Verbeterde veiligheid op evenementen door informatiegestuurd werken Het inzetten van technische hulpmiddelen als verlengstuk van de menselijke zintuigen, dit zorgt voor een verbeterde, mobiliteit en veiligheid voor zowel bezoeker als opdrachtgever. Dat is waar de Safety Group nu en in de toekomst vol op inzet, lees in dit artikel over de mogelijkheden. Zorgen dat je weet wat er speelt door een verbeterd waarnemingsvermogen en daar efficiënt op inspelen. Wat is informatiegestuurd werken precies? Simpel gezegd gaat het om het slimmer en beter gebruikmaken van data. Het monitoren van deze data stelt je als bedrijf in staat om betere beslissingen te nemen en effectiever en efficiënter te handelen. Technologie gaat het menselijk waarnemen nu en in de toekomst steeds vaker ondersteunen bij de Safety Group. Mari van Dorst, directeur Kennis & Innovatie van de Safety Group, beschrijft de 3 stappen waarin zij handelen: 1. Informatie, kennis en data verzamelen door waarneming van sensoren en de menselijke waarneming. 2. Deze informatie analyseren, overzichtelijk in beeld brengen op een overzichtelijk dashboard. Via dit dashboard wordt de regie op afstand in handen genomen. 3. Op basis van bovenstaande gegevens wordt gehandeld, beslissingen worden genomen en het personeel wordt aangestuurd. Data verzamelen Apps op de mobiele telefoon van de bezoeker: Een voorbeeld is de samenwerking met de app Flitsmeister, de app die real-time verkeersinformatie met ruim 1,2 miljoen gebruikers deelt, geeft hen de mogelijkheid meta-data te verzamelen. Zoals verkeerstromen rondom het evenement. Ook de gebruiker ontvangt berichten, zoals; ‘U nadert een verkeersregelaar’ Dit zorgt voor een veiligere situatie voor zowel het personeel als de bezoeker. Telsystemen: in de vorm van een sensor worden bezoekers of auto’s geteld, deze data doorgestuurd naar het dashboard. Vervolgens wordt deze informatie gedeeld met de bezoekers en het personeel. Dit kan bijvoorbeeld het aantal beschikbare parkeerplaatsen zijn. Bodycams deze camera’s, die de beveiligers bij zich dragen, zorgen ervoor dat vanuit het dashboard in ‘the heat of the moment’ meegedacht kan worden. De camera’s hebben tevens een conformerende werking: zowel de bezoeker als de beveiliger gaat zich naar de norm gedragen. Locatiebepaling In het geval van een incident is het van belang om snel te kunnen schakelen. Welk personeelslid kan het snelst bij het incident zijn? Je wil diegene die het dichts bij staat als eerste op de locatie hebben. Op afstand kan dit aangestuurd worden vanuit het dashboard kunnen deze beslissingen gemaakt worden. Heatmap waar is het druk en waar is het niet druk? Dat kan met deze thermische sensor gemeten worden aan de hand van warmte. Ook ondersteunen de thermische camera’s bijvoorbeeld de beveiliger die in de nacht een evenemententerrein moet beveiligen. Deze beveiliger ziet niet wat er in elke hoek van het terrein gebeurd, de sensoren vergroten het waarnemingsvermogen in de nacht. Historische data los van bovenstaande ‘tools’ kan de Safety Group ook putten uit hun eigen historische data. Zij hebben inmiddels zoveel evenementen ondersteunt dat zij hun kennis en informatie als referentiekader kunnen gebruiken. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de spreiding in de aankomst van bezoekers, de bezoekersstromen, de potentiële calamiteiten en het aantal beveiligers benodigd per evenement. Trendanalyses Binnen het dashboard kunnen trendanalyses gedaan worden. Als er meerdere keren een incident plaatsvind op dezelfde locatie dan wordt dit in beeld gebracht en hiernaar wordt vervolgens gehandeld. Wat kunnen we de komende jaren verwachten? Sneller, slimmer, veiliger en efficiënter door middel van informatiegestuurd werken.. er zitten geen nadelen aan deze ontwikkelingen. Of krijgen de klanten een hogere factuur op de deurmat? Volgens van Dorst vergt het voor de Safety Group een flinke investering qua tijd en geld maar de klant zal hier niet veel van merken. Door de efficiëntere inzet van personeel zal het zelfs kostenbesparend worden. Waar staan ze over 5 jaar? “Over 5 jaar zijn alle toekomstplannen doorgevoerd en het waarnemingsvermogen is vergroot. Het klassieke principe van beveiligingsmanagement en mobiliteitsmanagement blijft bestaan. Het zal uiteindelijk altijd blijven aankomen op menselijk handelen. Echter wel aangevuld door middel van nieuwe methodieken en technologieën.” aldus van Dorst. Safety Group Pionier en innovator in de branche In 20 jaar is Safety Group uitgegroeid tot een organisatie met ruim 1.000 medewerkers. Onder hun dak hebben zij negen gespecialiseerde bedrijven in (evenementen)verkeer, vervoer, veiligheid en educatie. De meeste kansen, als het gaat om informatiegestuurd werken, liggen bij Traffic Support en Crowd Support. Traffic Support leidt het verkeer letterlijk en figuurlijk in goede banen en bij Crowd Support draait het om het veilig en vriendelijk verwerken van bezoekersstromen en de gehele beveiliging van het evenement. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op met Mari van Dorst: m.vdorst@safetygroup.nl