EvenementOrganiseren.nl

Slim zijn: maak je evenement Netflix proof

Een evenement Netflix-proof? Dat klink heel eng of gek, of allebei, maar het super logisch. Als het jou lukt om jouw evenement te stoelen op het succes van Netflix, ben je echt spekkoper. Hoe je dat doet? In 5 stappen bieden we houvast.

Eerst maar eens kijken wat een evenementenconcept gebaseerd op het succes van Netflix inhoudt:

De consument en dus jouw bezoeker of gast wil zelf beslissen. We hoeven het niet zelf te organiseren, sterker nog: liever niet, maar wie iets organiseert doet er goed aan binnen dat concept de bezoeker zelf zijn of haar programma samen te laten stellen. Welke onderwerpen spelen in de dagelijkse praktijk van de potentiele bezoeker en moeten dus op het event behandeld worden? Welke spreker is populair en zou dus een goede keynote zijn? Hoe richt je jouw event-aanbod zo in dat bezoekers zelf succesvol hun programma samen kunnen stellen? Netflix zelf gebruikt data van populaire series en jouw kijkgedrag om je weer een volgende film of serie in te trekken. Daar ligt ook het voorland van zakelijke evenementen.

Wie het volgende evenement Netflix-proof wil maken, kan onderstaande als houvast gebruiken:

  • gebruik data en/of CRM om de inhoud en invulling van jouw evenement zo toegespits op de doelgroep of zelfs persoon in te richten. Die data verzamel je via een goed CRM-systeem, via gegevens van vorige events of door simpelweg in het voortraject input te verzamelen en daar jouw event op in te richten.
     
  • laat de bezoekers hun eigen programma samenstellen. Faciliteer die zelfkeuze door het aanbod op jouw evenement en/of de inhoud/content te laten sturen door de data die je hebt verzameld en bied het vervolgens aan in een eigen keuze module. Zodra jouw bezoeker de juiste onderwerpen, sprekers en inhoud zelf kan kiezen, dan ben je de spekkoper voor 2023.
     
  • Do it your self is Choose it your self. Lange tijd spraken eventvisionairs over Do it your self als de ontwikkeling en trend waar je als eventorganisator op in moest spelen. Maar wil iedereen wel hun eigen jus d'orange persen op jouw event? Beetje flauw voorbeeld, maar het gaat er echt veel meer om dat je gastvrijheid, perfecte organisatie, slim en effectief concept te allen tijd inricht om van daaruit de bezoeker te laten kiezen: Choose it your self als nieuwe standaard.
     
  • Geef ook letterlijk keuzevrijheid: het lineaire programma, waar je als een soort spijbelaar wordt aangekeken wanneer je niet bij de keynote of breakout-sessie zit, die events zijn klaar. Wil jouw bezoeker even werken, of ontspannen? Faciliteer het in de praktijk en in het programma.
     
  • Durf een deel van de regie in handen te leggen van de bezoeker. 
     

Het beste voorbeeld van een Netflix-concept blijft Sopra Steria Flix:

Een tweejaarlijkse bijeenkomst voor 1600 werknemers van Sopra Steria Noorwegen, Zweden en Denemarken, met als doel de bedrijfscultuur te vieren en te versterken. Sopra Steria Flix zoals het evenement werd omgedoopt was het eerste audience generated event concept:

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x