EvenementOrganiseren.nl

Inspiratie: volwaardige events die groot en deels online plaatsvonden

EvenementOrganiseren.nl en EventBranche.nl delen regelmatig evenementen die wereldwijd georganiseerd worden. In dit artikel delen wij een aantal evenementen waarvan het grootste deel online plaatsvond. Wat was de kracht van dit evenement, wat was de impact en hoe werd dit aangepakt?

Event: HUAWEI P40 Series Online Global Launch Event?
De nieuwe smartphone van Huawei: de Huawei P40-serie werd op 26 maart gelanceerd tijdens het online wereldwijde lanceringsevenement in Parijs, Frankrijk.




Event: #Generationheetch

| Klant: Heetch   |  Nationaliteit:  Frans |   Bureau: Manifestory (Fra)

Doelstelling
Heetch is het Franse antwoord op Uber. De dienst werd echter gesommeerd de activiteiten stop te zetten. Daarom organiseerde Heetch een online evenement waarbij klanten van het merk online protesteerden en 'samenkwamen'. Heetch koos er in die aanpak voor om de spotlights te richten op de sociale kloof die ontstaat wanneer jongeren uit de buitenwijken niet meer op een betrekkelijk goedkope manier naar de binnenstad van Parijs kunnen reizen; bijvoorbeeld op late tijdstippen, naar festivals of naar andere evenementen. 

De wet veranderen, was dus het doel: "We wilden de deelnemers luid laten communiceren tegen het verbieden van de service en om politici te vragen om te veranderen."

Resultaat
De generatie die gebruikmaakt van Heetch, werd door het merk omgedoopt tot #generationheetch en zo ontstond een community met betrokken fans. Het openbare nut van een merk als basis voor een online evenement. Influencers, politiek en fans zorgden voor reuring online en ondertussen reden vrachtwagens met LED-schermen door Parijs om die statements te delen met het grotere publiek.

Je merk neerzetten als symbool voor een complete generatie, met een krachtige en tevens slimme brug naar een sociaal probleem. Dat is de achtergrond van een soort guerillia-achtig evenement dat zich waarschijnlijk het allereerste fysieke-online-evenement mag noemen. Vooral de combinatie tussen live en online, waarbij online eigenlijk de basis voor het event was en de uitkomsten live getoond werden, was een mooie nieuwe richtinggever.

197.111 deelnemers, 170.000 views, 4.000 likes voor de livevideo's, 5.500 reacties, 20.000 tweets en top 4 van de trending topics van de dag, 500 km gereden. Een hoop aandacht dus. Veel politici steunden het idee van een debat over het onderwerp gedeelde mobiliteit. En het allerbelangrijkste: Heetch mag de website weer live zetten.



Event: Ruimte om te Raken

De online beleving met ipads als publiek. 



Event: Hack the Crisis
Volvo Cars organiseert een online evenement met als missie om ideeën te ontwerpen, testen en uitvoeren voor de toekomst van Zweden en de wereld. We willen creatieve ideeën verzamelen en concepten ontwikkelen in een poging oplossingen te creëren die ons helpen verdere vooruitgang te boeken in het voortdurende verzet.
 
Deze hackathon is een context waarin alle delen van de samenleving kunnen bijdragen: de publieke sector, de particuliere sector, de academische wereld, non-profitorganisaties en burgers die willen meedoen in de strijd.

 

 

Event:  SAP Summer Studio “It’s Data!”    
|    Klant:  SAP  CIS     | Nationaliteit:   Rusland  |   Bureau:  ARS Communications

Over het evenement:
Voor het bedrijf SAP CIS werden 5 online shows over het onderwerp 'Data-driven enterprise', gehouden in de zomer van 2019. Elke uitzending duurde 2 uur en bevatte een live discussie en opgenomen materiaal om diep in technologie te duiken.

Wat kunnen we leren van deze case?
-Niet alles hoeft live te zijn voor échte impact
In een video kan echt een statement gemaakt worden, een boodschap overgebracht worden.De kracht hiervan zit in een goede voorbereiding. Tijdens de 5-delige serie aan evenementen die werden opgenomen werd elke week gericht op een ander publiek:  IT, Supply Chain, CEO, HR, Marketing

-Maak de inhoud voor iedereen begrijpelijk voor een groter bereik
Ze gebruikten een star-guest, namelijk een beroemde Russische stand-up actrice Alla Mikheeva - om het onderwerp "in eenvoudige woorden" uit te leggen en een breder publiek aan te trekken.

We gebruikten interactieve technologieën om zowel met online publiek als offline deelnemers in de studio te communiceren. Met behulp van online uitbreiding naar het offline format zijn ze erin geslaagd om een zeer breed publiek te bereiken. 

 


 

 
Event:  Samsung S7 Lifechanger Park
Alweer 3 jaar geleden werd dit evenement tot het beste evenement van Europa uitgeroepen. Een evenement waar veel onderdelen ook in deze tijden ingezet kunnen worden.
Samsung was bij de uitreiking van de beste Europese events in de marketing en communicatie van bedrijven, de grote overall winnaar. Hun evenement S7 Lifechanger Park is dan ook een parel, die laat zien hoe virtual reality een enorme meerwaarde kan hebben op een zakelijk evenement. Nou is dat in dit geval een beetje makkelijker dan wellicht bij uw evenement, want het ging hier om de introductie van de nieuwe S7 van Samsung, die al een groot aantal VR-mogelijkheden heeft. Samen met het Franse bureau Magic Garden & Chiel France zette Samsung France een complete beleveniswereld neer rondom de S7 en de virtual reality mogelijkheden: S7 Lifechanger Park. Live kwamen tienduizenden geinteresseerden samen, dat is nu niet mogelijk maar het effect en de mogelijkheden online waren eindeloos.  
 
 

 


 

 

x