat de eerste kennismaking met jouw event goed geregisseerd is. De juiste ambassadeur/endorser van jouw event kan ook een wereld van verschil maken.

  • ‘Een sfeer/beleving weergeven is vaak nog belangrijker dan de facts & figures’

Het aanbod is tegenwoordig groot, zorg dat je goed te vinden bent in de zoekmachines, die vervolgens doorlinken naar een kwalitatief hoogwaardige webpagina die snel laadt en in maximaal 1 minuut de consument over de streep trekt. Sfeer/beleving weergeven is vaak nog belangrijker dan de facts & figures. Hiermee geef je je klant/bezoeker dat ‘wow, hier moet ik heen’-gevoel. Als dat gebeurt zit je goed.

  • ‘De kracht zit juist in het geven van aandacht aan de doelgroep’

Het bereiken van een grote doelgroep via bijvoorbeeld ‘printed media’ is vaak erg kostbaar. Social media bieden een uitkomst qua kostenplaatje, maar ook als het gaat om bereik. Social media kanalen zijn niet bedoeld om enkel berichten te zenden en jouw evenement concreet te promoten. De kracht zit juist in het geven van aandacht aan de doelgroep, waardoor jouw evenement direct en indirect ‘top of mind’ wordt bij jouw volgers.

  • ‘Voor publieksevenementen en festivals is het van belang dat het eerste contact tussen de aanbieder en consument ‘liefde op het eerste gezicht’ is’

Voor publieksevenementen en festivals is het van belang dat het eerste contact tussen de aanbieder en consument ‘liefde op het eerste gezicht’ is. In een maatschappij waarin de consumenten, al dan niet onbewust, hun keuze laten afhangen van in hoeverre een product of dienst aansluit bij de waarden die hij/zij nastreeft, is het van belang om meteen die klik te vinden. Dit is te bereiken door veel aandacht te besteden aan visuele uitingen en het verstrekken van de juiste hoeveelheid informatie. 

 

Wat moet je hier voor doen, wat zijn de belangrijkste tips?

Eerlijk gezegd is het geen ‘rocket science’. Om een marketingbeleid rondom evenementen op te zetten, dien je vanuit het hart van je eventconcept te beginnen. Wat zijn de waarden die je uitdraagt en welke beleving zet je neer? Dit zijn de belangrijkste vragen die je dus als eerste dient te beantwoorden alvorens je strategie te gaan bepalen.

  • ‘Website op orde, vindbaar zijn, dan pas in de markt zetten’

De keuze van je kanalen bepaal je aan de hand van je doelgroep. Zorg er wel voor dat je goed vindbaar bent op Google en dat je website op orde is voordat je jezelf in de markt zet. Prikkel jouw doelgroep regelmatig met ‘teasers’ in de aanloop naar het event. Een ‘after movie’ zorgt voor beleving na afloop van het event en verhoogt het - we were part of- gevoel. Filmpjes kennen een grote 'deelbaarheid' en daarmee wordt de kans op een breder bereik groter. Het is dus goed om een compilatie van de dag te maken en het filmpje te delen met de aanwezigen. Als het filmpje leuk en interessant is, is de kans groot dat mensen hun aanwezigheid achteraf nogmaals benoemen op social media en dit filmpje delen.

  • ‘Denk aan parkeren online en apps voor je bezoeker’

Het is belangrijk dat je al jouw beloftes en verwachtingen nakomt. Maak het jouw bezoeker daarom zo gemakkelijk mogelijk – denk aan parkeren online regelen, event/beurs apps enz.

 

Wat zijn de trends als het gaat om het vermarkten van events? Content, short video advertising, etc? Waar de aandacht van de consument ook naar uitgaat, organisaties moeten die aandacht volgen en blijven vasthouden. Want in een tijd waarin mensen per dag aan zo’n 3.600 reclame-uitingen en logo’s worden blootgesteld, is de concurrentiestrijd groot.

Zoals eerder aangegeven werd, is alles tegenwoordig visueel. De verhouding van tekst en beeld kan met 10% / 90% worden omschreven. De tijd van uitgebreide brochures met tekst doorspitten is voorbij. Mensen willen het evenement voorproeven en beelden spelen hierin een belangrijke rol. Vooral bewegende beelden. Waarom zou je tien minuten lang een website doorlezen als een ander in een video van 90 seconden een compleet en volledig beeld van de mogelijkheden kan geven?

‘Denk mee met de organisator, bijvoorbeeld over potentiele groei’

Organisatoren willen dat er meegedacht wordt. Een beurs die bijvoorbeeld regionaal wordt opgezet, moet de mogelijkheid krijgen om te groeien naar landelijk niveau.